• 4
  • 5
2016-10-25, 00:48
Medlem
FortMeades avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pantherTypeG
Inga färgblinda ser i svart och vitt

Vet inte varför du facepalmar riktigt. Visst kan man om man skall vara nogrann säga att de som har monokromasi ser en gråskala också. En film kallar vi "svart-vit" när den inte har några färger.
Citera
2016-10-25, 08:44
Medlem
Du kan glömma stridspilot chabo.
Citera
2016-10-25, 13:18
Medlem
Bergakungens avatar
Sakta i backarna:

Färgblindhet (i flygvapnets mening, för piloter) undersöker man noggrant. Att man failar en "amatörtest" kan man lämna därhän, möjligen är det en varning. Rådfråga expertis i sådant!

Så steg ett är "är du färgblind"? Det behöver inte vara så.

Sedan kan man läsa här, för att förstå vad som krävs innan man ens får chansen att söka (och undersökas): http://www.pilotutbildningar.se/Foer...ng__d6465.html

För piloter och dykare kontrollerar försvaret noga alla fysiska begränsningar i första hand, innan de går loss på de psykologiska testerna och börjar diskutera befattningslämplighet och utbildningskrav. Det är nämligen enkelt (relativt) att mäta fysiologiska egenskaper, knepigare (läs, dyrare och mer tidsödande) att göra bedömningar av alla andra nödvändiga förmågor.
Citera
2016-10-25, 14:42
Medlem
Bananpyjamasens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OmedelSvensson
Det är antagligen skillnad på olika typer av anställda i försvarsmakten. Civilanställd ekonom eller jägarsoldat kan nog ha olika krav.

För pilot krävs dock normalt färgseende, dvs inte färgblind. Har inte hört talas om att bara skulle klarat vissa tavlor. Det är rimligt att det är ungefär 15 läkaren visar. Vart gränsen går är jag osäker på men gissar 15.

Ja och normalt färgseende är det man även kallar för fullgott färgseende som jag nämner.
Jag tror faktiskt inte att det är upp till FM själva att avgöra vad som är fullgott färgseende utan det finns nationella riktlinjer för detta och som sagt, 12/15 tavlor om jag inte missminner mig.

Sedan kan man självfallet gå djupare in på det, utföra olika typer utav tester osv men det är överkurs.
Citera
2016-10-25, 17:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Coldfire68
Att vara soldat i FM är ingen omöjlighet när man har färgblindhet, men att komma in på officersprogrammet på försvarshögskolan är en annan femma.

Krav på fullgott färgseende gäller bara vissa tjänster inom FM.
Citera
2016-10-25, 17:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tarnerdig
Vi tar fasta på före detta.

Haha
Citera
2016-10-25, 21:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skunkjobb
Kolla förresten inlägg # 6 här innan du ger upp: (FB) Träna upp sitt färgseende?

Det är inte bara att du kollat syntestet på en skärm med för dålig färgåtergivning?

Har testat på min mobil, min mac laptop och min asus monitor...
Citera
2016-10-25, 23:48
Medlem
OmedelSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bananpyjamasen
Ja och normalt färgseende är det man även kallar för fullgott färgseende som jag nämner.
Jag tror faktiskt inte att det är upp till FM själva att avgöra vad som är fullgott färgseende utan det finns nationella riktlinjer för detta och som sagt, 12/15 tavlor om jag inte missminner mig.

Sedan kan man självfallet gå djupare in på det, utföra olika typer utav tester osv men det är överkurs.

Nej, det är upp till försvarsmakten att avgöra. Det civila medicinska certet Class1 (för yrkespiloter) kräver som jag innan skrev 15/15. Den militära gränsen kan vara annorlunda än den civila, om Försvarsmakten så vill. I många fall har det i alla fall förut vart högre/fler krav militärt, bland annat för att FM velat minska risken att man lägger stora pengar på någon som sedan riskerar att groundas.
Citera
2016-10-25, 23:53
Medlem
OmedelSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chikensweg
Har testat på min mobil, min mac laptop och min asus monitor...

Är du inte 100% säker, sök.
Citera
2016-10-26, 04:58
Medlem
fsdfsdfs avatar
Jag failade ett färgblindstest för hundra år sen på mönstringen men blev ändå kallad på extramönstring till jägartjänst och blev sen antagen.

Lite märkligt med tanke på kraven som kommunicerats, men i mitt tycke har har fullgod syn i det jag kan se skillnad på lanternor mm och allt som kan tänkas behövas. OK, förstår naturligtvis att det finns någon form av teoretisk brist i min syn - men har aldrig märkt det förutom de där jäkla testtavlorna.

Long story short - vissa saker kan vara värda att prova ändå.
Citera
2016-10-26, 09:08
Medlem
Albert.Ds avatar
Här är en bra förklaring till färgtavlorna som visar vad folk med normalt färgseende ser och vad folk med färgblindhet ser.

https://i.warosu.org/data/g/img/0489...6796414557.jpg
Citera
  • 4
  • 5

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in