Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-10-29, 09:24
  #1
Medlem
Hej

Jag har ett månadssparande upplagt på min bank. Säg att jag har haft det i fyra år. Jag minns inte om det var jag som lade upp det rent praktiskt, eller om banken startade det åt mig under ett möte.
För två år sedan höjde jag summan när jag var på banken. Bankmannen gjorde justeringen.

Jag har först nu noterat att överföringen har gjorts från ett konto som inte har något fast inflöde av
pengar), och inte från mitt person/lönekonto, från vilket jag trodde att sparandet drogs. Vad jag kan se har jag alltså bara flyttat pengar mellan två olika sparformer i flera år, dvs inte sparat pengar alls, och spenderat det som varit kvar på mitt lönekonto.
Jag började titta på detta nu eftersom jag inte riktigt förstod hur pengarna på mitt andra konto har kunnat minska så stadigt. Jag har använt det kontot som ett buffertkonto och mest tagit pengar därifrån, men ibland återfört, så summan där har rört sig lite upp och ner.

I min placeringsplan från senaste mötet står det dock uttryckligen att "hämtkontot" för månadssparande är mitt lönekonto. Placeringsplanen är skriven av banken.

Det ska tilläggas att jag (uppenbarligen) inte har superkoll på min ekonomi.
Men som jag ser det har de antingen lagt upp månadssparandet från fel konto, eller som minst inte kontrollerat att det stod rätt konto när de utförde höjningen av mitt månadssparande.

Vad tror ni att jag kan kräva av banken i den här situationen? Jag har ju "förlorat" pengar, men de har ju gått till min egen konsumtion.
Citera
2016-10-29, 09:32
  #2
Medlem
Om du tror att banken kommer ge tillbaka några av de kr du spenderat bör du tänka om.

Kompensationen kanske blir en bulle till kaffet på bankens egna kurs "ekonomi för dummies"
Citera
2016-10-29, 09:34
  #3
Medlem
Jag skulle gissa ingenting. Din ekonomi, ditt ansvar.

Kanske du kan få en brandad spargris av ren goodwill men mer än så skulle jag inte hoppas på i dina skor.

En monetär kompensation, som du är ute efter, skulle jag se som extremt osannolik.

Gör om, gör rätt.

gl hf
Citera
2016-10-29, 11:21
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av satirize
Vad tror ni att jag kan kräva av banken i den här situationen? Jag har ju "förlorat" pengar, men de har ju gått till min egen konsumtion.

Låt aldrig en rådgivare (läs försäljare) på banken starta upp sparkonton/fonder etc. utan att DU har full koll på vad som gäller. Från vilket konto pengarna dras, till vilket konto, eventuella räntor, om det är uttagsavgifter, bindningstid etc.

Hur kan du ha "sparat" i fyra år och aldrig velat kolla saldot då och då på sagda sparkonto?
__________________
Senast redigerad av EmeraldForest 2016-10-29 kl. 11:28.
Citera
2016-10-29, 22:40
  #5
Medlem
singularitets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av satirize
Hej

Jag har ett månadssparande upplagt på min bank. Säg att jag har haft det i fyra år. Jag minns inte om det var jag som lade upp det rent praktiskt, eller om banken startade det åt mig under ett möte.
För två år sedan höjde jag summan när jag var på banken. Bankmannen gjorde justeringen.

Jag har först nu noterat att överföringen har gjorts från ett konto som inte har något fast inflöde av
pengar), och inte från mitt person/lönekonto, från vilket jag trodde att sparandet drogs. Vad jag kan se har jag alltså bara flyttat pengar mellan två olika sparformer i flera år, dvs inte sparat pengar alls, och spenderat det som varit kvar på mitt lönekonto.
Jag började titta på detta nu eftersom jag inte riktigt förstod hur pengarna på mitt andra konto har kunnat minska så stadigt. Jag har använt det kontot som ett buffertkonto och mest tagit pengar därifrån, men ibland återfört, så summan där har rört sig lite upp och ner.

I min placeringsplan från senaste mötet står det dock uttryckligen att "hämtkontot" för månadssparande är mitt lönekonto. Placeringsplanen är skriven av banken.

Det ska tilläggas att jag (uppenbarligen) inte har superkoll på min ekonomi.
Men som jag ser det har de antingen lagt upp månadssparandet från fel konto, eller som minst inte kontrollerat att det stod rätt konto när de utförde höjningen av mitt månadssparande.

Vad tror ni att jag kan kräva av banken i den här situationen? Jag har ju "förlorat" pengar, men de har ju gått till min egen konsumtion.

Nej du har inte något månadssparande upplagt på din bank. Nu kanske du kan spara pengar i fortsättningen. Gå in på banken och säg att du vill spara pengar så hjälper personalen dig. Köp inga tjänster av dom. Öppna ett sparkonto som du för över pengar till.
Citera
2016-10-29, 22:57
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av singularitet
Nej du har inte något månadssparande upplagt på din bank. Nu kanske du kan spara pengar i fortsättningen. Gå in på banken och säg att du vill spara pengar så hjälper personalen dig. Köp inga tjänster av dom. Öppna ett sparkonto som du för över pengar till.

Räcker väl att logga in på sin internetbank och sedan öppna ett sparkonto
Citera
2016-10-30, 00:58
  #7
Medlem
frozendragons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Redwoodmarin
Jag rekommenderar ts att skaffa en sån där god man som kan hjälpa henom med ekonomin o att köpa rena kalsonger ibland.
Instämmer tillsammans med att man dra tillbaka ts rösträtt han har uppenbarligen inte den metala kapacitet för att klara av att rösta.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback