Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2016-10-25, 23:44
  #1
Medlem
Cannabisministerns avatar
Citat:
MP-utbrytare hotar partilinjen

Miljöpartiets riksdagsgrupp splittras. Fyra ledamöter väljer nu att skapa sin egen grupp och rösta emot övriga partiet. De fyra riksdagsledamöter för Miljöpartiet som tidigare i år petades från sina uppdrag eller hoppade av går sin egen väg i riksdagen. De deltar bara sporadiskt i riksdagsgruppens möten.

Miljöpartiets gruppledare i riksdagen, Maria Ferm, beklagar kvartettens agerande, men säger att hon anser att riksdagsgruppen överlag fungerar bra. Hon hoppas att de fortsatt kommer att delta i gruppen arbete.

Hon vänder sig samtidigt mot utbrytarnas kritik kring att MP ska ha lagt sig alltför platt för Socialdemokraterna i regeringssamarbetet.

– Vi arbetar utifrån kongressbeslut, valmanifest och den regeringsöverenskommelse som slöts mellan Socialdemokraterna och Miljöpartiet inför att vi bildade regering, säger Maria Ferm till DN.

http://www.svt.se/nyheter/inrikes/mp...-partilinjen-1

Pajaskonsterna inom Miljöpartiet fortsätter. Vad kommer hända nu med Miljöpartiets samarbete med Socialdemokraterna? Det kommer knappast vara särskilt muntert för Löfven att ha en grupp inom sin egen regeringskoalition som röstar emot regeringens politik. Att vara minoritet i riksdagen är problematiskt nog, och nu minskar regeringens underlag ytterligare.

Vad kommer det här få för effekt på regeringssamarbetet? Kommer den nya miljöpartistiska partigruppen att uteslutas ur partiet? Kommer Miljöpartiet klara av att hålla ihop framöver? Vad kommer det här få för konsekvenser för regeringens arbete och politik?
Citera
2016-10-25, 23:56
  #2
Medlem
LeifD2s avatar
Fyra är inte så många, men man måste ju börja någonstans. Förhoppningen är ju det blir mer av detta och att det sprider sig till andra partier, t.ex. Mp's systerparti Moderaterna.

Frågan är hur länge gruppen på 4 kan hålla sams... När får vi föra utbrytningen från utbrytarna?
Citera
2016-10-25, 23:59
  #3
Medlem
Carl Schlyter, 48, som i maj petades som ordförande för EU-nämnden sedan han röstat emot utförsäljningen av statliga Vattenfalls tyska brunkolsverksamhet.
Valter Mutt, som röstat nej till värdlandsavtalet med Nato.
Jabar Amin, 57, sade upp sig från sin post som utbildningspolitisk talesperson.
Annika Lillemets, 54, som lämnade rollen som folkbildningspolitisk talesperson som protest.

– Vi träffas för att diskutera viktiga frågor som annars diskuteras för lite i samhället som arbetstidsförkortning och det nya arbetslivet. Aktuella exempel där MP-kvartetten tänker rösta emot sin politik är EU:s handelsavtal med Kanada och vapenexporten.

Även om MP är ett ruttet parti i grunden så förstår jag kvartetten. MP har sedan länge övergivit väljarna och värderingarna - allt för maktens skull. Vi får hoppas på att partiet bryter samman mer och mer.
__________________
Senast redigerad av Ollebollesolle 2016-10-26 kl. 00:03.
Citera
2016-10-26, 00:00
  #4
Medlem
Cannabisministerns avatar
Att en riksdagsgrupp splittras är ytterst ovanligt, och att utbrytarna tillåts sitta kvar i partiet är ännu ovanligare. Att det dyker upp politiska vildar i riksdagen då och då är en konsekvens av meningsskiljaktigheter mellan ledamöter och partiet, men då har de hoppat av sina respektive partier (vanligtvis i protest). Att en utbrytargrupp från ett parti bildar en egen grupp inom partiet och inte blir politiska vildar har mig veterligen aldrig hänt, men min kunskap om svensk politik är ganska begränsad så jag kan ha fel här.
Citera
2016-10-26, 14:30
  #5
Medlem
Orm Ondes avatar
Heja! Som två partier - Miljöpartiet och Miljöpartier (r), är det ännu större chans att bägge hamnar under 4 % i nästa val.

En "alternativ" riksdagsgrupp inom samma parti vore annars något alldeles unikt i svensk politik. Antingen är man ett parti (även om man kanske inte alltid är 100 % eniga inom partiet) eller så är man flera partier. I de fall sittande ledamöter brutit sig ut ur det parti som valt in dem har de fått bilda egna grupper eller sitta som oberoende "vildar". Det blir intressant att se hur detta skulle fungera i riksdagen om revoltörerna gör allvar av sitt hot.
Citera
2016-10-26, 15:41
  #6
Medlem
Tangentinkontinenss avatar
Det är dags för omval.
För mig är det helt ofattbart att det fundamentalistiska miljöpartiet de bruna kunde så många ministerposter, när inte ens 7% av befolkningen röstade på dessa vilsna extremister.
Citera
2016-10-27, 00:08
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cannabisministern
Att en riksdagsgrupp splittras är ytterst ovanligt, och att utbrytarna tillåts sitta kvar i partiet är ännu ovanligare. Att det dyker upp politiska vildar i riksdagen då och då är en konsekvens av meningsskiljaktigheter mellan ledamöter och partiet, men då har de hoppat av sina respektive partier (vanligtvis i protest). Att en utbrytargrupp från ett parti bildar en egen grupp inom partiet och inte blir politiska vildar har mig veterligen aldrig hänt, men min kunskap om svensk politik är ganska begränsad så jag kan ha fel här.

Frågan är om de kan få vara kvar i partiet. De kan komma att uteslutas eller själva välja att lämna partiet. Vanligen lämnar man frivilligt, tror jag. Annika Åhnberg, V, valde väl att lämna själv, liksom Gudrun Schyman, V. Sten Andersson, M, gick väl också frivilligt? Alla dessa blev vildar mandatperioden ut.

Som vilde har man inte en så bekväm situation. Det ekonomiska stödet i riksdagen går till partierna för att de ska kunna ha ett kansli med politiska sekreterare och andra tjänstemän och sammanträdesrum. En vilde får arvodet och ett tjänsterum men inget mer. Man kan inte uträtta så mycket i det läget.

Det blir förstås litet annorlunda om man är fyra vildar som kommer från samma parti. De kan hjälpa varandra på olika sätt, men de får mycket begränsad service. Det kan kanske också påverka utslaget av voteringarna om fyra ledamöter röstar med det andra blocket.
Citera
2016-10-27, 02:18
  #8
Medlem
OttoVons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Orm Onde
Heja! Som två partier - Miljöpartiet och Miljöpartier (r), är det ännu större chans att bägge hamnar under 4 % i nästa val.

En "alternativ" riksdagsgrupp inom samma parti vore annars något alldeles unikt i svensk politik. Antingen är man ett parti (även om man kanske inte alltid är 100 % eniga inom partiet) eller så är man flera partier. I de fall sittande ledamöter brutit sig ut ur det parti som valt in dem har de fått bilda egna grupper eller sitta som oberoende "vildar". Det blir intressant att se hur detta skulle fungera i riksdagen om revoltörerna gör allvar av sitt hot.


Nu sedan vi gjort oss kvitt
Småborgarna i sosse-MPDG
Kan vi gröna börja bygga partiet
Som är vår historiska uppgift och plikt

Splittringen var en bra sak
Det rensade bort dom som hindrade
Förbundets politiska utveckling
Vi står starkare idag än nånsin förr

Förbundet stärks av kampen
Mot högeravvikelser

Citera
2016-10-27, 02:27
  #9
Medlem
soligts avatar
Det är ett hemskt parti med ingen som helst koppling till miljön, som ca 7% la sin röst på, och det fick vara med och bestämma... Det är oroväckande
Citera
2016-10-27, 22:43
  #10
Medlem
Att miljöpartiet har blivit så splittrat är egentligen en gåta, för det var ett parti som bildades på miljömedvetenhet. När det bildades var dom eniga och miljön stod i centrum på flera sätt.
Dock var det mycket aggression från andra partier. Särskilt socialdemokrater och moderater. Dom ansåg att det inte behövdes några nya partier.
Men efter cirka tjugo år så hade något hänt inom miljömedvetenheten - vart man än såg, så stod miljön högt på agendan. Alla företag och organisationer hade miljötänk, och miljömål - Allt var så djla fint och bra. Det hade blivit ett tvång att ha miljön med överallt. Tomma ord förstås, men ändå.

Redan tidigt märkte jag att det skavde inom partiet - inget förflöt utan friktion. Jag misstänkte infiltration (från något annat parti). När man nu ser på miljöpartiet så känner man inte igen någonting - det har helt och hållet tagits över.

Egentligen är det ett gammalt känt dilemma, om man har ett öppet och demokratiskt samhälle, kan det missbrukas av den som styr diktatoriskt.
Jag ser stora brister i demokratin och öppna samhället. Miljöpartiet är ett exempel på hur det kan gå. Hur det har gått under som ide - för någon odemokratisk har infiltrerat.
Vi i vårat samhälle är så korrumperade - som i det här fallet maktkorruption. Vi pratar endast lite grann om pengakorruption - men det finns flera andra sorters korruption.
Citera
2016-10-27, 23:05
  #11
Medlem
Y2Ws avatar
det är ju talande att Löfven kan bilda regering med ett sådant här disfunktionellt skämtparti.
Citera
2016-10-28, 04:24
  #12
Medlem
Repatrieras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Urbizzo
Att miljöpartiet har blivit så splittrat är egentligen en gåta, för det var ett parti som bildades på miljömedvetenhet. När det bildades var dom eniga och miljön stod i centrum på flera sätt.
Dock var det mycket aggression från andra partier. Särskilt socialdemokrater och moderater. Dom ansåg att det inte behövdes några nya partier.
Men efter cirka tjugo år så hade något hänt inom miljömedvetenheten - vart man än såg, så stod miljön högt på agendan. Alla företag och organisationer hade miljötänk, och miljömål - Allt var så djla fint och bra. Det hade blivit ett tvång att ha miljön med överallt. Tomma ord förstås, men ändå.

Redan tidigt märkte jag att det skavde inom partiet - inget förflöt utan friktion. Jag misstänkte infiltration (från något annat parti). När man nu ser på miljöpartiet så känner man inte igen någonting - det har helt och hållet tagits över.

Egentligen är det ett gammalt känt dilemma, om man har ett öppet och demokratiskt samhälle, kan det missbrukas av den som styr diktatoriskt.
Jag ser stora brister i demokratin och öppna samhället. Miljöpartiet är ett exempel på hur det kan gå. Hur det har gått under som ide - för någon odemokratisk har infiltrerat.
Vi i vårat samhälle är så korrumperade - som i det här fallet maktkorruption. Vi pratar endast lite grann om pengakorruption - men det finns flera andra sorters korruption.
Miljöpartiet bildades därför att de kommunistiska bokstavspartierna var så svaga i Sverige. Att det skulle gå åt helvete var självklart.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback