2016-10-16, 02:41
Medlem
Jofs avatar
Begravningsannons idag 15 okt i SvD. Nä dödsannons heter det.
Minnesstund på Grand Hotel i Stockholm Cadierbaren. Man betalar själv.
Aldrig sett något liknande.
OCH som om inte det räckte. En till annons för samma person.
Men nu:
Paris, Ritz hotell Hemingway baren.
F.ö. rätt liten bar. En drink kostar c:a 30 EUR.
En världens mest berömda barer.
Skål!

Tja varför inte. Om man nu inte har det hemma. Fast jag har aldrig varit med om självbetalning.
Men det är ju ingen vanlig bjudning där man bjuder IN folk själva, utan folk anmäler sig.
Citera
2016-10-16, 07:45
Citat:
Ursprungligen postat av Jof
Begravningsannons idag 15 okt i SvD. Nä dödsannons heter det.
Minnesstund på Grand Hotel i Stockholm Cadierbaren. Man betalar själv.
Aldrig sett något liknande.
OCH som om inte det räckte. En till annons för samma person.
Men nu:
Paris, Ritz hotell Hemingway baren.
F.ö. rätt liten bar. En drink kostar c:a 30 EUR.
En världens mest berömda barer.
Skål!

Tja varför inte. Om man nu inte har det hemma. Fast jag har aldrig varit med om självbetalning.
Men det är ju ingen vanlig bjudning där man bjuder IN folk själva, utan folk anmäler sig.

Tja, vem ska bjuda då? Den döde själv?
En begravning är ingen billig sak, bara att komma i jorden kostar 10-tusentals kronor. Inte alla tar "pengarna med sig in i himlen"/lämnar efter sig stora arv.

Tycker att det är ok att ha kalas där gästerna får betala för sig själva, om man informerar om detta på förhand. Gillar inte gästen upplägget, så är det bara till att avböja. Vad är problemet?
Citera
2016-10-16, 09:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pripps3.5
Tja, vem ska bjuda då? Den döde själv?
En begravning är ingen billig sak, bara att komma i jorden kostar 10-tusentals kronor. Inte alla tar "pengarna med sig in i himlen"/lämnar efter sig stora arv.
?

Det är dödsboet som skall betala o det ingår i begravningskostnaderna

Men för helvete om man inte ens har pengar till sin egen begravning borde man ha sett till att
man blivit mördad - då betalar mördaren eller brottsoffermyndigheten begravningen.

Folk är ju såååå jäääävlaaa sniiiiknaa för att maximera sina arv

DESKI kommer alltid att ha 100,000 - 200,000 vikta till den som dödar
DESKI OM Deski inte klarar detta själv - så att jag slipper hamna i Dödens Väntrum.
Deprimerande anläggningar och där inte heller maten går att äta.

Det är priomoney precis som horeripengar är för vissa
Citera
2016-10-16, 09:40
Citat:
Ursprungligen postat av Deski

Men för helvete om man inte ens har pengar till sin egen begravning borde man ha sett till att
man blivit mördad - då betalar mördaren eller brottsoffermyndigheten begravningen.

Folk är ju såååå jäääävlaaa sniiiiknaa för att maximera sina arv

DESKI kommer alltid att ha 100,000 - 200,000 vikta till den som dödar
DESKI OM Deski inte klarar detta själv - så att jag slipper hamna i Dödens Väntrum.
Deprimerande anläggningar och där inte heller maten går att äta.

Det är priomoney precis som horeripengar är för vissa

Du skriver alltid så förvirrade inlägg att man inte vet vad du menar eller vill säga.

Men det finns som sagt inte pengar i alla dödsbon. Och då prioriteras knappast middag för de närmast sörjande.

Vad gäller en eventuell mördares ansvar att betala för den mördades begravning, har jag ingen aaning om. Och det hör väl knappast hit, då jag har svårt att tro att en middag skulle ingå i den dealen.
Citera
2016-10-16, 09:48
Medlem
borrizs avatar
Citat:

Finns det inte medel till begravningen i bouppteckningen, så får man vända sig till soc.
Citera
2016-10-16, 09:52
Citat:
Ursprungligen postat av borriz
Finns det inte medel till begravningen i bouppteckningen, så får man vända sig till soc.

Hur är det med de som är med i kyrkan, betalar man inte en begravningsavgift då?

Blir dock ingen middag där heller, skulle jag tro.
Citera
2016-10-16, 09:58
Citat:
Sjukhusmorden Östra Sjukhuset - åldringar/dementa. Före målsägandebiträdenas tid.

Åklagaren för efterlevandes skadeståndstalan:

Ni som vill ha mer pengar än begravningskostnaderna kommer jag inte att företräda-
Ni måste företräda Er anhörige själva eller väcka talan mot (var det Olof han hette-
Carl Serung är insatt)

"Men det finns som sagt inte pengar i alla dödsbon. Och då prioriteras knappast middag för de närmast sörjande."

Men hur har dom levt - har dom haft KUUUL FÖR SINA STÅLAR?

Eller har dom aldrig haft några pengar o dött pga självmord pga ruttna liv?

I Ankdammen som är bästa o rikaste landet i världen är alla mångmiljonärer
eller borde va - eller är ankdammen ett fattiglappsskitland bestående av förljugna
fattiglappar?

Ok. Jag tolkar det som att det tydligen finns fall där mördare fått betala begravningskostnader?

Hur folk lever, kan jag inte svara på. Vi pratar om flera miljoner människor, och jag har inte talat med dem alla. Men ja, många lever fattigt, i Sverige, hela sina liv. Utan att för den delen ha "ruttna liv" och/eller tagit livet av sig. Sverige är fint på ytan, men rätt trasigt under ytan. Börjar likna USA lite, faktiskt. Det är ingen lögn.
Citera
2016-10-16, 10:11
Medlem
borrizs avatar
Citat:
Hur är det med de som är med i kyrkan, betalar man inte en begravningsavgift då?

Blir dock ingen middag där heller, skulle jag tro.
Nej, det är fri entré till själva begravningen.
Oavsett om du är medlem eller ej, så betalar du en månatlig begravningsavgift (dras med skatten) till Svenska kyrkan.
Citera
2016-10-16, 10:15
Medlem
Citat:

Alla betalar begravningsavgift men denna täcker enbart drift av kyrkogårdar och krematorier, nedsänkandet av kistan/urnan etc. Kista, annons, gravsten, mat, blommor och liknande (det man menar med begravning) får dödsboet alltid betala.
Citera
2016-10-16, 10:22
Citat:
Ursprungligen postat av borriz
Nej, det är fri entré till själva begravningen.
Oavsett om du är medlem eller ej, så betalar du en månatlig begravningsavgift (dras med skatten) till Svenska kyrkan.

Citat:
Ursprungligen postat av Petronius
Alla betalar begravningsavgift men denna täcker enbart drift av kyrkogårdar och krematorier, nedsänkandet av kistan/urnan etc. Kista, annons, gravsten, mat, blommor och liknande (det man menar med begravning) får dödsboet alltid betala.

Ok

"Avgiften ska också täcka huvudmännens kostnader för att erbjuda vissa tjänster i samband med begravningar, exempelvis för att ordna lokaler i samband med begravningsceremonier. Avgiften är däremot inte kopplad till enskilda personers begravningar".
http://www.skatteverket.se/privat/sk...b1c800030.html

Verkar ju inte så tryggt. Men fikalokal verkar de kunna ordna i alla fall, om man nu kallar det för ceremoni.
Lär bli en svart sopsäck och kast i hamnen, för många
Citera
2016-10-16, 11:02
Citat:
I krääämaaarnas ankdamm där det gååår uut på att zuuugaa av sina
medmänniskor deras pengar - KOSTAR DET PENGAR ATT DÖ!!!-
någon som är förvånad?

Och azoziala försörjer förhållandevis många begravningskräämare
genom azozialbegravningarna.

Nä, jag är inte förvånad.
Har tyvärr begåvats med erfarenheten att få arrangera några stycken, och vet därmed vad det kostar. Är lite som att shoppa på postorder, när man sitter där och väljer kistor, blommor, annonser mm. Sällan rea, dock.

Vad gäller middag, fika, gravöl eller vad man nu vill ha efteråt. Så har vi gjort lite olika. Men ingen har opponerat sig om dealen har varit att var och en betalar för sig själv. Och har någon inte haft råd, så ordnar givetvis övriga det. Då begravningssammankomster inte går att jämställa med övriga "kalas".

Vad är "azozialbegravningarna"?
Citera
2016-10-16, 11:06
Medlem
borrizs avatar
Citat:
Ok

"Avgiften ska också täcka huvudmännens kostnader för att erbjuda vissa tjänster i samband med begravningar, exempelvis för att ordna lokaler i samband med begravningsceremonier. Avgiften är däremot inte kopplad till enskilda personers begravningar".
http://www.skatteverket.se/privat/sk...b1c800030.html

Verkar ju inte så tryggt. Men fikalokal verkar de kunna ordna i alla fall, om man nu kallar det för ceremoni.
Lär bli en svart sopsäck och kast i hamnen, för många
Budgetverisonen är kremering och plats i minneslund.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in