Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-10-07, 22:03
  #1
Medlem
Hej
Hur hittar jag 3 faser som går tex till spisen i ett omärkt proppskåp. Jag har hittat 2 st 10A säkringar som stänger av spisen när jag tar ut de. Men jag vet att det ska vara 3 st 10A säkringar.
Hur mäter jag emellan säkringarna för att hitta den tredje?

Ingenting är uppmärkt i skåpet så jag tänkte ta tag i det och märka upp allt utan att dra ut varje maskin och se hur de är kopplade.

Snabb hjälp tack då jag ska göra det nu under helgen tack
__________________
Senast redigerad av ShmakShmak 2016-10-07 kl. 22:16.
Citera
2016-10-07, 22:35
  #2
Medlem
BNCs avatar
Är det en vanlig treraders central så har du en fas på varje rad.

Så de två du hittat borde vara i kolumn, den tredje ska vara den tredje i kolumnen.

Edit: Kallade både rader och kolumner för rader, blev lite otydligt...
__________________
Senast redigerad av BNC 2016-10-07 kl. 22:48.
Citera
2016-10-07, 23:32
  #3
Medlem
Hej tack för snabb svar.
Det är tre radig central. Och de två jag hittat ligger precis under varandra. Men om jag ska bli säker och mäta emellan de här är det väl bara och välja nån av de som jag redan har hittat och den tredje som vi gissar på och jag ska ha 230v emellan de ellerhur?
Citera
2016-10-08, 09:53
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ShmakShmak
Hej tack för snabb svar.
Det är tre radig central. Och de två jag hittat ligger precis under varandra. Men om jag ska bli säker och mäta emellan de här är det väl bara och välja nån av de som jag redan har hittat och den tredje som vi gissar på och jag ska ha 230v emellan de ellerhur?
Mellan faserna ska det vara 400 V mellan Fas och Neutral/Jord 230. Nu är jag inte hundra men jag kan tänka mig att alla indikatorlampor kan se döda ut även om en fas är ansluten beroende på modell så var försiktig och mät gärna en gång för mycket än för lite.
Citera
2016-10-08, 10:56
  #5
Medlem
flottnisses avatar
Förr i tiden brukar spisen vara första raden till vänster på skåpet.
Citera
2016-10-08, 22:41
  #6
Medlem
Hej nu har jag märkt upp alla säkringar.
Men jag har läst lite här på fb och stött på ganska många frågor om vilket ledarsystem man har. 4a eller 5a.
Mitt proppskåp har två skenor med jord och nolla separat på varsin skena.
Men längst till vänster är skenorna ihopkopplade med en mässing koppling. Betyder det att jag har en 4a där nolla och jord ska vara ihopkopplade?

PS. Jag har bilder om ni vill ha det
Citera
2016-10-10, 08:55
  #7
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ShmakShmak
Hej nu har jag märkt upp alla säkringar.
Men jag har läst lite här på fb och stött på ganska många frågor om vilket ledarsystem man har. 4a eller 5a.
Mitt proppskåp har två skenor med jord och nolla separat på varsin skena.
Men längst till vänster är skenorna ihopkopplade med en mässing koppling. Betyder det att jag har en 4a där nolla och jord ska vara ihopkopplade?

PS. Jag har bilder om ni vill ha det

Nu har ju fyrledarsystem (TN-C) och femledarsystem (TN-S) inte ett dugg med uppmärkning av elcentral ("proppskåp") och upprättande av gruppförteckning att göra. Det handlar bara om vad du har för huvudledning till själva elcentralen.

Alla elcentraler har separata jord- och neutral("noll")skenor. Riktigt gamla gängsäkringscentraler kan i och för sig ha enbart neutralskena plus en större jordskruv i ramen, men det är särfall och dessa bör bytas ut omgående.

I övrigt är det separata skenor. Vid fyrledarsystem sammanbinds jord- och neutralskenorna i elcentralen med en "nollskruv" eller en kabelstump, men efter det är jord och neutral helt separerade även där.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback