2016-10-12, 22:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Daniel-Malmo
Hela det svenska tankesättet om att födelsedagsbarnet ska stå för hela notan, bjuda in till kalas, fixa mat, dryck, tårta och hela baletten är väl egentligen det märkligaste.
Inte konstigt att så många människor flyr på sina högtidsdagar, hur kul är det att anordna en fest bara för att du förväntas göra det?
Om vi tar exempelvis USA är det snarast tvärtom, vännerna anordnar festen, bjuder ut på krogen etc. och födelsedagsbarnet betalar ingenting.
Det är ju trots allt meningen att man ska fira en speciell person.
Om man sen inte har några vänner som vill bjuda på något, trist läge men det är väl trots allt bättre än att samma människor skulle komma på besök, ge någon meningslös present, käka gratismiddag och lämna en jävla röra åt personen som dom i grund o botten egentligen struntar i?!

Ja det är lite svenskt "jag är bjuden så nu ska jag gotta mig för gratis är gott" över det hela.

I vår krets brukar vi ( om inte jubilaren själv tar initiativ och vill annat ) bara gå ut och köra en bättre middag, alla betalar var för sig och jubilaren skall såklart slippa betala, det löser riktiga män utan att ställa till med några scener.

I vår vänkrets är det nämligen viktigast att uppskatta varandra, inte kräva en massa saker.

Kanske vanligare med problem kring sådant här om folk har sämre ekonomi, vad vet jag.
Citera
2016-10-12, 23:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NeutronStar
Helt normalt! Jag bjöd mina vänner på en av stans lyxigaste krogar på min 30-årsfest (till självkostnadspris). Sen hade jag "glömt" min egen plånbok så kompisarna var tvungna att lösa ut mig, klart de inte kunde säga nej till födelsedagsbarnet....
Funkar även helt ok även på hemmafester! Jag brukar skicka ett papper med kostnaderna för mat och dryck (per person) runt middagsbordet samtidigt som jag ber gästerna om ett "frivilligt" bidrag. Sen går jag runt och hjälper till med kortbetalning och växel för att höja det psykologiska trycket. Har skaffat iZettle och Swish för ändamålet.
Brukar faktiskt oftast gå med plus på mina fester.
Joakim von Anka hade inte klarat att kräma ur folk mer så än du.. Men Ankeborgarna ogillar snåljåpen... rejält!
Citera
2016-10-12, 23:24
Medlem
ant's avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grizzlykuma
När jag fyllde 30, så firade jag med att bjuda in mina närmsta vänner att följa med att äta på en lite dyrare restaurang. Att alla betalade flr sig själv var en självklarhet och jag vela inte ha några presenter då kag tyckte att deras närvarande dög som present.

På restaurang tycker jag att det är en självklarhet att alla betalar för sig så länge inte något annat sägs.
Deras närvaro dög så länge den var gratis.
Citera
2016-10-13, 04:14
Medlem
LucioFontanas avatar
Om man "bjuder" någon på vad fan det nu vara månde? Så betalar man för dem man bjuder, hur stort lr hur litet det än är. Man undviker det formatet man känner är för dyrt. Men för sina vänner kan man väl alltid arrangera nåt kul med lite mat o några flaskor vin. Men att "INTE" bjuda/betala på kalaset motsäger ju orsaken/anledningen till varför man vill bjuda sina vänner på fest. Det ska väl kännas bra i hjärtat och alla ska väl veta att det går bra o göra hur man vill på min fest, ingen oro för överraskningar som betalning osv. (Pinsamt) alla ska veta att man kommer klädd som man vill, kan komma tomhänt om man inte hinner/orkar/vill köpa nåt. Folk man gillar på riktigt är väl sällan fler än 10 pers + 5 pers som är vänner till dem 10 som man bjudit. Så totalt 15 pers va fan kan det kosta ett par tusen. Det går ju fan o krita ihop i värsta fall Tom. på krog.

Sen om det är ens vänner behöver man väl inte vara så ängslig för att öppet tala om hur saker o ting förhåller sig. Det är ju för helvete ens vänner.

Kan man inte skaka fram ett par lax till en fest för sina vänner så avstå!
Men har man vänner så blir man bjuden på deras fester i stället och kan då ta med en flaska lr två och en present om man vill/har råd/känner för det. utan att någon behöver tala om det för en.

Men undvik "Visa upp sig fester" där man bjuder massvis med bekanta som de inte känner som dessutom får betala själva. Bolånetorsk-beteende-jag e rik-för jag har en bostad-som är värd massor som jag för tillfället lånar på.

Ser rik ut-men är fattig på riktigt i verkligheten.

Skaffa riktiga vänner, som man kan vara den man är med, kostar ingenting-men är rikedom.
Har inga problem med o lägga mina sista slantar på nån jag tycker om.

Annars är det hyrkompisar, vem vill ha såna?
Citera
2016-10-13, 19:59
Medlem
nollans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NorthPort
Tycker det är okej, men snålt är det ju. Man kan ju säga att inga presenter behövs.

Jobbade på ett bröllop en gång där brudparet hade köpt in danska små fulöl för 3:- styck som man sålde i baren för 40:- burken. Det kändes inte ok.
Du driver? Fy fan vad jävla sniket. Vad sade folk?
Citera
2016-10-14, 09:28
Medlem
Självklart köper alla sin egen mat och lägger ihop till födelsedagsbarnets nota. Att den som fyller år ska betala är ju absurt.

Vi brukar göra så varje gång någon fyller år. Inga andra presenter köpes utan det handlar om att alla ska kunna vara med och att alla som fyller år ska ha råd att samla alla vänner för en trevlig kväll.

Tänk om någon är arbetslös eller studerar? Hur ska denna kunna ha råd med en nota för 12 pers med mat och dryck?

Dessutom är det ingen som vill ordna fest hemma längre. Då blir ens födelsedag bara en dag med en massa jobb, nä när man fyller år så ska allt vara lätt och ledigt.

Ni snacka även om att man som fyller år bjuder de andra på fest. Vet ni inte om att den som fyller år fyller år? Det pratas ju om några veckor innan.

"Hej på dig min vän! Du fyller år om en vecka så vi tänkte bjuda ut dig på restaurang. Vart vill du gå?"

Det är en normal konversation.
Senast redigerad av Battler 2016-10-14 kl. 09:35.
Citera
2016-10-14, 09:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ant'
Deras närvaro dög så länge den var gratis.

Duger det bara att gå på någon födelsedag om du får saker betald eller?

Tycker även det kan vara kränkande att få saker betalda. Som om jag inte har den mentala kapaciteten att ordna min egen ekonomi.
Citera
2016-10-14, 10:50
Medlem
ying-CreUyangs avatar
Jag tycker att dom som vill gratulera, bjuder den som fyller på middag eller kaffe och tårta? Dom lägger ihop och står för hela kostanden. Hellre än presenter.
Alla tycker olika. Men att få betala för sin egen mat är helt ok, om man får informationen innan. Då har man möjlighet att backa ur.
Du ska göra det som känns rätt för dig. Inte tänka vad andra ska tycka.
Det är vad jag tycker!
Grattis!
Citera
2016-10-15, 19:37
Medlem
TigerKids avatar
Det är väl lite skillnad ifall födelsedagsbarnets kompis initierar att "Ska vi gå ut och bjuda Kalle på middag när han fyller år" än om Kalle själv bokar en dyr restaurang och skickar inbjudningskort till en massa folk. Dvs att Kalle vill ha ha en livsstil som om han vore rik men skicka notan till bekantskapskretsen.
Citera
2016-10-15, 22:56
Medlem
borrizs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tempeZZt
Om det faktum att var och en betalar för sig är den enda presenten är det helt OK. Då har man ju bara haft ett kalas i goda vänners lag utan att det kostar någon deltagare något extra.

Ska födelsedagsbarnet dessutom få paket, så hade i alla fall jag inte gått dit.
Låter som en mycket vettig synpunkt. Det är trots allt trevligare med en stor fest än att få en massa "skall-jag-bli-glad-nu-prylar".
Citera
2016-10-15, 22:59
Medlem
soligts avatar
Att bjuda på kalas och sen inte bjuda på något är ju som att du försöker bli av med kompisar
Citera
2016-10-15, 23:03
Medlem
Klart som fan att det är snålt. Inte i någon kultur på denna jord accepteras detta beteende.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in