• 1
  • 2
2016-10-30, 06:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GetRektMate
Hej! Tänk när vi använder droger / alkohol och mår riktigt bra; saker som ökar endorfiner, serotonin, dopamin etc.. Varför är inte människan född med en dopaminboost som är konstant? Bara jag som funderat på det? Tänk känslan av att må superbra 24 timmar om dygnet. Istället väntar vi på fredagen efter en svettig arbetsvecka att få slappna av över ett glas vin. Varför var inte evolutionen snällare och gav oss "roligare" förutsättningar? Jag önskar att livet såg ut så, just nu är livet lite för jobbigt i min mening.
Det jag kommer att tänka på är att vara förälskad. Det är ju ett tillstånd av förhöjt välbefinnande som varar 6-18 månader innan vi återgår till normal nivån. Det är ju lite som att vara ständigt på, att aldrig kunna slappna av riktigt.

Det man kan göra för att öka välbefinnandet är att se till att man trivs med sig själv. De flesta människor har nog en hemläxa att göra på det området. Trivs man med sig själv så mår man bra oavsett vad livet kastar på en.
Citera
2016-11-02, 23:30
Medlem
Jag tror att lycka är att ständigt jaga lycka i form av självförverkligande, det är som att evolutionärt så har naturen varit så fiffig att arbetet mot målet som vi tror gör oss lyckliga är konstant, för när vi väl når målet så söker vi ett nytt mål och vill då jaga den känslan av välbefinnande som vägen mot målet genererar. Skulle människan vara nöjd och glad konstant så skulle vi inte ta oss nånstans. Det är således omöjligt att känna lycka utan motprestation (om vi bortser från droger/alkohol)
Citera
2016-11-03, 15:53
Medlem
ReVarres avatar
Det var en mycket fin fråga. Jag vet faktiskt inte.
Citera
2016-11-05, 19:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 1234ost
Jag tror att lycka är att ständigt jaga lycka i form av självförverkligande, det är som att evolutionärt så har naturen varit så fiffig att arbetet mot målet som vi tror gör oss lyckliga är konstant, för när vi väl når målet så söker vi ett nytt mål och vill då jaga den känslan av välbefinnande som vägen mot målet genererar. Skulle människan vara nöjd och glad konstant så skulle vi inte ta oss nånstans. Det är således omöjligt att känna lycka utan motprestation (om vi bortser från droger/alkohol)
Jag håller med dig i allt, vilket osökt för mig till tanken att det är precis samma sak med att vara perfekt. Det existerar inte eftersom man alltid strävar efter ett nytt mål. Det är väl samma sak som att säga att evolutionen inte har något mål.
Citera
2016-11-09, 17:42
Medlem
Perfektion är en defekt. Om vi alla vore perfekta skulle evolutionen upphöra. Målet med evolutionen är mångfald.
Citera
2016-11-10, 22:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RulleRivare
För att det helt enkelt inte skulle vara en evolutionär fördel. Evolutionen har inte som mål att du ska må bra, utan att generna ska föras vidare.

Fast isåfall skulle väl folk vara betydligt mera barnkära och skaffa flera barn??

Sedan finns det väl undersökningar på att människor uppe i Norden är rätt så lyckliga jmf med andra länder så rätt så duktiga på att hitta lycka verkar vi vara. Folk som tränar, äter bra osv tenderar ju också att må bättre.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in