Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2016-10-13, 14:43
  #1
Medlem
Provokatörs avatar
STENKASTARNA
”Vad väntar ni på? Kasta på grisarna!”
Text: Natalia "jag väger varje ord på guldvåg" Kazimierska & Olof "klippoklistra" Svensson Foto: Björn Lindahl.

Aftonbladet har skickat två 'grävande' journos till det havererade skiftsovande samhället Araby utanför Växjö i Småland. Dom länkar till artikelserien från sin Facebooksida 'Aftonbladet gräv'. Det här är fanimig inget gräv, ingen kritisk granskning, ingen djup analys bara sida upp och sida ned av den värsta sortens socialreportageslisk kryddat med lite drönarsvep kopierat à la UG.

INGET EGET ANSVAR
Allt är samhällets fel, inget eget ansvar, det är patetiskt att Sveriges största tidning inte kan få ur sig ett riktigt gräv men tyvärr symptomatiskt för dagens medieklimat.

Vi får möta Hamid som nyss släppts ur häktet, det är synd om Hamid. Hamid kom hit som 4-åring med hjälp av familljeåterförening, hans pappa drog från familjen som fick komma efter sen drog han igen.

Grävuppslag: En helt misslyckad och onödig familjeåterförening, ett riktigt gräv hade gått på djupet med hur många lyckade och misslyckade familjeåterföreningar vi tar på oss, hur mycket elände vi skapar. Denna familjeåterförening slutade i grov kriminalitet, ett ansvar som Sveriges politiker får ta på sig och borde ställas till svars för.

SKATTEPENGAR
Araby har fått alla resurser serverade under lång tid, massor av aktiviteter och allaktiviteteshus, moské, kampsportsgalor och influgna svenska kulturarbetare år efter år.

Grävuppslag: Hur mycket har det kostat? Var det rätt använda pengar? Vilka är konstnärerna som skott sig på skattepengar pga att vi haft en misslyckad integrationspolitik? Vad kostade Araby Arena, vad kostar det att driva?

DROGERNA
Droghandel florerar på skolorna och i hela Araby. Det finns massor att gräva i men vi får bara veta att några ungdomar har 'rökt' och tagit 'spice', ingen analys inget gräv.

Grävuppslag: Vilka droger kan man få tag i? Vad kostar dom? Vilka ligger bakom droghandeln? Hur utbrett är användandet av kath? Hur socialt accepterat är drogandet?

HAMID
Om Hamid: "Hamid är oskyldig. Han är schysst, har mycket energi, ”brukar skoja med oss”. "Hamid är bra på att snacka, har en odågas charm som säkert kunde ta honom långt i en hederlig karriär. " – Jag har inte fått några chanser säger han."

Hamid är dömd för bland annat rån, häleri, misshandel, våld mot tjänsteman, skadegörelse och våldsamt upplopp, han vandaliserade sin egen arbetsplats och påstår att han inte fått någon chans. Nu arbetstränar han som fastighetsskötare, det är uppenbart något djup fel i den mannen, men i reportaget är han en skön kille.

"Flera unga jag pratar med berättar om hur de likt Nasim blivit förödmjukade offentligt. Muddrade utan anledning. Ständigt misstrodda och misstänkta."

Grävuppslag: Stämmer det att han bara är oskyldigt anklagad eller har vi att göra med en förhärdad kriminell? Förtjänar han den här typen av förståelse och uppmärksamhet?

KRIMINELLA GRIPS MED AUTOMATVAPEN

Grävuppslag: Vilka vapen, hur många, vart kommer dom ifrån, vad kostar dom, hur svårt är det att få tag i dom, hur många har sett ett vapen? Jag vill veta hur många man beslagtagit, hur många är dömda inte 'att det förekommer vapen'.

"Någon viftar med låtsaspistol mot kameran" Hur vet dom att det var en låtsaspistol?

RELIGION
Religionen berörs bara i förbigående, man nämner att det finns en moské, dom pratar med en Iman som pratar om att slå barnen för att dom ska förstå "– I våra länder tar man till ”piskan”, fortfarande. Det är klart att man också pratar förstånd med barnen, men att ge stryk förekommer, säger han." Ingen kritik, ingen analys inga slutsatser bara ett normaliserande av det sk. muslimska civilsamhället. Där slår man barn och kvinnor det ska vi bara acceptera. Ger mig fan på att han sa massor av konstigheter som dom utelämnat.

Grävuppslag: Finns det grogrund för radikalisering, har någon redan lämnat Araby, hur ser dom på IS?

TJEJERNA
Detta reportage är kliniskt rent från tjejernas situation, dom räknas inte inget feministiskt perspektiv här inte.

SKOLAN
Högstadieskolan blev tvungen att lägga ned 2013 på grund av dåliga resultat och social otrygghet trots mycket hjälp.

Grävuppslag: Vart går dessa ungdomar nu? Hur har resultaten i dessa skolor utvecklats efter att Arabyungarna flyttades dit? Hur mycket mer pengar läggs det på dessa elever jämfört med andra? I Sverige kan alla skaffa sig en gratis utbildning, du kan bli vad du vill men det kräver att du tar ett eget ansvar. Vet du vad eget ansvar är Hamid?

KLANER
I reportaget får vi veta att det finns flera somaliska klaner.

Grävuppslag: Vad är en klan, när uppstod dom, vilka är dom, vad tillför dom?


BOENDE
Araby består bara av hyresrätter, i våras upptäckte polisen en trerummare där det skiftsov 18 personer.

Grävuppslag: Hur kan vi tillåta detta skiftboende, i Sverige har vi dragits med folk och bostadsräkningar under många år, vi visste exakt hur många som bodde i en lägenhet nu slår det på flera tusen i ett enda område, vart är analysen? Kan vi skylla det på EBO-lagstiftningen? Bör den skrotas?

ENSTAKA ÄLDRE SVENSKAR
Det enstaka svenskar kvar i området alla mellan 70 och döden, hur upplever dom sin vardag? Tror ni vi får veta det, näe dom har lämnats åt sitt öde, stackars människor inte värda att uppmärksammas precis som med tjejerna.

ARBETSLÖSHET
50% i arbetsför ålder parasiterar på oss andra, samhället ska ta hand om allt.

Grävuppslag: Hur ser det ut här om 10 år? När oroligheterna ökar i omfattning och sprider sig. Vad kan vi förvänta oss? Ska vi satsa ännu mer pengar?

POLISEN
John Nilsson är gruppchef för polisens särskilda insats i Araby han formulerar frågan bäst av alla, tyvärr lämnas denna fråga helt obesvarad: "Vad är det för orsaker till att ett sånt här område kan växa fram?"

Det är sorgligt att det 2016 inte krävs mer av en grävande journalist än att hon har invandrarbakgrund är feminist och har varit med i på spåret.

Nej det räcker inte med att skriva samma sak i fyra delar på en svart bakgrund och veva om samma film fyra gånger, ett skitgräv helt enkelt. Tur att vi har sådana som Rebecca Weidmo Uvell, Tino Sanandadji och Johan Westerholm samt ett antal skribenter här på forumet som vet vad ett riktigt gräv innebär.

LÄNK TILL ILLUSTRATION

/Provokatör
Citera
2016-10-13, 16:24
  #2
Medlem
RonnyRasks avatar
Håller med om att det är väldigt märkligt att man kallar det för ett 'gräv'. Exakt vad gräver man fram? Hela artikeln blir helt absurd när man bara intervjuar folk från ena sidan. Att staten och kommunen har svikit dem är ju faktiskt bara rent skitsnack. Det satsas årligen miljoner kronor i dessa utsatta områden för att hjälpa ungdomar. Hjälpen finns där, men de vill helt enkelt inte ha den.

Att Hamid sedan tycker att det är underligt att polisen ligger honom hack i häl när han har ett ganska utomordentligt brottsregister är också stenkorkat. Om man har sysslat med att kasta sten, stjäla och misshandla är det väl inte konstigt att polisen är misstänksam?

Om det är någon samhället har svikit är det de få hederliga medborgare som faktiskt försöker leva ett anständigt liv i problematiska förorter. De som inte kan eller vill flytta ifrån dessa ghetton. Dessa människor får ingen hjälp. De är de riktiga offren.
Citera
2016-10-13, 19:41
  #3
Medlem
InnocentBystanders avatar
Exakt det som slog mig när jag såg den här filmen idag! Var i hela fridens dar är följdfrågorna???

När rapparen Hussein talar om hur ARG han är t.ex, hur mycket HAT han bär inom sig, är det då inte ganska givet att en följdfråga bör komma? Kanske den allra mest självklara t.o.m.: VARFÖR är du så arg, Hussein???

Men frågar Natalia det? Nej, det gör hon inte. Natalia bara nickar och ser förstående ut. Precis som alla de socialtanter och myndighetspersoner och lärare som Hussein någonsin träffat antagligen också har gjort. Det är en av anledningarna till att Husseins liv nu är på väg käpprätt åt helvete.

(Nu hoppas vi bara att något seriöst journalistteam nappar på idén och gör ett RIKTIGT gräv. TS färdiga frågor ovan är en utmärkt utgångspunkt, där finns allt som behövs för årets mest intressanta reportage från "orten"! Kommer att bli kanon det här...)

Bra jobbat TS, cred till dig för en heltäckande och välformulerad trådstart!
Citera
2016-10-13, 19:57
  #4
Medlem
Orm Ondes avatar
Egentligen behöver inte tråden fortsätta, för trådskaparen själv har utförligt svarat på frågan. "Låtsasgräv" är en klockren beskrivning av den här typen av "reportage"

Det är beklämmande hur många kärringar av båda könen som blir betagna av sådana som Hamid med sin "odågas charm". Har man varit med i svängen ett tag får man klara psykopatvibbar när man stöter på sådana människor. Jag tänker direkt på gamle Clark Olofsson, som massor med kvinnor som träffade honom under hans aktiva tid beskrev i liknande termer.
Citera
2016-10-13, 23:35
  #5
Medlem
Folk som köper aftonbladet betalar inte för deras gräv. De köper något annat, oklart vad. Det mest troliga är att staten på något sätt ger aftonbladet flera miljoner i månaden i bidrag på något sätt. Oklart hur. Ekvationen går inte ihop.

Gräv är inte aftonbladets starka sida. Inte heller nyheter eller underhållning. oklart vad som är deras starka sida. Ändå finns de kvar.

Man måste nog tyvärr ställa grävande journalistiska egenskaper mot köpande existensiella egenskaper. Men om det är staten som köper så förklarar det allt.
Citera
2016-10-14, 06:40
  #6
Medlem
Studsbolls avatar
Det handlar om ett missförstånd från TS sida; Aftonbladet är inte en nyhetspublikation utan ett agendadrivande propagandaorgan. De är inte ute efter att undersöka och rapportera verkligheten utan att snarare beskriva hur de vill att det ska vara. Handlar det om SD kan de rota runt lite, men även då brukar de sätta sitt hopp till EXPO och vänstertomtar så de kan sköta grävandet. Sedan sitter de i lugn och ro och fantiserar ihop sina sagor.
Citera
2016-10-14, 09:13
  #7
Medlem
SituationReports avatar
Sjukt att sådana låtsas-reportage får fortgå än idag.

Var är alla äkta krigskorrespondenter? De som klarar att faktiskt rapportera inifrån belägrade orter under beskjutning.

Var är alla undercover journalister? De som infiltrerar muslimska gäng för att spela in de samtal som förs bakom lykta moskedörrar.
Citera
2016-10-14, 09:34
  #8
Medlem
Måste missat nått. Vem och var påstås det att det är ett "grävjobb"?
Jag kan bara sen en länk till en Aftonbladet story.
Citera
2016-10-14, 09:46
  #9
Medlem
ppp333s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skorven
Måste missat nått. Vem och var påstås det att det är ett "grävjobb"?
Jag kan bara sen en länk till en Aftonbladet story.
Artikeln är inlagd på "Aftonbladet gräv" på facebook.
Citera
2016-10-14, 10:06
  #10
Medlem
ppp333s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Orm Onde
Egentligen behöver inte tråden fortsätta, för trådskaparen själv har utförligt svarat på frågan. "Låtsasgräv" är en klockren beskrivning av den här typen av "reportage"

Det är beklämmande hur många kärringar av båda könen som blir betagna av sådana som Hamid med sin "odågas charm". Har man varit med i svängen ett tag får man klara psykopatvibbar när man stöter på sådana människor. Jag tänker direkt på gamle Clark Olofsson, som massor med kvinnor som träffade honom under hans aktiva tid beskrev i liknande termer.
Exakt!!
Jag reagerade på det här fenomenet under min skoltid. Jag la märke till att fritidspersonalen hade ett extra gott öga för värstingarna...det var ett otroligt gullande...han e så guuuuulig!
Samtidigt var man helt nollstäld gentemot oss mer blyga försiktiga elever, vi var liksom inte intressanta. Sedan dess har jag lagt märke till fenomenet i vårt samhälle i stort.
Som sagt inte bara kvinnor har den här attityden.
Lars Noren under 7:3 sa något i stil med att "jag identifierare mig med er" till värstings-grabbar-nazisterna" som slutade med polismord.
Skulle vara intressant att avhandla ur ett psykologiskt perspektiv detta fenomen. Behovet av att gulla och övertolerera the bad boys" och ignorera "töntarna".
Citera
2016-10-14, 10:12
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skorven
Måste missat nått. Vem och var påstås det att det är ett "grävjobb"?
Jag kan bara sen en länk till en Aftonbladet story.

Just "Aftonbladet Gräv" verkar vara en facebook sida. Aftonbladet försöker nog ge intrycket av att det ligger arbete bakom de nyheter man presenterar? Inget fel i det. Så är det ju också en tidning med 13 miljoner läsare. Något som förpliktigar. Allt annat skulle vara uruselt.
Citera
2016-10-14, 11:01
  #12
Medlem
StyleWarss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ppp333
Exakt!!
Jag reagerade på det här fenomenet under min skoltid. Jag la märke till att fritidspersonalen hade ett extra gott öga för värstingarna...det var ett otroligt gullande...han e så guuuuulig!
Samtidigt var man helt nollstäld gentemot oss mer blyga försiktiga elever, vi var liksom inte intressanta. Sedan dess har jag lagt märke till fenomenet i vårt samhälle i stort.
Som sagt inte bara kvinnor har den här attityden.
Lars Noren under 7:3 sa något i stil med att "jag identifierare mig med er" till värstings-grabbar-nazisterna" som slutade med polismord.
Skulle vara intressant att avhandla ur ett psykologiskt perspektiv detta fenomen. Behovet av att gulla och övertolerera the bad boys" och ignorera "töntarna".
Du är inne på något intressant här jag också tänkt på. Natalia blir blöt i fittan av de stygga pojkarna i Araby. Bad boys är attraktiva för 13-åriga småtjejer, de ska inte vara attraktiva för kultureliten som alltid varit töntar och nu ska få revansch genom att frottera sig med lowlifes.

Påminner om en trotsig tonåring på nåt sätt. Konsekvensen blir grejer som Malexander, Jackie Arklöv blev hitgullad från bosniskt militärfängelse av etablissemanget och en hora till journalist och det finns tusen historier till.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback