• 6
  • 7
2016-10-25, 19:03
Medlem
cerealtubemans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PiusXIII
Jag vet inte vad du menar med comeback. Malena Ernman är i första hand en internationellt erkänd operasångerska och har så varit under många år. Hon kan förmodligen pensionera sig i dag om hon vill.

Nu kände många inte till henne på hemmaplan. Efter Melodifestivalen och fiaskot i ESC försvann hon från radarn. Blev inte inbjuden att ringa in det nya året eller tilldelades svenska humanitära priser. Revanchen kom i och med kriget i Syrien.

Jag vet inte hur stor hon är utomlands. Opera är inte mainstream. Kan vara därför ESC publik inte kände till henne eller så var låten usel.
Citera
2016-10-25, 20:58
Medlem
AbortRetryIgnores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cerealtubeman
Opera är inte mainstream. Kan vara därför ESC publik inte kände till henne eller så var låten usel.

Borde innebära att få går på föreställningar/konserter med Malena E. Således låga intäkter därifrån. Den fria marknaden i arbete.

Men hon kanske uppträder för extra rika (företagsledare, saudiska prinsar och lottovinnare) som betalar 25 000 kr/pers. Ändå verkar hon inte vara särskilt efterfrågad.
Citera
2016-10-25, 23:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av xxxLarssnohlyxxx
Hur tror ni Dogge Doggelito ligger till. Han lär ju inte direkt vara i toppen men jag undrar om han blev rik på sin karriär

Han platsar på inget sätt i en tråd om Sveriges rikaste artister.

Han rappade ju också en gång något i stil med att "cred och respekt betalar inte mitt barns blöjor", och det är ju välkänt att han körde (kör?) svarttaxi länge.
http://www.fokus.se/2014/09/antligen-hemma-2

Dogge Doggelito började köra svarttaxi med sin vita Audi 100 och slutade så småningom i The Latin Kings.

För att beskriva det som hände sedan lämpar sig nog marknadsföringstermen rebranding bäst. Ken (Ring) och Dogge kom tillbaka, som delvis andra figurer.

I december 2005 dök Dogge upp i en tv-reklam för elektronikkedjan Elgiganten, i tomtedräkt och röd keps: »Shoo, nu är det jul, och dags att softa med familjen.«

Året därpå hade han bestämt sig för att tacka ja till alla uppdrag han fick, utan undantag. Det resulterade i filmskådespeleri, dj-uppdrag i sportbarer, SM i Dry Martini och medverkan i otaliga lekprogram i tv. Göteborgs-Posten skrev att han hade blivit: »En clown som agerar kliché-blatte åt den som vill betala.«
Senast redigerad av RubyTuesday 2016-10-25 kl. 23:04.
Citera
2016-10-25, 23:02
Medlem
Carola måste ha en del, fast hon ger väl bort det mesta till romer och andra invällare hon har inneboende hos sig.
Citera
2016-10-25, 23:14
Medlem
Steve Angello går det ju rätt bra för också, så han borde ju ändå ha en hel del. Även om pengarna - som för de flesta - ligger i bolag.

Undrar för övrigt hur mycket Ace of Base fick skatta för sitt kalas. Om det stämmer med 50 spänn per skiva skulle det handla om 1,5Mdkr delat på typ fyra. Ganska mycket pengar in under ganska kort tid.

Någon nämnde Zara Larsson som en person med mycket pengar. Det är någonting jag har svårt att se. Någon gång (tror det var förra året) sa hon att hon drog in ungefär en halv mille om året med allt vad det är, och att hon offrar mycket egna pengar i projekt. Vet dock inte hur mycket saker och ting stämmer.
Citera
2016-10-26, 00:12
Medlem
Nu är detta iofs en artikel från -03 men Ulf Lundell är ingen fattiglapp.

http://www.aftonbladet.se/nojesblade...cle10417509.ab
Citera
2016-10-26, 06:16
Medlem
AbortRetryIgnores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ReAnimater
Nu är detta iofs en artikel från -03 men Ulf Lundell är ingen fattiglapp.

http://www.aftonbladet.se/nojesblade...cle10417509.ab

Ingen fattigstackare, men inte heller rik som ett troll. Under lång tid var mina aningar att han skulle ha blivit medlem i Miljardärsklubben, men medlemsansökningen ligger fortfarande och väntar på att skickas in.

Detta förutsatt att han inte hunnit skrapa ihop nödvändiga pengar på 13 år och att Aftonbladet hade rätt uppgifter i sin artikel, förstås.

Som jag ser det är dessa spekulationer inte mer än såna. Från olika håll kommer uppgifter om hur många skivor artisten sålt och är man noga tar man genomsnittet av priset under tiden dessa varit ute, multiplicerar med antalet sålda, drar av skatt och avrundar lite. På samma sätt gör man med konserter där antalet sålda biljetter rapporteras och arenans antal platser finns tillgänglig som när konserten "sålt slut" antas vara fullsatt.

Man bör dock betänka att det är många som ska dela på intäktskakan; skivbolag, roddare, hotell, fordringsägare, staten och allmänna omkostnader tillkommer. Vad som blir kvar per såld skiva eller konsertbiljett är inte så mycket och är man då flera i bandet får man dela med fler. Man får sälja nyckelringar, visselpipor och t-shirtar med bandnamnet på för att hjälpa upp lönsamheten. Krimskramset är inte sällan en stor inkomstkälla för världsartister, svenska får ofta nöja sig med att vara med i först något talangjaktsprogram, Skavlan för att lära folket deras namn och sedan Bingo-Lotto alternativt Allsång på Skansen några år senare för att inte bli bortglömda.
Citera
2016-10-26, 13:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av xxxLarssnohlyxxx
Hur tror ni Dogge Doggelito ligger till. Han lär ju inte direkt vara i toppen men jag undrar om han blev rik på sin karriär
Bra. Ja, han behöver nog inte oroa sig efter att han skrev på ett livstidskontrakt med Elgiganten värt 25 milj kronor.
Citera
2017-11-26, 21:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PilotHockey
Har hört rykten från en polare som jobbar på inkasso att Lena PH har en hel del skulder osv. Tror att många av Sveriges artister lever i en falsk värld där de offentligt verkar väldigt välmående men sitter nog verkligen i skiten på riktigt.
Stämmer att många lever med en fasad utåt, guld och gröna skogar osv.
En artist är tom skyldig mig över 5 lök, hans husdjur blev akut sjukt och jag fick skjutsa in han. Eftersom det var på helgen så kunde dem inte få besked från försäkringsbolaget och får att få ta hem djuret så vart han tvungen och betala på plats. Eftersom han saknade medel så fick jag låna ut.. tre år senare så har jag inte fått ett öre trots art han har haft råd med en massa nya dyra tekniska apparater.
Försäkrings pengarna stoppade han i egen ficka.

Sen förekommer det mycket fusk med skatter osv i branschen.
Citera
  • 6
  • 7

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in