2016-10-19, 15:37
Medlem
Byt försäkringsbolag . Får du flertal skador på kort tid så chockhöjer man premien och det läggs noteringar om man är osäker kring en tidigare skada att man ska vara uppmärksam med denne kund.

Byt var tredje år och ringer någon från ett bolag, jämför alltid . Där du får bästa erbjudandena ifrån .
Citera
2016-10-19, 15:51
Medlem
Backafalls avatar
Kontakta http://www.konsumenternas.se/

De om någon kan hjälpa dig:

"Hos Konsumenternas Bank- och finansbyrå och Konsumenternas Försäkringsbyrå kan alla privatpersoner skaffa sig objektiv fakta och få vägledning inom bank-, finans- och försäkringsområdet.
INNEHÅLL
Båda organisationernas övergripande uppdrag är att hjälpa konsumenter att fatta välinformerade beslut inom det finansiella området. Det gör vi bl a genom att:

tolka villkor
beskriva lagar och regler
informera om och jämföra bank- och försäkringsprodukter
beskriva hur du går vidare om du är missnöjd med ett beslut.
Stiftelser
Båda konsumentbyråerna drivs som stiftelser. Bakom Konsumenternas Bank- och finansbyrå står Konsumentverket, Finansinspektionen, Svenska Bankföreningen, Fondbolagens Förening och Svenska Fondhandlareföreningen. Bakom Konsumenternas Försäkringsbyrå står Konsumentverket, Finansinspektionen och Svensk Försäkring.

Verksamheterna finansieras av respektive bransch."
Citera
2016-10-19, 16:35
Medlem
Försäkringsbolag lever på att inte betala ut pengar.
Tyvärr har de någon slags ensidig rätt att bestämma om de har lust att betala ut pengar eller inte.
Det TS ska göra är att skaffa en advokat o sedan byta försäkringsbolag.

Vad är det för försäkringsbolag?

Edit: Så det hela baseras på att personen är med på din vän-lista på facebook och det är därför de inte vill betala ut något?
En del kan ju ha 500 vänner där. Hur långt ska man dra det? I vilket led får man känna varandra? Vänners vänner eller måste det vara ännu längre bort för att an ska få ersättning?
Vad händer om man krockar med grannen?

Häng ut bolaget så alla vet vilket bolag de ska undvika.
Senast redigerad av nilserikkk 2016-10-19 kl. 16:38.
Citera
2016-10-19, 17:18
Medlem
singularitets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av madeinswe
Tja!

Sitter i en situation med mitt f-bolag.
För ca 1.5 år sen var jag med i en bilolycka, han jag krocka med är jag bekant med så vi är vänner på fb osv.
Inga problem med det, båda fick ersättning inom någon vecka. Sen ca ett halv år efter blev min spritt nya snöskoter stulen, polisanämälde osv men det blev så klart nerlagt. Pratade med mitt försäkringsbolag o jag skulle få ersättning efter 30 dagar om inte skotern blev återfunnen. Inga pengar kom, så jag ringde till skadeutredaren och blev kallad på möte. Satt i ca 45min "förhör" med denna herre, då han tyckte det var misstänksamt att jag krockat med en jag var vän med på facebook, så dom ville göra en rekonstruktion av olyckan då han inte trodde att vi krockat med varandra. Detta skulle ta ca 30 dagar så skulle jag få svar om jag får ersättning för skotern eller ej.

Jag har mailat och ringt denna utredare 1 gång i månaden, och får till svar att han ska återkomma nästa vecka osv. Det här var 1 år sedan och jag har ännu inte fått något svar. Börjar bli less på att ligga ute med 150k på nått jag inte har. Samt att jag fortfarande betalar ca 500kr i månaden på försäkring på skotern. Och det skulle han ta bort eftersom den är stulen men det har inte hänt heller..

Vad ska jag göra? Kontakta en advokat och rådfråga? Har ni nå tips?

Mvh

Du hade redan fått pengar för bilolyckan. Det ärendet är avslutat när skotern blev stulen ca sex månader senare? Det verkar inte rimligt att försäkringsbolaget vill återuppta det tidigare avslutade ärendet om det inte är så att ärendet fortfarande är aktivt. Du kanske bara har fått en del av den totala summan för bilolyckan. Skotern är ett helt annat ärende. Du måste veta vilket ärende som är aktivt och om något ärende är avslutet. Det måste du ta reda på själv, ingen på forumet kan hjälpa dig med det.
Citera
2016-10-19, 17:51
Bannlyst
Hade du inte haft en öppen facebookprofil så hade du aldrig suttit i den här sitsen, att folk aldrig lär sig.
Citera
2016-10-19, 21:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av singularitet
Du hade redan fått pengar för bilolyckan. Det ärendet är avslutat när skotern blev stulen ca sex månader senare? Det verkar inte rimligt att försäkringsbolaget vill återuppta det tidigare avslutade ärendet om det inte är så att ärendet fortfarande är aktivt. Du kanske bara har fått en del av den totala summan för bilolyckan. Skotern är ett helt annat ärende. Du måste veta vilket ärende som är aktivt och om något ärende är avslutet. Det måste du ta reda på själv, ingen på forumet kan hjälpa dig med det.
Bilolyckan är avslutad, jag fick mina pengar för bilen sen var det klart.
Citera
2016-10-19, 21:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nilserikkk
Försäkringsbolag lever på att inte betala ut pengar.
Tyvärr har de någon slags ensidig rätt att bestämma om de har lust att betala ut pengar eller inte.
Det TS ska göra är att skaffa en advokat o sedan byta försäkringsbolag.

Vad är det för försäkringsbolag?

Edit: Så det hela baseras på att personen är med på din vän-lista på facebook och det är därför de inte vill betala ut något?
En del kan ju ha 500 vänner där. Hur långt ska man dra det? I vilket led får man känna varandra? Vänners vänner eller måste det vara ännu längre bort för att an ska få ersättning?
Vad händer om man krockar med grannen?

Häng ut bolaget så alla vet vilket bolag de ska undvika.
Dina försäkringar
Citera
2016-10-19, 22:56
Medlem
Bunnys avatar
Citat:
Tja!

För ca 1.5 år sen var jag med i en bilolycka, han jag krocka med är jag bekant med så vi är vänner på fb osv.
Inga problem med det, båda fick ersättning inom någon vecka. Sen ca ett halv år efter blev min spritt nya snöskoter stulen, polisanämälde osv men det blev så klart nerlagt. Pratade med mitt försäkringsbolag o jag skulle få ersättning efter 30 dagar om inte skotern blev återfunnen. Inga pengar kom, så jag ringde till skadeutredaren och blev kallad på möte. Satt i ca 45min "förhör" med denna herre, då han tyckte det var misstänksamt att jag krockat med en jag var vän med på facebook, så dom ville göra en rekonstruktion av olyckan då han inte trodde att vi krockat med varandra. Detta skulle ta ca 30 dagar så skulle jag få svar om jag får ersättning för skotern eller ej.

Jag har mailat och ringt denna utredare 1 gång i månaden, och får till svar att han ska återkomma nästa vecka osv. Det här var 1 år sedan och jag har ännu inte fått något svar. Börjar bli less på att ligga ute med 150k på nått jag inte har. Samt att jag fortfarande betalar ca 500kr i månaden på försäkring på skotern. Och det skulle han ta bort eftersom den är stulen men det har inte hänt heller..

Mvh
Hur kan du låta det hela pågå ett helt år utan att vända dig till en tredje part för att skapa påtryckningar??? I Sverige har vi en massa olika offentliga, halvoffentliga och privata instanser som sysslar med konsumentskydd i olika former eller påtryckningar i konsumentfrågor. Att börja med:
http://www.konsumenternas.se/
http://www.hallakonsument.se/
Citera
2016-10-20, 22:20
Medlem
Citat:
Dina försäkringar

God vän hade ett helvete att få ut försäkringen efter ett inbrott i sin villa efter en renovering. Någon hade brutit sig in under en helg när familjen var bortrest och snott alla vitvaror i köket samt tvättmaskin, torktumlare som alla var knappt några veckor gamla. Sedan var det lite annan elektronik och annat som inte var nytt som också stals.
Det förhalades och strulades från försäkringsbolagets sida. Inte förrän en jurist anlitades kunde de tvingas hosta upp ersättningen. Trotts detta försökte de dra av för att vitvarorna var ju 1,5 år gamla! det var så länge de förhalat ärendet.
Citera
2019-09-10, 22:53
Medlem
Citat:
Tja!

Mvh

Det är ju tidigare polisutredare som sitter som skadereglerare så det är ingen idé att försöka lura de om det är det som du har gjort. Att du fortfarande betalar för en försäkring för ett föremål som du inte längre äger är inget bra ekonomiskt val, men jag har lite förståelse för det. Många tror ju tyvärr att bara för att ett skadeärende fortfarande handlägges så måste man fortsätta betala för försäkringen, men det är helt fel.

Du kan ringa kundtjänst och säga upp försäkringen.

Man har rätt till ersättning för skador som har skett under perioden som du har haft försäkringen. Såna skador kan man ofta anmäla upp till 5 år efter att en skada har skett, även om det innebär att man inte har haft försäkringen under 5 års tid från när skadan inträffade.

Ett ytterligare värde av att säga upp försäkringen, förutom att du slipper slänga 6000kr per år i sjön är skaderegleraren handlägger ärendet fortare om du säger upp den, för de vill ju ha dig tillbaka som kund. Det är väldigt vanligt att det dyker upp ett beslut kort efter att man sagt upp försäkringen.

Som det är nu så fortsätter de ju tjäna pengar på dig så det finns ju ingen anledning till motprestation från deras sida.
Citera
2019-09-10, 22:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av acebace
Ring honom och säg att du har valt att gå vidare med detta till högre instans samt kommer att koppla in advokat. Skicka ett mail där du bekräftar ovanstående. Det kommer börja brinna rejält i baken på utredaren och helt plötsligt kommer han hitta tiden för dig! Det gjorde mitt f-bolag när jag ringde och informerade om mitt nästa steg

Men dina omständigheter var förmodligen inte liknande. Det luktar bedrägeri på långt håll. Många vet inte att försäkringsbolag för gemensamma register, så hans bolag kan se om liknande händelser har skett för andra saker, som han har försäkrat hos andra bolag. Så börjar en skadereglerare att snoka på kunders facebook, så har de förmodligen goda skäl till det.
Citera
2019-09-10, 23:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ZyClave
Precis som Swedishcrusader säger bör du först tala med någon annan högre uppställd på försäkringsbolaget.

Om jag har förstått dig rätt så har du alltså redan fått betalt av försäkringsbolaget för bilen men inte för skotern, men att utredaren har på grund av detta tagit en extra titt på hela bil-ärendet och fattat misstankar om fusk, har jag uppfattat det korrekt?

Om så är fallet så se till att när du talar med dem att du håller fokus på skotern, och struntar helt i bilen! Dessa två ärenden bör kunna skötas separat, åtminstone tills dess att de faktiskt demonstrerat fusk eller polisanmält det.

Så kontakta dem, och håll hela samtalet till ärendet om skotern, där det bör vara enklare för dig att visa att dem ej hållit vad dem lovat.

Enligt försäkringsavtalet så har man rättigheter, men man har också skyldigheter. Att begränsa en skada i största möjliga mån, och att inte bedra försäkringsbolaget hör ju till det mest logiska.

Så misstänker försäkringsbolaget bedrägeri så har han förbrukat sina rättigheter gentemot försäkringsbolaget. Att han fortsätter betala för en försäkring, som avser en sak, han inte längre äger, är det mest anmärkningsvärda i sammanhanget.

Att skaderegleraren snokat runt på hans Facebook antyder ju att de har goda skäl att misstänka bedrägeri. Försäkringsbolag för gemensamma register, så har liknande saker skett hos andra försäkringsbolag eller om ett ovanligt antal försäkringsfall har skett, så är ju loppet kört för hans del.

Det ligger inte i försäkringsbolagets intresse att polisanmäla, det tjänar försäkringsbolag inga pengar på, och han är ju så ekonomiskt lagd att han fortsätter betala för den.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in