Citat:
Ursprungligen postat av
WbZV
Du och jag kan välja en annan väg. Men finns det några kvar som fortsätter förut så tar de över och blir de nya herrarna. Evolutionen kommer att fortskrida, med eller utan vår medverkan.
Mm. Man kan kalla det för evolution. Typ. Vad jag emotsätter mig är vad du verkar hävda är den enda vägen. Att kalla evolutionen förutsägbar skulle nog inte många forskare skriva under på.
Evolutionen är intressant för hur vi utvecklats, men ingenting man kan använda som goda verktyg för mänsklighetens framtida prognoser. Så världen fungerar idag har den aldrig ens i närheten fungerat förr, hos någon art. Och precis bakom hörnet är genmanipulation, cyborgs och AI. Vi har ingen aning om vilka varelser som vandrar här om 500 år, de kanske inte alls liknar dagens människor. Men det är helt upp till oss
Evolutionsämnet är en total distraktion i den här diskussionen. Man borde hålla sig till att diskutera konsekvenser, effekter, metoder m.m. istället. Om man faktiskt vill komma någon vart, d.v.s.
Finns det en risk att vi sväljer ihjäl? Låt oss undvika det då. Att sitta och oja sig över att "den allsmäktiga evolutionen" kommer att göra si och så oberoende av våra handlingar ger jag inte mycket för