Citat:
Ursprungligen postat av
Ante-85
Enligt försäkringsavtalet så har man rättigheter, men man har också skyldigheter. Att begränsa en skada i största möjliga mån, och att inte bedra försäkringsbolaget hör ju till det mest logiska.
Så misstänker försäkringsbolaget bedrägeri så har han förbrukat sina rättigheter gentemot försäkringsbolaget. Att han fortsätter betala för en försäkring, som avser en sak, han inte längre äger, är det mest anmärkningsvärda i sammanhanget.
Att skaderegleraren snokat runt på hans Facebook antyder ju att de har goda skäl att misstänka bedrägeri. Försäkringsbolag för gemensamma register, så har liknande saker skett hos andra försäkringsbolag eller om ett ovanligt antal försäkringsfall har skett, så är ju loppet kört för hans del.
Det ligger inte i försäkringsbolagets intresse att polisanmäla, det tjänar försäkringsbolag inga pengar på, och han är ju så ekonomiskt lagd att han fortsätter betala för den.
Nej, man har inte förbrukar sina rättigheter gentemot försäkringsbolaget grundat på en "misstanke" om denna misstanke inte är
befogad.
Sedan är det som tidigare nämnt i tråden kanske inte alls samma krav som att få någon dömd för bedrägeri i domstol, men det kan ju heller inte grunda sig på att utredaren tyckte att personen "kändes" misstänkt eller dylikt.
Något faktiskt
skäl måste dem ju ha, och att en helt annan olycka skedde med någon man var vän på Facebook med kan jag tycka är en ganska dålig anledning, beroende på omständigheter... TS kanske bor i en småstad där man känner de flesta, i synnerhet dem i sin absoluta omgivning där olyckan kanske skedde...? Givet att TS beskriver att han 'krockat med ett rådjur' tvivlar jag på att han bor i centrala Stockholm liksom...
Alla dessa olyckor lär dessutom ha tydliga fysiska bevis på att olyckan åtminstone skedde även om stölden inte har det, även om det så klart i teorin kan vara försäkringsbedrägeri ändå.
Vi känner ju inte till dessa omständigheterna, och då tråden är tre år gammal och TS troligen inte kommer att svara ser jag inget större värde i att spekulera eller hysa förutfattade meningar kring det heller.
Det skulle kunna vara så att utredaren har skäl att misstänka bedrägeri och därför kontrollerade TS Facebook, det skulle också kunna vara en utredare som gör detta på rutin i förhoppning om att spara in pengar till sitt företag och på så vis gagna sina högst personliga intressen i form av sin egen karriär, oberoende om något bedrägeri skett eller inte.
Jag sitter åtminstone inte på information nog för att veta vilket av dessa som är rimligast att tro givet berättelsen som återgetts, gör du?
Vi vet ju inte ens hur berättelsen till slut slutade, då den rimligen lär ha fått ett slut idag. Utredaren kanske gav med sig och gav TS sina pengar, och det är därför han inte skrev igen för det inte fanns något behov längre?