• 1
  • 2
2016-10-19, 13:33
Medlem
Tja!

Sitter i en situation med mitt f-bolag.
För ca 1.5 år sen var jag med i en bilolycka, han jag krocka med är jag bekant med så vi är vänner på fb osv.
Inga problem med det, båda fick ersättning inom någon vecka. Sen ca ett halv år efter blev min spritt nya snöskoter stulen, polisanämälde osv men det blev så klart nerlagt. Pratade med mitt försäkringsbolag o jag skulle få ersättning efter 30 dagar om inte skotern blev återfunnen. Inga pengar kom, så jag ringde till skadeutredaren och blev kallad på möte. Satt i ca 45min "förhör" med denna herre, då han tyckte det var misstänksamt att jag krockat med en jag var vän med på facebook, så dom ville göra en rekonstruktion av olyckan då han inte trodde att vi krockat med varandra. Detta skulle ta ca 30 dagar så skulle jag få svar om jag får ersättning för skotern eller ej.

Jag har mailat och ringt denna utredare 1 gång i månaden, och får till svar att han ska återkomma nästa vecka osv. Det här var 1 år sedan och jag har ännu inte fått något svar. Börjar bli less på att ligga ute med 150k på nått jag inte har. Samt att jag fortfarande betalar ca 500kr i månaden på försäkring på skotern. Och det skulle han ta bort eftersom den är stulen men det har inte hänt heller..

Vad ska jag göra? Kontakta en advokat och rådfråga? Har ni nå tips?

Mvh
Citera
2016-10-19, 13:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Juicemania
Kontakta någon advokat med bra koll inom detta område.
Tänkte jag skulle göra det! Polisen är inte inblandad vad jag vet heller.
Citera
2016-10-19, 14:04
Medlem
Swedishcrusaders avatar
Ett alternativ kan ju vara att du ber att få tala med någon chef över skaderegleringen på ditt försäkringsbolag. Beskriv lugnt och sakligt för denne att du tycker det är fullkomligt oacceptabelt att du nonchaleras på detta sätt vid ett helt vanligt rutinärende, där du gjort din del av ärendet enligt boken. Har du tur blir det då lite rotation på saker och ting, och du slipper lägga pengar på advokat. Lycka till!
Citera
2016-10-19, 14:08
Bannlyst
Nej ditt försäkringsbolag tror inte att du begått bedrägeri för då hade du redan varit anmäld etc. Dvs det hade funnits ett ärende angående bedrägeri från din sida men det gör de uppenbarligen inte. Ligg på dom mer och fråga vad fan som händer. Du måste gå till botten med detta och inte låta dom fördröja det hela tiden. Har du gjort en polisanmälan angående skotern?
Citera
2016-10-19, 14:16
Medlem
Swedishcrusaders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av onaturligstyrka
Nej ditt försäkringsbolag tror inte att du begått bedrägeri för då hade du redan varit anmäld etc. Dvs det hade funnits ett ärende angående bedrägeri från din sida men det gör de uppenbarligen inte. Ligg på dom mer och fråga vad fan som händer. Du måste gå till botten med detta och inte låta dom fördröja det hela tiden. Har du gjort en polisanmälan angående skotern?

Det står klart och tydligt i det inledande inlägget att han polisanmält stölden av skotern.
Citera
2016-10-19, 14:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av onaturligstyrka

För när jag var och pratade med skadeutredaren frågade jag om han trodde det var bedrägeri, då sa han att jag tycker det låter som så.. Japp jag gjorde anmälan på skotern kontaktade fbolag och polis samma dag.
Senast redigerad av madeinswe 2016-10-19 kl. 14:20.
Citera
2016-10-19, 14:28
Medlem
acebaces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av madeinswe
Tja!

För ca 1.5 år sen var jag med i en bilolycka, han jag krocka med är jag bekant med så vi är vänner på fb osv.
Inga problem med det, båda fick ersättning inom någon vecka. Sen ca ett halv år efter blev min spritt nya snöskoter stulen, polisanämälde osv men det blev så klart nerlagt. Pratade med mitt försäkringsbolag o jag skulle få ersättning efter 30 dagar om inte skotern blev återfunnen. Inga pengar kom, så jag ringde till skadeutredaren och blev kallad på möte. Satt i ca 45min "förhör" med denna herre, då han tyckte det var misstänksamt att jag krockat med en jag var vän med på facebook, så dom ville göra en rekonstruktion av olyckan då han inte trodde att vi krockat med varandra. Detta skulle ta ca 30 dagar så skulle jag få svar om jag får ersättning för skotern eller ej.

Jag har mailat och ringt denna utredare 1 gång i månaden, och får till svar att han ska återkomma nästa vecka osv. Det här var 1 år sedan och jag har ännu inte fått något svar. Börjar bli less på att ligga ute med 150k på nått jag inte har. Samt att jag fortfarande betalar ca 500kr i månaden på försäkring på skotern. Och det skulle han ta bort eftersom den är stulen men det har inte hänt heller..

Mvh

Ring honom och säg att du har valt att gå vidare med detta till högre instans samt kommer att koppla in advokat. Skicka ett mail där du bekräftar ovanstående. Det kommer börja brinna rejält i baken på utredaren och helt plötsligt kommer han hitta tiden för dig! Det gjorde mitt f-bolag när jag ringde och informerade om mitt nästa steg
Citera
2016-10-19, 14:36
Medlem
ZyClaves avatar
Citat:
Tja!

Mvh

Precis som Swedishcrusader säger bör du först tala med någon annan högre uppställd på försäkringsbolaget.

Om jag har förstått dig rätt så har du alltså redan fått betalt av försäkringsbolaget för bilen men inte för skotern, men att utredaren har på grund av detta tagit en extra titt på hela bil-ärendet och fattat misstankar om fusk, har jag uppfattat det korrekt?

Om så är fallet så se till att när du talar med dem att du håller fokus på skotern, och struntar helt i bilen! Dessa två ärenden bör kunna skötas separat, åtminstone tills dess att de faktiskt demonstrerat fusk eller polisanmält det.

Så kontakta dem, och håll hela samtalet till ärendet om skotern, där det bör vara enklare för dig att visa att dem ej hållit vad dem lovat.
Citera
2016-10-19, 14:50
Medlem
lagcatss avatar
Om detta inte är sant så ska du skaffa fram all bevis du behöver för att försvara dig.
Citera
2016-10-19, 14:57
Medlem
tallskog4s avatar
Grundkurs i beviskraven:

Beviskraven, i civilmålet, för att slippa betala ut ersättningen är lägre än beviskraven, i straffrättsmålet, där åklagaren ska bevisa brottet bedrägeri.

Tex. ens villa brinner ner. Åklagaren lyckas inte få en fälld för bedrägeri men man får inte ut några pengar från försäkringsbolaget eftersom det är tillräckligt sannolikt att man eldade upp huset med flit.

http://www.inter.se/bevisborda-bevis...rsakringsfall/
Citera
2016-10-19, 14:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ZyClave
Precis som Swedishcrusader säger bör du först tala med någon annan högre uppställd på försäkringsbolaget.

Om jag har förstått dig rätt så har du alltså redan fått betalt av försäkringsbolaget för bilen men inte för skotern, men att utredaren har på grund av detta tagit en extra titt på hela bil-ärendet och fattat misstankar om fusk, har jag uppfattat det korrekt?

Om så är fallet så se till att när du talar med dem att du håller fokus på skotern, och struntar helt i bilen! Dessa två ärenden bör kunna skötas separat, åtminstone tills dess att de faktiskt demonstrerat fusk eller polisanmält det.

Så kontakta dem, och håll hela samtalet till ärendet om skotern, där det bör vara enklare för dig att visa att dem ej hållit vad dem lovat.
Du förstår helt rätt! Ska försöka få tag på någon vettig, men ringer jag till dom blir jag bara kopplad till han jag alltid haft kontakt med. I vintras krockade jag med ett rådjur och då var det samma jävla snubbe som tog ärendet, det blev också utdraget men bilen blev lagad tills slut, så jag fattar inte problemet.
Citera
2016-10-19, 15:25
Medlem
FortMeades avatar
Citat:
Du förstår helt rätt! Ska försöka få tag på någon vettig, men ringer jag till dom blir jag bara kopplad till han jag alltid haft kontakt med. I vintras krockade jag med ett rådjur och då var det samma jävla snubbe som tog ärendet, det blev också utdraget men bilen blev lagad tills slut, så jag fattar inte problemet.

Om du bara ringer så kan dom fortsätta att koppla runt dig i evigheter. Du måste börja skriva brev så att det blir registrerat på något sätt.

Ställ upp breven ordenligt med datumangivelser och märk dem gärna med skadenummer och gärna också något eget "referenssystem" där du numrerar breven och har någon liten notering av typen "begäran om besked, nr 2".

Om du kontaktar advokat så märk också alla brev med "Kopia till juristfirma X" sedan.

Du kan också göra en liten klottrig handskriven notering i hörnet av typen "skicka kopia till NN, Svenska snöskoterförbundet" och sedan fotokopiera brevet och skriva under kopian istället.
Ett telefonnummer till någon konsumentförening kan också slinka med som "din egen minnsesnotering" på kopian dom får. Det ger intryck av att du engagerat flera i det här ärrendet utan att du egentligen påstått det rent ut på ett osant sätt.

Allt går ut på att visa dem att de inte kommer kunna hantera detta genom något slags allmän förhalning utan att det kommer bli en jälva massa pappersexercis för dem om de inte tänker betala ut pengarna.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in