Citat:
Ursprungligen postat av
Daniel-Malmo
Hela det svenska tankesättet om att födelsedagsbarnet ska stå för hela notan, bjuda in till kalas, fixa mat, dryck, tårta och hela baletten är väl egentligen det märkligaste.
Inte konstigt att så många människor flyr på sina högtidsdagar, hur kul är det att anordna en fest bara för att du förväntas göra det?
Om vi tar exempelvis USA är det snarast tvärtom, vännerna anordnar festen, bjuder ut på krogen etc. och födelsedagsbarnet betalar ingenting.
Det är ju trots allt meningen att man ska fira en speciell person.
Om man sen inte har några vänner som vill bjuda på något, trist läge men det är väl trots allt bättre än att samma människor skulle komma på besök, ge någon meningslös present, käka gratismiddag och lämna en jävla röra åt personen som dom i grund o botten egentligen struntar i?!
Ja det är lite svenskt "jag är bjuden så nu ska jag gotta mig för gratis är gott" över det hela.
I vår krets brukar vi ( om inte jubilaren själv tar initiativ och vill annat ) bara gå ut och köra en bättre middag, alla betalar var för sig och jubilaren skall såklart slippa betala, det löser riktiga män utan att ställa till med några scener.
I vår vänkrets är det nämligen viktigast att uppskatta varandra, inte kräva en massa saker.
Kanske vanligare med problem kring sådant här om folk har sämre ekonomi, vad vet jag.