2017-01-16, 13:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merapi
Lustigt hörredu, för mig är det raka motsatsen.

1) Finns ingen motsättning för mig mellan kunskap och att prioritera jämställdhet.
2) Finns heller ingen som helt motsättning mellan långsiktig lönsamhet eller ekonomisk tillväxt och att prioritera jämställdhet snarare tvärtom eftersom.....
3) Samhällen som har 100% av sin befolkning som begåvningsreservoar att plocka duktiga individer från till sina olika former av arbetskraft har ju en fet fördel kontra samhällen som bara har 50%.
Och samhällen som har nästan alla vuxna inne i en löneekonomi ( dvs människor får ersättning för sitt arbete skapar inkomster till staten i form av skatter och till företag i form av ökad konsumtion.
Och! detta går också ganska lätt se i just hur ekonomisk välstånd/ välfärdssamhällen fördelar sig över klotet mellan jämställdhet kontra ojämställdhet.
Du har några fåtaliga undantag men rör oftast oljestater, som endast har olja och nästan ingenting annat som sin huvudsakliga inkomst och verksamhet.

Pilutta dig.

Man behöver inte bry sig om jämställdhet för attt anställa en duktig kvinna. Det visar bara att man fokuserar på oväsentligheter.
Citera
2017-01-16, 13:51
Medlem
snelhestens avatar
Citat:
Men män förtjänar detta, eller hur? heeeelt automatiskt.
När män besitter positioner då veeeet man att det enbart beror på meriter och kompetens och inget annat. De som valt just denne man, har ju aldrig i livet valt just honom pga hans kön och ratat kivnnor pga deras kön, så finns ju ingen riskt what so ever att män kvoteras...NÄÄÄÄÄ.

Faktum här är att tar du ett tydligt kvoteringsexempel och forskar i just detta, hur såg det ut före gällande meriter/kompetens och hur såg det ut efter? så finner du oftast att meriterna ökade efter eller står på samma nivå.

ex. på detta är en studie som gjordes på riksdagens samlade meriter/ kompetens efter man införde varannandameras...( jag har länkt denna säkert 10 ggr, så de som vill ha den får googla själva)
och be hold! efter att man medvetet satt och började plocka in kvinnor istället för att bara automatiskt välja gubbar för att de färgmatchade varandra så snyggt i p(l)enissalen, så steg dessa faktorer. Med andra ord året innan så kvoterades män bevisligen in på mer meriterade kvinnors bekostnad och förmodligen gjort så så länge kivnnor haft samma möjligheter att studera och ägna sig åt politik, capische?

Så där har du ett fett bevis för att ÄVEN när alla möjligheter finnes för kvinnor så sitter det ändå folk och väljer bort dem. För att kvinnor verkligen ska komma in i div. parlament världen runt, så krävs oftast en medveten satsning på att aktivt välja dem (dvs kvotering)

Eftersom de som väljer oftast sitter som du och co här inne och bara automatiskt tar för givet att är det kvinnor så måste de ju vara sämre. Eller sker någon form av kvotering så måste ju bara de som kvoteras vara sämre.

Nej män förtjänar inte något automatiskt de heller men vad fan är ditt argument? Om vissa människor nu har naturliga fördomar i olika frågor (vilket du måste bevisa att män tillsätter andra män och att dessa då är sämre än kvinnorna) så är väl inte lösningen att systemtasiera/cementera den synen genom att göra den till ett fullt medvetet urvalskriterium åt det andra hållet. Det finns ingen logik i ett sådant resonemang.

Och varför gick det så pass åt helvete i Södertörns brandförsvar där frisörer och clowner bevisligen anställdes över meriterade arbetsvana män? Det som lät så fint på pappret med att "satsa på mångfald" betydde i praktiken en urvattning då det ofrånkomligt ledde till en intressekonflikt där de politiska målen gjorde intrång på kompetenskraven. Fan t om utan någon särbehandling så hade skadan redan varit ett faktum då de fysiska testkraven är bottenlåga just för att fler kvinnor ska kunna tillsättas i första hand.
Citera
2017-01-16, 14:10
Medlem
CelenoIIs avatar
Citat:
1) Finns ingen motsättning för mig mellan kunskap och att prioritera jämställdhet.
Man kan inte prioritera kompetens och prioritera hårfärg samtidigt. Pick one.
Citat:
3) Samhällen som har 100% av sin befolkning som begåvningsreservoar att plocka duktiga individer från till sina olika former av arbetskraft har ju en fet fördel kontra samhällen som bara har 50%.
Det är korrekt.

Men om man kvoterar in rödhåriga framför kompetens så använder man ju inte 100% av begåvningsreserven utan prioriterar 2-4% av den.
Citera
2017-01-16, 14:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av snelhesten
Nej män förtjänar inte något automatiskt de heller men vad fan är ditt argument? Om vissa människor nu har naturliga fördomar i olika frågor (vilket du måste bevisa att män tillsätter andra män och att dessa då är sämre än kvinnorna) så är väl inte lösningen att systemtasiera/cementera den synen genom att göra den till ett fullt medvetet urvalskriterium åt det andra hållet. Det finns ingen logik i ett sådant resonemang.

Och varför gick det så pass åt helvete i Södertörns brandförsvar där frisörer och clowner bevisligen anställdes över meriterade arbetsvana män? Det som lät så fint på pappret med att "satsa på mångfald" betydde i praktiken en urvattning då det ofrånkomligt ledde till en intressekonflikt där de politiska målen gjorde intrång på kompetenskraven. Fan t om utan någon särbehandling så hade skadan redan varit ett faktum då de fysiska testkraven är bottenlåga just för att fler kvinnor ska kunna tillsättas i första hand.

Mitt inlägg var en reaktion på ditt m.fl eviga sammanblandning mellan patriarkat ( dominans av män) med meritokrati. Och er totala ovilja att se olika fördomars inverkan på ex. arbetsmarknanden.

Fördomar; personliga eller systematiska i ett samhälle i form av normer ex. måste motarbetas aktivt med forskning, kunskapsspridande, olika aktiva val och medvetna handlingar som kan kännas direkt obekväma, eftersom ja de går emot någon eller någras inlärda föreställningsvärld. Låter man det bara vara så försvinner inte dessa av sig självt utan tvärtom det krävs enorma ansträngningar som pågår under mycket lång tid, i bland flera generationer för att det ska nå sitt mål.
(damfotboll ex.)

Du m.fl klagar på det medvetna handladet med ex. kvotering, och avslöjar därmed er tro på att det är "bra" och lika möjligheter som det är. Nu gav jag dig ett exempel på forskning som bevisar att nej det är det inte. Man valde ex. inte män till R&R innan varannadamernas för att dessa uppbar bättre meriter än sina kvinnliga kolleger (som fanns!) utan man valde dem för att de var män av gammal intorkad vana. Ska vi då nöja oss med detta tycker du?
Ska kvinnor låta sig nöjas med att individer med dina åsikter, medvetna eller ej, sitter vid div. dörrar i samhället och ger kalla handen till kvinnor men släpper in män pga deras icke faktabaserade fördomar?

Svaret är väl rätt enkelt: Nej, och där har du och TS ett svar på varför det fortfarande finns feminism i det svenska samhället.
Senast redigerad av Merapi 2017-01-16 kl. 14:26.
Citera
2017-01-16, 15:14
Medlem
snelhestens avatar
Citat:
Mitt inlägg var en reaktion på ditt m.fl eviga sammanblandning mellan patriarkat ( dominans av män) med meritokrati. Och er totala ovilja att se olika fördomars inverkan på ex. arbetsmarknanden.

Fördomar; personliga eller systematiska i ett samhälle i form av normer ex. måste motarbetas aktivt med forskning, kunskapsspridande, olika aktiva val och medvetna handlingar som kan kännas direkt obekväma, eftersom ja de går emot någon eller någras inlärda föreställningsvärld. Låter man det bara vara så försvinner inte dessa av sig självt utan tvärtom det krävs enorma ansträngningar som pågår under mycket lång tid, i bland flera generationer för att det ska nå sitt mål.
(damfotboll ex.)

Du m.fl klagar på det medvetna handladet med ex. kvotering, och avslöjar därmed er tro på att det är "bra" och lika möjligheter som det är. Nu gav jag dig ett exempel på forskning som bevisar att nej det är det inte. Man valde ex. inte män till R&R innan varannadamernas för att dessa uppbar bättre meriter än sina kvinnliga kolleger (som fanns!) utan man valde dem för att de var män av gammal intorkad vana. Ska vi då nöja oss med detta tycker du?
Ska kvinnor låta sig nöjas med att individer med dina åsikter, medvetna eller ej, sitter vid div. dörrar i samhället och ger kalla handen till kvinnor men släpper in män pga deras icke faktabaserade fördomar?

Svaret är väl rätt enkelt: Nej, och där har du och TS ett svar på varför det fortfarande finns feminism i det svenska samhället.

Mitt i lägg gick dock inte ut på att patriarkat = meritokrati utan endast att definitionen av patriarkat är skräp. Resten är något du själv fått för dig. Och jag frågar återigen på vilket sätt ev. fördomar är värre än att aktivt och medvetet konstatera att "ja vi ska ha X många av en viss grupp"? Jag ser inte alls vad som faktiskt blir åtgärdat av att förespråka en ännu värre version av det man försöker motarbeta.

Jag har fortfarande inte sett något bevis från din sida kring att män valdes för att de var just män. Själv har jag postat motsatsen och att män har valts bort p g a dels sitt kön i brandmannayrket, men också andra flumsatsningar där trams prioriterats framför kompetens inom det som är relevant.

Vad tycker du om detta? Det är svart på vitt en direkt konsekvens av att folk med din mentalitet utövade inflytande. Ren jävla skräp där både inkompetens och rutten laganda får frodas till allas nackdel förutom de som inte förtjänar att befinna sig där till att börja med. T om till deras egen nackdel eventuellt, för om det skiter sig och antingen de själva eller någon annan råkar illa ut så är det deras eget fel att det blev så.
Citera
2017-01-17, 00:46
Medlem
Pansarveckets avatar
Vad är problemet med följande Merapi:
Jag vill att den som är bäst lämpad, utbildad och erfaren för en uppgift ska få den oavsett kön, ras, hudfärg, sexualitet, arbetsför ålder, religion, politisk hållning eller privata åsikter.

Är man bäst för jobbet, så är man. Innebär jobbet arbete i grupp, måste man dessutom kunna ställa kravet funkar i grupp. De övriga behöver inte hålla med, men det finns ingen grupp där alla håller med om allt.

DET min vän, är vad som gör livet intressant.

Hur många noterade att feministerna satsat en hel del på att kapa idrottsgalan i kväll?
Jag var tvungen att stänga av.
Citera
2017-01-17, 11:20
Medlem
Citat:
Lustigt hörredu, för mig är det raka motsatsen.

2) Finns heller ingen som helt motsättning mellan långsiktig lönsamhet och ekonomisk tillväxt och att prioritera jämställdhet snarare tvärtom eftersom.....
Och samhällen som har nästan alla vuxna inne i en löneekonomi ( dvs människor får ersättning för sitt arbete skapar inkomster till staten i form av skatter och till företag i form av ökad konsumtion.
Och! detta går också ganska lätt se i just hur ekonomisk välstånd/ välfärdssamhällen fördelar sig över klotet mellan jämställdhet kontra ojämställdhet.
Du har några fåtaliga undantag men rör oftast oljestater, som endast har olja och nästan ingenting annat som sin huvudsakliga inkomst och verksamhet.

Pilutta dig.

Det är många av dina argument som bygger på dina personliga gissningar. Har du tänkt på det?
Citera
2017-01-17, 11:28
Medlem
Diamondgrits avatar
Citat:
Du klagar på urval som görs pga vad du antar är icke faktabaserade fördomar, men ditt förslag är att istället göra urval på andra icke faktabaserade fördomar (dvs. fördomen att "50% av varje kön är bäst") istället för att göra urvalet baserat på individuell förmåga/meriter.
Citera
2017-01-17, 11:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SixtenSixX
Det är många av dina argument som bygger på dina personliga gissningar. Har du tänkt på det?

Och inte "era" då eller?

Så nåå vad anser du vara mina "personliga gissningar" och inte allmänt gods i det jag skrev?

kan du visa mig det där samhället med väl utvecklad ekonomi och välfärd (och som inte är en oljestat) som håller sina kvinnor som gratis arbetskraft i hemmen tack.
Servera det gärna med BNP per capita, så får vi se om du hittar ett exempel där detta system av endast 50% i lönearbete är mer lönsamt än vårat system där 100% är det (dvs båda könen).

Tröttsamt.
Citera
2017-01-17, 11:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Diamondgrit
Du klagar på urval som görs pga vad du antar är icke faktabaserade fördomar, men ditt förslag är att istället göra urval på andra icke faktabaserade fördomar (dvs. fördomen att "50% av varje kön är bäst") istället för att göra urvalet baserat på individuell förmåga/meriter.

Jag klagar på ett urval som rätt bevisligen traditionellt styrs av fördomar ja.

Och kvotering innebär inte alltid att man väljer någon som är sämre meriterad än någon annan.
Läs på om kvotering, du har alla möjliga former av detta...jag är innerligt trött sitta och förklara detta om och om och om och om igen.
Citera
2017-01-17, 11:46
Medlem
asameras avatar
Citat:
Jag klagar på ett urval som rätt bevisligen traditionellt styrs av fördomar ja.

Och kvotering innebär inte alltid att man väljer någon som är sämre meriterad än någon annan.
Läs på om kvotering, du har alla möjliga former av detta...jag är innerligt trött sitta och förklara detta om och om och om och om igen.

En man som Zheng He (mannen utan k-k) som Merapi valt att otaliga gånger lyfta fram som exempel på en föredömlig man, skulle förmodligen passa in i Merapis kvoteringspraxis. Merapi saknar totalt grund för det hon skriver. Hon är subjektiv och färgad av endast en sida och har ingen som helst förmåga att se saker utifrån objektivitet. När hon hänvisar till män, då hänvisar hon till män utan k-k.
Citera
2017-01-17, 11:49
Medlem
Pansarveckets avatar
Citat:
Och inte "era" då eller?

Så nåå vad anser du vara mina "personliga gissningar" och inte allmänt gods i det jag skrev?

kan du visa mig det där samhället med väl utvecklad ekonomi och välfärd (och som inte är en oljestat) som håller sina kvinnor som gratis arbetskraft i hemmen tack.
Servera det gärna med BNP per capita, så får vi se om du hittar ett exempel där detta system av endast 50% i lönearbete är mer lönsamt än vårat system där 100% är det (dvs båda könen).

Tröttsamt.
Men duuuurååååå?
Allmänt gods?
Från din ekokammare möjligen. Visa gärna hur det funkar i den riktiga världen (här) och försök hålla dig från att hela tiden försöka deraila varje diskussion.
Kan du inte bemöta det som sägs här finns det ingenting som tyder på att du skulle klara dig bättre därborta, i din hittepåvärld.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in