2016-10-24, 21:10
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Joemighty
Märkligt?, jag är före detta Yrkesofficer och jag är färgblind.

Vi tar fasta på före detta.
Citera
2016-10-24, 21:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ilpobre
Är det själva flygandet eller möjligheten att delta i ett krig som lockar mest? Gällande det första alternativet kan du istället bli vanlig pilot, angående det senare så finns alla möjliga olika discipliner och yrkesgrenar att verka i.

Du har helt fel, för att få flyga civila flygplan är det ett måste med korrekt färgseende.
Citera
2016-10-24, 21:17
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av nonpoint
Du har helt fel, för att få flyga civila flygplan är det ett måste med korrekt färgseende.
Är du helt säker? Finns det inga länder i världen som tillåter partiell färgblindhet?

Det må vara offtopic, men jag kan tycka att färgblindhet inte bör spela någon roll för piloter som manövrerar små passagerarflygplan, där det kanske får plats max 10-15 passagerare. Bussförare får ju vara färgblinda och till och med anses lämpliga även om de har nedsatt syn, och de kan ju få transportera så många som 60-80 personer.
Citera
2016-10-24, 21:19
Medlem
Coldfire68s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nonpoint
Nej det måste man inte ha, för att få flyga kommersiellt krävs det dock.
Citera
2016-10-24, 21:21
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av chikensweg
Det är ju inte känslan för att döda, nej. Flyga och försvara mitt eget land? Patriotiskt eller? Tycker det är rätta andan, är vad jag tycker i alla fall.
Jag har aldrig påstått att det inte är patriotiskt. Man behöver inte heller delta i ett krig med agendan att döda, vilket jag heller inte nämnt någonting om. Men har du ingen plan B?
Citera
2016-10-24, 21:23
Medlem
OmedelSvenssons avatar
Citat:
Hmmm, kraven kanske har ändrats genom åren... Får ju gå till speccsavers först och se om det är något

Kolla upp det noga, så du inte "tror" du är färgblind utan att vara det. Färgblindhet är inte accepterat som pilot i försvarsmakten.
Kollas dessutom årligen på årliga medicinska undersökningen.
Citera
2016-10-24, 21:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ilpobre
Jag har aldrig påstått att det inte är patriotiskt. Man behöver inte heller delta i ett krig med agendan att döda, vilket jag heller inte nämnt någonting om. Men har du ingen plan B?

Hörru, det finns ingen plan B. Om jag är färgblind så är det så. Försvarsmakten bestämmer inte jag. Jag skulle vilja vara en stridspilot / kommersielt men... Man får ju inte vara färgblind så japp...
Citera
2016-10-24, 21:25
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Coldfire68
Jag är beredd att hålla med dig faktiskt. Tror knappast att privatpersoner berörs speciellt mycket när de flyger sina ensätesfarkoster. Jobbar du däremot på SAS, Norwegian eller Emirates så borde du kunna berätta om flygvärdinnan som flirtar med dig har mörk eller ljus hud. Detta eftersom det större ansvaret av att ansvara för hundratals liv inuti en plåtburk 10 000 meter upp i atmosfären fordrar det.
Citera
2016-10-24, 21:26
Bannlyst
Citat:
Hörru, det finns ingen plan B. Om jag är färgblind så är det så. Försvarsmakten bestämmer inte jag. Jag skulle vilja vara en stridspilot / kommersielt men... Man får ju inte vara färgblind så japp...
Så du tänker vara arbetslös i resten av ditt liv? Jag syftade mer på valet av karriär med mitt väl valda språkbruk
Citera
2016-10-24, 21:30
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Coldfire68
Korrekt med tillägget att undantag för krav på fullgott färgseende för privatflygcert bara gäller för flygning i dagsljus. I mörker måste man kunna se skillnad på diverse ljus som gör att man med nedsatt färgseende inte får flyga några flygfarkoster alls.
Citera
2016-10-24, 21:33
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Kolla förresten inlägg # 6 här innan du ger upp: (FB) Träna upp sitt färgseende?

Det är inte bara att du kollat syntestet på en skärm med för dålig färgåtergivning?
Citera
2016-10-24, 21:38
Medlem
OmedelSvenssons avatar
Citat:

Man bör nog fundera ut en plan B ändå, bara som ett tips. Jag kommer inte ihåg procentsatserna, och de har säkert ändrats numera...men att komma igenom alla tester inklusive medicinsk undersökning är kanske i storleksordningen 1 på 10 eller 1 på 20 ? Och då är det till 99,9% folk som tror att de har perfekt syn, är fullt friska osv. Så även om du skulle klara just 'sifferboken' så är det rätt många nålsögon att komma igenom.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in