2021-12-06, 21:25
Medlem
Knotknets avatar
Magda Gad är en dålig journalist. Ja hon bedriver sin journalistik på svåra platser, men resultatet är allt för egocentrerat och för sensationslystet för att vara bra seriös journalistik.
Citera
2021-12-06, 22:19
Medlem
Felicia.C.Roses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av beitos
Så sent som för några dagar sedan, i Min Sanning, uttryckte hon sig åt de hållen.

--
Någon skrev om att hon verkar tom i bollen, och det håller jag inte med om. Jag tycker hon verkar rejält intelligent.

Hej!

Njä... olika Svenskar, som bott i Sverige hela sitt liv, kan ha radikalt olika syn på Sverigebilden och hur det verkligen ser ut i Sverige.

Likaså kan olika infödda Amerikaner, som bott i Amerika hela livet, ha radikalt olika syn på hur man ska uppfatta och förstå Amerika, och vad som är bra och dåligt med Amerika.

Så om hon tror att hon kan få en absolut sann och objektiv bild av Afghanistan genom att åka ner några veckor och titta på några svarta Afghanska lik och en bit Afghanskt elände. Och att ingen människa på jorden kan komplettera eller utmana hennes ultimata sanning om Afghanistan. Då är hon sannerligen tom i bollen.

//FCR
Citera
2021-12-06, 23:29
Avslutad
https://www.svtplay.se/video/33445730/min-sanning/min-sanning-magda-gad-sasong-14-avsnitt-1

Lyssnar man 45 minuter in i intervjun så blir det snudd på komiskt hur Anna Hedemo indirekt romantiserar Staffan Hildebrands äventyr med Thaipojken.
Citera
2021-12-07, 18:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mjukmjukare
Blir kluven när jag ser Min sanning.
Dels återberättar och beskriver hon landet och läget i Afghanistan under olika former, olika faser. Olika platser. Olika tidpunkter.
Ur sitt perspektiv. Vilket jag nyfiket lyssnar till.
Hon är på en plats under omständigheter som vi inte ens låtsas förstå. Och den omständigheten gör henne väldigt ensam. Vem kan hon dela detta med här hemma i Sverige?

Samtidigt är hon stundtals lite barnslig och överdrivet förstärker med flams. Vilket leder till att hon förlorar i trovärdighet.
Är hon alltid sådär ensam, sådär tuff i livshotande situationer, med ett eldvapen mot skallen skäller hon ut en taliban?

Jag ger henne mellan 75-80 i poäng.
Drar av 20 på kontot för ”att inte kunnat bearbeta saker med någon i samma situation”.

Helt dum är hon inte.

Intervjun var ju väldigt intressant. Synd att hon pajar delar av det positiva intrycket genom att i efterhand vara sur över frågorna, helt i onödan. Hon är säkert en jobbig person privat, men på pluskontot:

- Helt rätt om att det är faktiskt är en dum fråga att undra varför hon stannar kvar i Afghanistan när det börjar hetta till. Lite som att fråga en brandman varför han inte åker och sätter sig i säkerhet på brandstationen när det brinner, eller varför en polis inte åker och gömmer sig på polisstationen när det skjuts i förorten

- Skorna

- Ett tvärsäkert "NEJ" som svar på frågan om huset hon skall bo ensam i på ålderns höst kan tänkas ligga i Sverige. Jag hade svarat likadant. Det vore ju ett skräckscenario att åldras i den hårt förstoppade svenska ändtarmen där bajskorvarna ängsligt sitter i sin klubb av inbördes beundran och dunkar varandra i ryggen för sin gemensamma förträfflighet, och ingen vågar sig ut i ljuset utanför ringmuskeln för att där är så "farligt", fel och statistiskt sett sämre än inne i det trygga varma svenska tarmluddet.
Senast redigerad av VarmaDrycker 2021-12-07 kl. 18:44.
Citera
2021-12-07, 21:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VarmaDrycker
- Helt rätt om att det är faktiskt är en dum fråga att undra varför hon stannar kvar i Afghanistan när det börjar hetta till. Lite som att fråga en brandman varför han inte åker och sätter sig i säkerhet på brandstationen när det brinner, eller varför en polis inte åker och gömmer sig på polisstationen när det skjuts i förorten

Visst kan man resonera så, och det gäller förstås även många andra jobb.
Jag tror dock många tittare ställer sig frågan varför hon stannar kvar, och ur den aspekten var frågan klart motiverad. Dessutom var det bara en fråga, där Magda Gad fick goda möjligheter att avge ett långt svar. och berätta just om det som driver henne.
Citera
2021-12-07, 23:38
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Knotknet
Magda Gad är en dålig journalist. Ja hon bedriver sin journalistik på svåra platser, men resultatet är allt för egocentrerat och för sensationslystet för att vara bra seriös journalistik.
Men .. vad är det som är ’sensationslystet’ i hur fördjävla illa kvinnor behandlas i Afghanistan?
Citera
2021-12-08, 08:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Knotknet

Nåja, ”svåra platser” är ju relativt… enl ”säkra” källor går hon knappast runt som en random person och intervjuar folk… hon har med ”talibaner” som livvakter och fått ett godkännande för att kunna röra sig och träffa folk. Hon är således betydligt mer skyddad än vad en vanlig Svensson skulle vara.

Blir lite löjets skimmer över det. Hon framställer sig att hon står mitt i händelsernas centrum med bomber flygandes kring öronen och med mordiska män som vill döda henne hela tiden.

I verkligheten är hon hur trygg som helst och regisserar sina miljöer och intervjuer.

Trodde detta var allmänt känt?
Citera
2021-12-08, 08:53
Medlem
mjukmjukares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stezt
Jag är ny i Magda Gad sagan undrar vad av värde hon egentligen tillfört med sina reportage?

Hon verkar lite tom i bollen

Vilken saga? Och om du är ny när det gäller denna M Gad, vad grundar du då din åsikt på, ang att hon verkar tom i bollen?

Oavsett vad man tycker om Magda Gads journalistiska gärning, så torde alla som har kunskap om henne, att uttrycket ”tom i bollen” inte säger ett skit om vad hon gör mindre bra.
Herregud, hon ligger vid fronten i Afghanistan.
Det kan man inte diskutera bort.
Sedan om hennes rapportering i media är tveksam, så kan man analysera det. Men inte i en enda intetsägande pling-plong-mening.

Citera
2021-12-08, 09:30
Medlem
Lyser inte något slags klassförakt igenom när hon påpekar skrockandes att hon inte är lägre stående än talibanerna då dom varken kan skriva eller läsa.
Som om det är någon definition av människovärde. Tycker hon verkar ha en ganska vidrig människosyn.
Citera
2021-12-08, 09:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av _mtini_
Lyser inte något slags klassförakt igenom när hon påpekar skrockandes att hon inte är lägre stående än talibanerna då dom varken kan skriva eller läsa.
Som om det är någon definition av människovärde. Tycker hon verkar ha en ganska vidrig människosyn.

På sätt och vis lyser det igenom och där handlade det ju inte om man - kvinna är värd mer eller mindre utan om att hon var överlägsen i kunskaper.

Jag tror inte hon själv tänkte på det, men det finns en poäng där. Nu var hon ganska arg så då slår man tillbaka och visar själv sitt fula tryne. Till hennes försvar så var den hon slog tillbaka på ännu värre.
Citera
2021-12-08, 10:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av beitos
Visst kan man resonera så, och det gäller förstås även många andra jobb.
Jag tror dock många tittare ställer sig frågan varför hon stannar kvar, och ur den aspekten var frågan klart motiverad. Dessutom var det bara en fråga, där Magda Gad fick goda möjligheter att avge ett långt svar. och berätta just om det som driver henne.
Ja, man kan ställa relevanta frågor om det temat, vilket jag tycker Hedenmo gjorde och fick intressanta svar. Sedan är det bara det där lilla ordet "varför" som skaver. Varför stannar en lärare kvar i klassrummet när eleverna bråkar och varför går inte en ordningsvakt hem när det är stökigt i tunnelbanan? Det vore konstiga frågor det med.
Citera
2021-12-08, 14:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Folketstempel
Vem ljuger?
Anna Hedenmo frågade mig också hur jag definierar mig sexuellt. Som tur var har någon klokare människa på @svt
klippt bort den frågan. Men att den ställdes borde leda till en intern diskussion inom SVT om vad som görs med skattebetalarnas pengar.
https://twitter.com/gad_media/status/1467444979891150850

På förekommen anledning: Jag har INTE frågat Magda Gad om hennes sexuella läggning. Frågan existerar varken i oredigerat eller redigerat skick. Hon minns fel.
Min Sanning kl 20 i kväll. SVT2
https://twitter.com/AHedenmo/status/1467488601453867013
Två olika frågor.
-Hur Magda definierar sig är ju man, kvinna, binär eller något av de andra hundra alternativen.
-Vad hennes sexuella läggning är torde ju vara straight, gay, bi eller någon av de andra hundra alternativen.
Så Hedemo har ju faktiskt inte frågat om hennes sexuella läggning. Hon frågade vad Magda definierade sig som.
Vi vet inte om hon har genom gått en korrigering och numera är man. Så frågan är ju legitim.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in