2021-12-08, 15:13
Medlem
Coolvid19s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LaFamiglia
Två olika frågor.
-Hur Magda definierar sig är ju man, kvinna, binär eller något av de andra hundra alternativen.
-Vad hennes sexuella läggning är torde ju vara straight, gay, bi eller någon av de andra hundra alternativen.
Så Hedemo har ju faktiskt inte frågat om hennes sexuella läggning. Hon frågade vad Magda definierade sig som.
Vi vet inte om hon har genom gått en korrigering och numera är man. Så frågan är ju legitim.

Eftersom frågan klipptes bort får man anta att SVT inte tyckte den var tillräckligt skickligt formulerad. Gad har nu återigen skrivit på twitter att hon fick frågan två gånger till och med. Men att de nu inte får se det bortklippta eller ens transkriberingen. Vilket ju tyder på Gad har rätt och Hedenhös ljuger friskt.

Hedenhös enda räddning är att precis som du, om tagen med byxorna på halv stång, hävda att hon enbart frågade om hur hon deifinierade sig och inte hur hon definierade sig sexuellt, som Gad påstår. Men det är att klyva grässtrån då vi förstår vad hon är ute efter.

Det började med att Gad hade engagerat sig i ett barn i Afghanistan, som farit illa. Hon hade tagit hand om barnet mer än nödvändigt, om än inte adopterat det. Där såg Hedenhös sin chans att dra en liten snara till att hon är 40+, barnlös och lesbisk. Saknar hon inte lite kuk ändå, lilla Gad? Vore det inte skönt att få ha en familj att rå om? Ska du inte sluta leka Hemingway och komma hem och baka pepparkakshus nu? Det var så jag läste in hennes frågor till Gad. Avskyvärd programledare, hon kan få ta över efter Malou kanske?
Citera
2021-12-08, 17:20
Medlem
InnesIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Coolvid19
Hedenhös enda räddning är att precis som du, om tagen med byxorna på halv stång, hävda att hon enbart frågade om hur hon deifinierade sig och inte hur hon definierade sig sexuellt, som Gad påstår. Men det är att klyva grässtrån då vi förstår vad hon är ute efter.

Jag tror att det är precis så. Magda Gad har egentligen rätt men Anna Hedenmo kan försvara sig genom någon teknikalitet vad gäller exakt ordval i frågan. Ingen ljuger kanske men jag tror att det är hårklyveri från Hedenmos sida. Magda har inget att vinna på att anklaga SVT för något. Hedenmo har massor att förlora på att erkänna. Borde dock vara lättlöst. Släpp en oklippt version av programmet. Då kan vi alla avgöra vem som har rätt och vem som har fel.
Citera
2021-12-08, 17:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gniknus2
Fan heller att hon är.

Hon hånade Lamotte när han hade skyddsväst och månader senare avrättar de en polis.

När folk berättar om otryggheten i Sverige hånar hon dem för att det är värre i Afghanistan.

Hon är ett pk-kräk och det roar mig att hon är ovän med pk-S-TV nu. Låt dem förgöra varann.

Det är skillnad på krig och problemet vi har i Sverige. Du får helt enkelt försöka förstå det, och kan du inte åk gärna ner till närmsta konfliktzon.

Att skilja på två saker betyder inte att man inte kan tycka att båda är dåliga. Ni svenskar har inte en blekaste aning vad konflikt är och tacka gud för det, det är något positivt.
Citera
2021-12-08, 18:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Juggenaut
Det är skillnad på krig och problemet vi har i Sverige. Du får helt enkelt försöka förstå det, och kan du inte åk gärna ner till närmsta konfliktzon.

Att skilja på två saker betyder inte att man inte kan tycka att båda är dåliga. Ni svenskar har inte en blekaste aning vad konflikt är och tacka gud för det, det är något positivt.

Hon HÅNAR. Hon tillrättavisar eller förtydligar inte. Är du pantad eller du vet inte skillnaden?
Citera
2021-12-08, 21:48
Moderator
Schlesiens avatar
Citat:

Det började med att Gad hade engagerat sig i ett barn i Afghanistan, som farit illa. Hon hade tagit hand om barnet mer än nödvändigt, om än inte adopterat det. Där såg Hedenhös sin chans att dra en liten snara till att hon är 40+, barnlös och lesbisk. Saknar hon inte lite kuk ändå, lilla Gad? Vore det inte skönt att få ha en familj att rå om? Ska du inte sluta leka Hemingway och komma hem och baka pepparkakshus nu? Det var så jag läste in hennes frågor till Gad. Avskyvärd programledare, hon kan få ta över efter Malou kanske?
De pratade även om att Gad jobbat på QX. Det kan ha varit i samband med det Hedenmo frågade något måttligt motiverat.

Citat:
Eftersom frågan klipptes bort får man anta att SVT inte tyckte den var tillräckligt skickligt formulerad. Gad har nu återigen skrivit på twitter att hon fick frågan två gånger till och med. Men att de nu inte får se det bortklippta eller ens transkriberingen. Vilket ju tyder på Gad har rätt och Hedenhös ljuger friskt.
Jag tror det klipptes bort för att Gad inte accepterade frågan och blev arg. Och för att Hedenmo då inte löste situationen på något bra sätt. Men det är antagligen inget helt ovanligt, de klipper väl bort två tredjedelar av inspelningen tippar jag.

Min sanning-upplägget är Lär känna personen bakom och tryck på några gamla misstag. Gad har nog inte kollat upp det utan trodde det var Berätta om ditt yrkesliv.
Citera
2021-12-09, 14:55
Medlem
sillynamnams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Schlesien
De pratade även om att Gad jobbat på QX. Det kan ha varit i samband med det Hedenmo frågade något måttligt motiverat.

Jag tror det klipptes bort för att Gad inte accepterade frågan och blev arg. Och för att Hedenmo då inte löste situationen på något bra sätt. Men det är antagligen inget helt ovanligt, de klipper väl bort två tredjedelar av inspelningen tippar jag.

Min sanning-upplägget är Lär känna personen bakom och tryck på några gamla misstag. Gad har nog inte kollat upp det utan trodde det var Berätta om ditt yrkesliv.

Jo det är lite så upplägget är och det framstår ju rätt tydligt - tycker jag alltså - att Hedenmo menar att det är ett misstag att Magda Gad stannar kvar i ett krigshärjat land, att det är ett misstag att hon inte valt att bilda familj i stället och kanske att det är ett misstag att hon - tja, exakt vad hon frågade får vi ju inte veta, att hon har fel sexuell läggning enligt Hedenmo? Vad var det hon ville veta så mycket att hon frågade två gånger? "Hur definierar du dig sexuellt", vad är det för jäkla fråga och varför skulle det vara så intressant?
Uppfattar Hedenmo som konservativ, all right men hon kan väl tala klartext i så fall. Det skiner ju igenom ändå vad hon tycker och vad det är hon vill ställa Magda Gad mot väggen för.
Citera
2021-12-09, 21:13
Medlem
Rikskrim08s avatar
Nu väljer dock Anna Hedenmo att berätta vad det var för fråga hon faktiskt ställde och om bakgrunden till det hela. De två hade haft ett samtal om Gads tid som reporter på hbtq-tidningen QX.

– Då berättade hon hur hon än idag bär med sig känslan av empati och respekt för transpersoner, att lyssna på de som gått igenom trauman och varit i utsatta positioner. Hon säger att hon lärt sig mycket av det. Och då frågar jag ”och hur mycket var det här din identitet under de här åren?” Det är min fråga, säger Hedenmo.
"Anna Hedenmo berättar sanningen om frågorna till Magda Gad"

https://www.aftonbladet.se/a/47VQO9
Citera
2021-12-09, 21:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rikskrim08
Nu väljer dock Anna Hedenmo att berätta vad det var för fråga hon faktiskt ställde och om bakgrunden till det hela. De två hade haft ett samtal om Gads tid som reporter på hbtq-tidningen QX.

– Då berättade hon hur hon än idag bär med sig känslan av empati och respekt för transpersoner, att lyssna på de som gått igenom trauman och varit i utsatta positioner. Hon säger att hon lärt sig mycket av det. Och då frågar jag ”och hur mycket var det här din identitet under de här åren?” Det är min fråga, säger Hedenmo.
"Anna Hedenmo berättar sanningen om frågorna till Magda Gad"

https://www.aftonbladet.se/a/47VQO9

Och här är Magda Gads twitter: https://twitter.com/gad_media/status/1469003236602433543

Jag såg intervjun och reagerade inte alls på frågorna. Däremot vet jag nu i efterhand, tack vare Magda Gad själv, att hon fått frågor kring sin identitet. Som vanligt stöttar en del henne okritiskt och partiskt, som brukligt är på sociala medier (i detta fall twitter), utan att rimligtvis själv veta särskilt mycket om vad som faktiskt sades, menades osv.

Nu undrar jag, tack vare Magda Gads egna uppmärksammande kring frågor kring hennes identitet... Har hon alltså gjort en könskorrigering?? Eller ser hon sig som varken man eller kvinna??
Det här är frågor jag inte undrade över inför idag, men eftersom Gad själv lyfter fram ämnet har jag blivit nyfiken.

(Dock lägger jag ingen värdering i hur hon väljer att identifiera sig. Helt upp till henne. Och hon behöver inte heller berätta om det. Konstigt dock att hon lägger sånt fokus på det. Hela den sända intervjun, och alla intressanta frågor och svar som avhandlades, har ju kommit i skymundan nu.)
Citera
2021-12-09, 21:54
Medlem
Hon verkade förresten 2009 gilla artisten/skådisen/modellen Grace Jones.
https://magdagad.blogspot.com/search?updated-max=2009-04-14T10:09:00%2B02:00&max-results=7&start=91&by-date=false

Här 2009 skriver hon tydligen även om vilka hon helst ville ha trekant med. Samt sexigaste karlarna.
https://magdagad.blogspot.com/search?updated-max=2009-03-26T17:32:00%2B01:00&max-results=7&start=98&by-date=false

Hon har alltså gått från att blogga om sex och att göra listor över vad hon tycker är sexigt, och publicera blodiga MMA-bilder hon gillar, till att bli utrikeskorrespondent. Men i ett tv-program som bl a går ut på att teckna ett personporträtt och berätta om sin bakgrund och vad som format henne idag (dvs Min Sanning), så blir hon sur över att ha fått en fråga kring bakgrund och hur hon identifierar sig. Dessutom en fråga som klipptes bort i det som visades för tittarna.

Snacka om att hon själv objektifierat kvinnor, män, par och människor överhuvudtaget! Kvinnor och män som tränat många år på att bli duktiga skådisar osv, och hon sammanfattar hon dem utifrån hur sexiga hon upplever dem.

Hon verkar förresten även hållit på en hel del med kampsport, inkl thaiboxning.
Senast redigerad av beitos 2021-12-09 kl. 22:19.
Citera
2021-12-09, 22:59
Medlem
Jag kan se henne i rollen som cyberflata!
Citera
2021-12-09, 23:01
Medlem
Beckisbarnets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av King Pin
Expressens Magda Gad är en intressant person. Rapporterar från de värsta ställena på jorden, som till exempel Monrovia, och nu senast från fronten i Mosul, och gör det oerhört bra. Påläst, direkt och på plats.

Såvitt jag vet så har hon ingen man och inga barn. Vad vet vi om henne? Vad är hennes bakgrund, hur var hon i skolan, har hon några ex? Hur blev hon så lockad av att rapportera från extrema ställen? Allt är av intresse.

Länk till hennes artiklar i Expressen:
http://www.expressen.se/geo/magda-gad/

Jag vet att hon tränar mycket. Hon är modig snygg, smart.... alldeles underbar. 💓
Citera
2021-12-10, 04:59
Medlem
Från Gaddens twitter alldeles nyss:
"Att få frågan om hur mycket HBTQ som är ens identitet är en fråga om sexuell läggning. En fråga jag fick två gånger, hur min identitet var förr och i dag. SVT ljuger och efterhandskonstruerar."
Varför är det så känsligt att få en sådan fråga i dagens Sverige? Förstår inte Gaddens upprördhet. Det känns nästan som att någon kappat hennes twitterkonto. Hon gör bort sig fullkomligt om hon inte släpper frågan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in