• 1
  • 2
2016-10-15, 22:43
Medlem
Såg filmen inferno som kommer från boken med samma namn av Dan Brown.
"Skurken" i filmen vill släppa lös ett virus som tar död på mer än halva befolkningen för att i slutändan rädda oss. Om man bortser ifrån att mord är fel mm skulle jorden och mänskligheten få det bättre om vi halvera oss? Vi får mer barn, lever längre så hur kommer det sluta om säg 50-100 år?

ska vi försöka hålla oss till ett vist antal personer på jorden eller bara köra på?
Citera
2016-10-15, 22:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ikaros2010
"Skurken" i filmen vill släppa lös ett virus som tar död på mer än halva befolkningen för att i slutändan rädda oss. Om man bortser ifrån att mord är fel mm skulle jorden och mänskligheten få det bättre om vi halvera oss? Vi får mer barn, lever längre så hur kommer det sluta om säg 50-100 år?

ska vi försöka hålla oss till ett vist antal personer på jorden eller bara köra på?

Det finns ju sätt att överleva på.
Om vi snackar om ren överlevnad.
Sen så finns det sätt som du vill överleva på?
Så vem är du då?
Senast redigerad av ivanivan 2016-10-15 kl. 22:50.
Citera
2016-10-15, 23:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ikaros2010

Tycker det räcker med att studera en graf över världens befolkningsmängd genom historien för att inse att någonting är väldigt skruvat. Inte minst när man tänker på hur mycket som krävs av vår omgivande natur för att hålla liv vid så många människor.

Personligen tror jag att människan om hundra år kommer vara betydligt färre än vad vi är idag, främst på grund av miljöförstöring och sjukdomar. Om jag får gissa skulle jag tippa på att befolkningsmängden kommer ha minskat till kanske en tusendel av det antal vi är idag. Den som lever får se
Citera
2016-10-15, 23:13
Medlem
Mia-Rovys avatar
Vad är problemet med folk som tror att död är den enda metoden för att minska befolkningsantalet? Tror ni att barnafödandet är statiskt och den enda faktorn man kan förändra är antalet döda?

Ja, vi kommer nog att få det bättre (såvida ingen dör) om vi drastiskt minskar antalet. Jag tycker att vi borde besluta ett befolkningsmål på samma sätt som vi beslutat ett klimatmål.

Indien har visat att utbildning och karriär kan vara lika effektivt som enbarnspolitiken i Kina. Olika vägar att gå, men båda fungerar väl. Fler vägar finns säkert om man bara använder sin kreativitet. Ingen behöver fan dö.

Bill Gates är övertygad om att förbättrad sjukvård och hälsa kan minska befolkningsantalet, paradoxalt nog. Det för att ett sådant scenario hade betytt att man inte behöver skaffa 10 barn i hopp om att i alla fall några överlever.

Vad som är det lämpligaste går att diskutera, men det finns många fredfulla och humana sätt att minimera befolkningsantalet
Senast redigerad av Mia-Rovy 2016-10-15 kl. 23:22.
Citera
2016-10-15, 23:19
Medlem
starke_adolfs avatar
Här är ett perspektiv genom Hans Rosling: https://www.youtube.com/watch?v=fTznEIZRkLg

Han menar att befolkningstillväxten kommer att avstanna i takt med den ekonomiska tillväxten i världen.
Citera
2016-10-15, 23:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mia-Rovy
Ja, vi kommer nog att få det bättre (såvida ingen dör) om vi drastiskt minskar antalet. Jag tycker att vi borde besluta ett befolkningsmål på samma sätt som vi beslutat ett klimatmål.
Då slutar det ju med att svenskarna skall vara bäst i klassen och utrotar sig själva medan majoriteten av fattiga babbar får undantag från reglerna.

Evolutionen leder till att vi som står högst upp i näringskedjan förökar oss tills vi dör av svält. Det är som med demokratin, ett inte perfekt men stabilt system som är svårt att avskaffa.
Citera
2016-10-15, 23:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av starke_adolf
Här är ett perspektiv genom Hans Rosling: https://www.youtube.com/watch?v=fTznEIZRkLg

Han menar att befolkningstillväxten kommer att avstanna i takt med den ekonomiska tillväxten i världen.
Ja, han är lika förförisk som prästerna som lovar ett liv efter döden. Bara man gör som han vill så löser sig alla problem av sig själva. Vad skulle kunna gå fel?
Citera
2016-10-15, 23:31
Medlem
starke_adolfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WbZV
Ja, han är lika förförisk som prästerna som lovar ett liv efter döden. Bara man gör som han vill så löser sig alla problem av sig själva. Vad skulle kunna gå fel?
Jag upplever att det är en ganska snäv och optimistisk bild av problemet och att han förutsätter att trenderna går att extrapolera. Kanske är det också ett retoriskt knep att förhålla sig väldigt optimistisk till ett problem som många annars är väldigt pessimistiska till som gjort att han fått sådant stort genomslag. Jag kan inte påstå att jag är tillräckligt insatt för att veta exakt var jag skulle finna grund i mina motargument men det känns som att det finns många frågor att ställa om metodiken och vad slutsatserna bygger på för data.

Det är klart, det vore ju trevligt om han hade rätt, frågan är om han har det och vad det är som kan sätta käppar i hjulet för hans teorier.
Citera
2016-10-15, 23:35
Medlem
Mia-Rovys avatar
Citat:
Då slutar det ju med att svenskarna skall vara bäst i klassen och utrotar sig själva medan majoriteten av fattiga babbar får undantag från reglerna.

Evolutionen leder till att vi som står högst upp i näringskedjan förökar oss tills vi dör av svält. Det är som med demokratin, ett inte perfekt men stabilt system som är svårt att avskaffa.
Äh, du talar om den allmänna 1800-talsuppfattningen av evolutionen som om den vore någonting ofrånkomligt. Det är svammel.

Vad du nu än hävdar att evolutionen resulterar i för väg så garanterar jag dig att det är fullt möjligt att ta en annan väg. Världens mest kända evolutionära biologist efter Charles Darwin är Richard Dawkins, som också myntade begreppet "meme" – ungefär en idé eller tanke som uppfyller samma syfte som generna gör för en populations fortlevnad. Det kan mycket väl vara idén om att vi tillsammans måste sänka befolkningsantalet för vår egen skull
Senast redigerad av Mia-Rovy 2016-10-15 kl. 23:40.
Citera
2016-10-15, 23:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av starke_adolf
Jag upplever att det är en ganska snäv och optimistisk bild av problemet och att han förutsätter att trenderna går att extrapolera. Kanske är det också ett retoriskt knep att förhålla sig väldigt optimistisk till ett problem som många annars är väldigt pessimistiska till som gjort att han fått sådant stort genomslag. Jag kan inte påstå att jag är tillräckligt insatt för att veta exakt var jag skulle finna grund i mina motargument men det känns som att det finns många frågor att ställa om metodiken och vad slutsatserna bygger på för data.

Det är klart, det vore ju trevligt om han hade rätt, frågan är om han har det och vad det är som kan sätta käppar i hjulet för hans teorier.
Vad han blundar för är att det finns individuell skillnad i populationen som gör att vi både genetiskt och kulturellt kommer att anpassa oss efter en högre levnadsstandard. De som fortsätter att skaffa många barn i det nya samhället blir snabbt i majoritet. Det tar kanske tre generationer innan vi åter igen har stora barnkullar.
Citera
2016-10-15, 23:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mia-Rovy
Äh, du talar om den allmänna 1800-talsuppfattningen av evolutionen som om den vore någonting ofrånkomligt. Det är svammel.

Vad du nu än hävdar att evolutionen resulterar i för väg så garanterar jag dig att det är fullt möjligt att ta en annan väg
Du och jag kan välja en annan väg. Men finns det några kvar som fortsätter förut så tar de över och blir de nya herrarna. Evolutionen kommer att fortskrida, med eller utan vår medverkan.
Citera
2016-10-15, 23:42
Medlem
starke_adolfs avatar
Citat:
Vad han blundar för är att det finns individuell skillnad i populationen som gör att vi både genetiskt och kulturellt kommer att anpassa oss efter en högre levnadsstandard. De som fortsätter att skaffa många barn i det nya samhället blir snabbt i majoritet. Det tar kanske tre generationer innan vi åter igen har stora barnkullar.
Det är rena spekulationer. Vad kan man finna för grund för ett sådant påstående?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in