2016-10-24, 23:31
Medlem
outback4s avatar
Mauro Scocco känns som en ekonomiskt sinnad man, kanske är han tät?

en annan artist som är lite bortglömd numera såg jag en sommardag i Varberg
(Stefan Andersson,Frölundas Bryan Adams kallades han för en gång i tiden..)
han såg inte direkt rik och förmögen ut där han gick med sin Willyskasse och sunkiga adidaströja
så han kan vi nog glömma i dettas ämne..
Citera
2016-10-24, 23:43
Medlem
Milizers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av outback4
Mauro Scocco känns som en ekonomiskt sinnad man, kanske är han tät?|
Det är han nog. Han har berättat att större delen av sina pengar drog han in på royalties från plattan han skrev för Lisa Nilsson. Medan Ratata och hans sologrejer inte gav så mycket.

Hans kompis Plura Jonsson har det nog också hyfsat gott ställt. Efter popularitet genom sina mat-TV-program som tydligen också har inneburit en nystart för gamla Eldkvarn.

Även om vi nu pengamässigt är långt ifrån ABBA-nivåerna.
Citera
2016-10-25, 00:20
Medlem
Det var ju en lista i Aftonbladet nu senast för cirka 1,5 vecka sedan. Med
de 100 artister som tjänade mest under 2015. Max Martin var
etta. 148,8 miljoner i vinst för käre Martin.

En som förvånade mig, var hur mycket Petter drog in. Han låg på elfte
plats med 8,8 miljoner. Och det är bara under förra året alltså.
Citera
2016-10-25, 00:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av psykotiskpsykiatriker
Jag såg att någon nämnt Zara Larsson. Hur står sig "moderna" artister nu för tiden när skivförsäljningen nästan är obefintlig? Och hur är det när de inte skriver sin musik själva? Björn och Benny tex har väl skrivit hur mycket som helst, medan någon som ZL har ett helt team av låtskrivare?

Dom står sig väl generellt ganska bra, då de största intäkterna kommer från när dom spelar live och uppträder. Man kan se den fysiska och digitala utgivningen av musik som en del i marknadsföringen. Skulle tippa på att t ex Håkan Hellström kanske dragit in närmare 100 MSEK på sina 3 ullevispelningar.

Edit:

http://www.expressen.se/gt/sa-mycket...a-konserterna/
Citat:
Bara i biljettintäkter beräknas Hellström dra in över 70 miljoner kronor.

– Jag bryr mig inte om ekonomi, jag tycker bara det är trist. Men det är klart att det är grymt, det bästa är ju att kunna leva på det man tycker om, har Hellström tidigare berättat0

[...]

Beräknat på att Håkan Hellström säljer samma mängd biljetter som 2014, när han slog rekordet med 69 349 besökare, två kvällar i rad drar artisten in över 35,7 miljoner kronor – per kväll.

Citat:
Bolag: Tro & Tvivel AB, Bohus Dreamin´AB, Telegram Musikförlag AB (mindre verksamhet).

Vinst Tro & Tvivel AB 2014: 30, 7 miljoner kronor (efter finansnetto) 18 månaders räkenskapsår.

Vinst Bohus Dreamin´AB 2014: 1, 7 miljoner kronor (efter finansnetto)

Aktieutdelning totalt 2014: 4, 1 miljoner kronor (Tro & Tvivel: 4 miljoner kronor, Bohus Dreamin´: 156 000 kronor)

Sammanlagda vinster (efter finansnetto) sedan start, Tro & Tvivel: 74,7 miljoner kronor.

Publikrekord Ullevi: 69 349 personer, 2014.

HH är ju dock inte vem som helst, utan kanske den mest hatade och älskade artisten i landet. Det går naturligtvis inte att jämföra med random Eurovision sångare, som inte fyller ett Ullevi/Globen/Friends etc.
Senast redigerad av Eaglesandshit 2016-10-25 kl. 00:40.
Citera
2016-10-25, 00:40
Medlem
cerealtubemans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av psykotiskpsykiatriker
Jag såg att någon nämnt Zara Larsson. Hur står sig "moderna" artister nu för tiden när skivförsäljningen nästan är obefintlig? Och hur är det när de inte skriver sin musik själva? Björn och Benny tex har väl skrivit hur mycket som helst, medan någon som ZL har ett helt team av låtskrivare?

Zara Larssons betalar stora summor till skivbolaget. Skivbolaget ska ha en del av inkomsten. Det hon tjänar på är reklam och samarbeten. Sett till spelningar och försäljningar har hon haft en höginkomstagares inkomst. Larsson är en up and coming artist. Hamnar hon i Spears liga ser ekonomin annorlunda ut.

Skivbolagets kontakter är inte gratis.
Citera
2016-10-25, 01:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CaseyRyback
Petter bör vara god för över 100 miljoner. Sen har jag hört att Ulf Ekberg, Ace of Base, är miljardär. Håkan Hellström är miljonär.

Petter:::: 100 miljoner. Du skojar?
Citera
2016-10-25, 01:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Milizer
Carola har nog en del pengar. Men hon verkar leva ett rätt modest liv. Hon bor i Norra Ängby i Bromma som är ett trevligt område men långt ifrån ett lyxområde. Jag har en kompis som bor där som berättat att han några gånger sett hanne sitta på pizzerian vid Ängby Torg med sonen Amadeus och mumsa på en Capricciosa. Inget fel på den pizzerian, med det är ju inte Oaxen precis.

Stämmer. Carola är genomhygglig enligt mitt tycke, i alla fall nu för tiden, och bra mycket folkligare och naturlig än dom flesta Bromma bor. Att hon inte är girig är naturligtvis en positivt personlig egenskap.

Hennes stora problem yrkesmässigt är att hon kört lite vilse i vilken genre hon ska tillhöra och hur hon ska lansera sig i kombination med allt inkvoterat skit sr/SvT/tv4 konkurrerar ut våra inhemska folkkära artister med.

Heder åt Carola mfl som inte gör som Ernman och säljer ut sig helt för lite rampljus och det kommer löna sig när det här feminist-multikulti-tramset är över.
Citera
2016-10-25, 01:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TonyK
Petter:::: 100 miljoner. Du skojar?

Han är känd för att vara ganska "om sig och kring sig" så han har nog lyckats mjölka ur allt som går även om den siffran låter förvånasvärt hög.
Citera
2016-10-25, 01:42
Medlem
NorthSNKRs avatar
De framgångsrikaste dansbanden/sångarna har det väl rätt gott ställt, efter turnerande i decennier?
Typ Christer Sjögren och Lasse-Stefanz.
Citera
2016-10-25, 01:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av outback4
Mauro Scocco känns som en ekonomiskt sinnad man, kanske är han tät?

Han kan ju ta hjälp av sin nationalekonom till bror annars.
Citera
2016-10-25, 01:50
Medlem
Plura har ju gått och blivit lite nyrik, på senare år också.
Citera
2016-10-25, 02:02
Medlem
cerealtubemans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rotebro-conny
Stämmer. Carola är genomhygglig enligt mitt tycke, i alla fall nu för tiden, och bra mycket folkligare och naturlig än dom flesta Bromma bor. Att hon inte är girig är naturligtvis en positivt personlig egenskap.

Hennes stora problem yrkesmässigt är att hon kört lite vilse i vilken genre hon ska tillhöra och hur hon ska lansera sig i kombination med allt inkvoterat skit sr/SvT/tv4 konkurrerar ut våra inhemska folkkära artister med.

Heder åt Carola mfl som inte gör som Ernman och säljer ut sig helt för lite rampljus och det kommer löna sig när det här feminist-multikulti-tramset är över.

Carola verkar vara geniun när det kommer till hjälp. Hon var där för flyktingar innan det blev en fördel för kändisar. Ernmans comeback har Ernman att tacka flyktingar för. Carola skryter inte heller för poäng. Hon hjälper i tysthet. Bara synd att hon duperades av norrmannen när hon var ung. Hon har antagligen varit populär om det inte varit för norrmannen.

Carola behöver hitta sin nisch igen. Om det är någon jag ser ringer in det nya året är det Carola. Hoppas att hon har det bra som småbarnsmamma. Så dottern får det bra. Det visar hur god hon är. En del kändisar som adopterar gör det för att visa upp barnen. Titta vilken månfald Carolas dotter har man inte sett i rampljuset.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in