2016-10-24, 20:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av meetthefockers
Vadå nu?
Du menar alltså att du har drömt om att bli stridspilot (sic) men inte ens har kollat upp om du är färgblind, något som man föds med?

Nämen, vafan. Mina kompisar bad mig göra ett test (hade aldrig vetat om det här) Och dessutom så ser jag inte "svart" och "vitt" det är bara att vissa så kallade "color saturations" Jag kan ju se skillnaden på gräs och blod...

Edit: Nu fattar jag vad de menar med "livet är tufft." Fyfan...
Senast redigerad av chikensweg 2016-10-24 kl. 20:48.
Citera
2016-10-24, 20:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av chikensweg
Nämen, vafan. Mina kompisar bad mig göra ett test (hade aldrig vetat om det här) Och dessutom så ser jag inte "svart" och "vitt" det är bara att vissa så kallade "color saturations" Jag kan ju se skillnaden på gräs och blod...

Det hade krävs nån minuts googlande och så hade du kunnat gå vidare i livet.
Och hur kan man inte ha bättre koll på något som är ens 'dröm'?
Jaja, nu kan du ta tag i din framtid.
Citera
2016-10-24, 20:48
Medlem
Citat:

Vadå ser inte svart och vitt?
Aldrig hört att man inte kan se det, vad ser du istället?!

*Hur kan du se texten på tex flashback om du varken ser svart eller vitt?!
Det är ju svart text på vit bakgrund?
Senast redigerad av nilltre 2016-10-24 kl. 20:50.
Citera
2016-10-24, 20:54
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Kan du se vad det står här: http://laserpointerforums.com/attach...ind-colour.jpg ? Om inte så finns det ju exempelvis risk att blanda ihop höger och vänster positionsljus på andra flygplan vid mörkerflygning och det är inte så bra. I många fall skulle man säkert klara sig bra som stridspilot även utan fullt färgseende men om Flygvapnet har att välja mellan två i övrigt likvärdiga rekryter och den ene har bättre syn så får han nog jobbet. De har ingen anledning att tillåta några brister nu när det utbildas så få flygförare.
Citera
2016-10-24, 20:54
Medlem
sasos avatar
finns ett test på sidan
http://färgblind.se/
Citera
2016-10-24, 20:55
Medlem
Amen vafan. Jag menade ju inte sådära. Jag menade att jag är inte en sån som BARA KAN SE SVART OCH VITT
Citera
2016-10-24, 20:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tarnerdig
Finns ju lite andra krav på stridspiloter. Tex. självkänsla och självinsikt.

Citera
2016-10-24, 21:01
Medlem
Well, fuck det här. Skitsur som det redan är och lär alltid vara lite färgblind, tack för hjälpen allihopa.
Citera
2016-10-24, 21:02
Bannlyst
Är det själva flygandet eller möjligheten att delta i ett krig som lockar mest? Gällande det första alternativet kan du istället bli vanlig pilot, angående det senare så finns alla möjliga olika discipliner och yrkesgrenar att verka i.
Citera
2016-10-24, 21:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Coldfire68
Nej det är inte möjligt att bli stridspilot om man är färgblind. Det är heller inte möjligt att bli officer överhuvudtaget om man är färgblind.

Försvarsmakten ser heller inte förmildrande på om man bara är "lite färgblind", antingen är man det eller så är man det inte enligt deras synsätt.

Märkligt?, jag är före detta Yrkesofficer och jag är färgblind.
Citera
2016-10-24, 21:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ilpobre
Är det själva flygandet eller möjligheten att delta i ett krig som lockar mest? Gällande det första alternativet kan du istället bli vanlig pilot, angående det senare så finns alla möjliga olika discipliner och yrkesgrenar att verka i.

Det är ju inte känslan för att döda, nej. Flyga och försvara mitt eget land? Patriotiskt eller? Tycker det är rätta andan, är vad jag tycker i alla fall.
Citera
2016-10-24, 21:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Joemighty
Märkligt?, jag är före detta Yrkesofficer och jag är färgblind.

Hmmm, kraven kanske har ändrats genom åren... Får ju gå till speccsavers först och se om det är något
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in