Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-10-10, 13:52
  #1
Medlem
Hej

Jag har en Windows 10 enhet i form av en lap top. En kompis till mig uppmärksammade mig på att man inte skall fortsätta att ladda datorn kontinuerligt när det nått 100 %, man ska hålla sig till max 80% kontinuerlig laddning (enligt honom).

Någon som känner till om det finns ett bra program till Windows 10 som håller koll på laddningen så att man inte laddar batteriet på fullt till 100% och sliter ut det i förtid utan håller sig på 80 %.

Vore schysst om man kan behålla en schysst batterikapacitet så länge som möjligt.
Citera
2016-10-10, 14:00
  #2
Medlem
bjonndroggs avatar
Vad är det för dator, modellnr/namn? Ofta har datortillverkaren egna program för det.
Citera
2016-10-10, 14:09
  #3
Medlem
Np940x3g

Det är en Samsung NP940X3G. (samsung har ju slutat med datortillverkning)

Jag tänkte om det fanns ett "universalprogram" som funkar till mer än en tillverkar.
Citera
2016-10-10, 14:13
  #4
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sluggish
Det är en Samsung NP940X3G. (samsung har ju slutat med datortillverkning)

Jag tänkte om det fanns ett "universalprogram" som funkar till mer än en tillverkar.

Nej, det finns inga standarder för detta, så det är tillverkarspefifikt.
Citera
2016-10-10, 14:40
  #5
Medlem
bjonndroggs avatar
Kan möjligen finnas i bios:

http://www.samsung.com/uk/support/skp/faq/1052778
Citera
2016-10-10, 15:06
  #6
Medlem
Ahh trodde att det fanns 3:e partsprogram. Sökte på deras Store och det finns en del program som övervakar batterienheten och bl.a. förser en med statistik och en larmfunktion om man laddar upp batteriet för högt, borde ju inte vara så svårt att få den att sluta ladda inom ett visst intervall.

Ska se om jag kan ladda ner "battery life extander".
Citera
2016-10-10, 15:14
  #7
Medlem
1FFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sluggish
Ahh trodde att det fanns 3:e partsprogram. Sökte på deras Store och det finns en del program som övervakar batterienheten och bl.a. förser en med statistik och en larmfunktion om man laddar upp batteriet för högt, borde ju inte vara så svårt att få den att sluta ladda inom ett visst intervall.

Ska se om jag kan ladda ner "battery life extander".

Det är både och som gäller, för att programmet ska funka så måste BIOS funktionen vara aktiverad.
Citera
2016-10-10, 15:54
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 1FF
Det är både och som gäller, för att programmet ska funka så måste BIOS funktionen vara aktiverad.

Så om jag kopplar på den funktionen i bios så borde jag kunna få ett battery life extenderprogam att fungera?

Vad är det för funktion jag ska slå på i bios?
Citera
2016-10-10, 15:59
  #9
Medlem
1FFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sluggish
Så om jag kopplar på den funktionen i bios så borde jag kunna få ett battery life extenderprogam att fungera?

Vad är det för funktion jag ska slå på i bios?

Ja.

Läs inlägg #5.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback