Citat:
Ursprungligen postat av
psykotiskpsykiatriker
Jag såg att någon nämnt Zara Larsson. Hur står sig "moderna" artister nu för tiden när skivförsäljningen nästan är obefintlig? Och hur är det när de inte skriver sin musik själva? Björn och Benny tex har väl skrivit hur mycket som helst, medan någon som ZL har ett helt team av låtskrivare?
Dom står sig väl generellt ganska bra, då de största intäkterna kommer från när dom spelar live och uppträder. Man kan se den fysiska och digitala utgivningen av musik som en del i marknadsföringen. Skulle tippa på att t ex Håkan Hellström kanske dragit in närmare 100 MSEK på sina 3 ullevispelningar.
Edit:
http://www.expressen.se/gt/sa-mycket...a-konserterna/
Citat:
Bara i biljettintäkter beräknas Hellström dra in över 70 miljoner kronor.
– Jag bryr mig inte om ekonomi, jag tycker bara det är trist. Men det är klart att det är grymt, det bästa är ju att kunna leva på det man tycker om, har Hellström tidigare berättat0
[...]
Beräknat på att Håkan Hellström säljer samma mängd biljetter som 2014, när han slog rekordet med 69 349 besökare, två kvällar i rad drar artisten in över 35,7 miljoner kronor – per kväll.
Citat:
Bolag: Tro & Tvivel AB, Bohus Dreamin´AB, Telegram Musikförlag AB (mindre verksamhet).
Vinst Tro & Tvivel AB 2014: 30, 7 miljoner kronor (efter finansnetto) 18 månaders räkenskapsår.
Vinst Bohus Dreamin´AB 2014: 1, 7 miljoner kronor (efter finansnetto)
Aktieutdelning totalt 2014: 4, 1 miljoner kronor (Tro & Tvivel: 4 miljoner kronor, Bohus Dreamin´: 156 000 kronor)
Sammanlagda vinster (efter finansnetto) sedan start, Tro & Tvivel: 74,7 miljoner kronor.
Publikrekord Ullevi: 69 349 personer, 2014.
HH är ju dock inte vem som helst, utan kanske den mest hatade och älskade artisten i landet. Det går naturligtvis inte att jämföra med random Eurovision sångare, som inte fyller ett Ullevi/Globen/Friends etc.