Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-10-07, 11:29
  #1
Medlem
Många medborgare har upprörts över att fem potentiella våldtäktsmän nyligen släppts fria på Gotland. Polisen har nu bestämt sig för att skicka personalförstärkningar till Gotland. Förstärkningarna skickas inte till Gotland för att hjälpa till med att utreda vanliga brott som till exempel rån och våldtäkt, utan för att stoppa opinionsyttringar. Jag tycker att denna motivering för varför man skickar förstärkningar till Gotland är så uppseendeväckande att den förtjänar en egen tråd.

Citat:
Ursprungligen postat av AB
Det är en personalförstärkning för att möta eventuella opinionsyttringar, säger Mikael Pettersson.

Flera frågeställningar är intressanta. Den första frågan som dyker upp för mig är om polisen Mikael Pettersson råkat säga fel här eller om det är polisens officiella linje att opinionsyttringar som ifrågasätter polisen och rättsväsendets funktionalitet inte är tillåtna.

Ni kan läsa om förstärkningarna till exempel här: http://www.aftonbladet.se/nyheter/article23665550.ab
__________________
Senast redigerad av Cleris 2016-10-07 kl. 11:31.
Citera
2016-10-07, 11:36
  #2
Medlem
Om det varit en mobb bestående av muslimer, så hade inte Polisen agerat på det här sättet.
Och det är just det som är så provocerande.
Men det är också klantigt att gå hem till åklagaren, då detta direkt ses som trakasserier och det kan man förutse.
Citera
2016-10-07, 11:38
  #3
Medlem
Wayaheads avatar
Snaran dras åt, må fördämningarna brista, allmogens frustrationer kommer att ge sig tillkänna och slakten på landsförrädarna kan börja!
__________________
Senast redigerad av Wayahead 2016-10-07 kl. 11:40.
Citera
2016-10-07, 11:39
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grodologen
Om det varit en mobb bestående av muslimer, så hade inte Polisen agerat på det här sättet.
Och det är just det som är så provocerande.
Men det är också klantigt att gå hem till åklagaren, då detta direkt ses som trakasserier och det kan man förutse.

Om det var trakasserier man ville stoppa kunde man ha sagt det: Vi skickar poliser till Gotland för att stoppa trakasserier av rättsväsendets personal. Men det är inte vad polisen väljer att säga. Polisen säger istället: Vi skickar poliser till Gotland för att stoppa opinionsyttringar som ifrågasätter rättsväsendets funktionalitet.

Varför väljer polisen att säga så?
Citera
2016-10-07, 11:44
  #5
Medlem
Rosa Luxemburgs avatar
Tafsarmband får inte lura er att tro att Polisen är ett gäng mysfarbröder och inte fascister. De är fascister men Il Duces samhällskarta är ny.
Citera
2016-10-07, 11:44
  #6
Medlem
Det passar bra in i den stora bilden, tycker jag. Som när advokatsamfundets ordförande och journalister nyligen talade om att giftmörda brunråttor. Med "brunråttor" avses då personer som ifrågasätter befolkningspolitiken.

Gör er inga överdrivna illusioner om deras demokratiska sinnelag. De tänker genomdriva sin agenda, och de är beredda att gå väldigt långt.

Att de blir allt mer hatiska, grymma och våldsamma beror på att de är rädda. De håller nämligen på att tappa kontrollen över sitt viktigaste vapen: att kunna filtrera information, att kunna styra allmänhetens åsikter. Bli inte förvånade om det snart kommer nya förslag på reglering av det fria samtalet på nätet.
Citera
2016-10-07, 11:49
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LasseHansson

Gör er inga överdrivna illusioner om deras demokratiska sinnelag.

Detta leder oss till nästa viktiga fråga. Vilken inställning till demokrati och yttrandefrihet har en polisorganisation som skickar beväpnade män till en ö med det uttalade målet att kväsa opinionsyttringar?
Citera
2016-10-07, 11:59
  #8
Medlem
Hörde intervju med polisen på Aftonbladet

Enligt henne skickar man specialresurser för att öka tryggheten på Gotland !!!! Kanske inte är så dumt när man släpper ut buset... Jag uppfattar det som de ska hjälpa rullstolsbundna och kvinnor som har en tendens att bli paralyserade och inte kan säga nej när de blir sexuellt utnyttjande eller hur var det nu....

Sedan menar hon att människors reaktion som jag menar är ganska sund är ett hot mot rättssamhället.

Hon ger dessutom oss alla som reagerar på sociala medier en skarp reprimand. Oacceptabla nivåer !!

Nu ska vi se... Jag får inte uttrycka min frustration för att 6 st män ostraffat får ge sig på en försvarslös kvinna.... Jag ska se på och hålla käft när poliser som är så sönderutbildade inte kan se vad den verkliga problematiken är...

Om samhället/polisen/staten gör vad de ska så hade denna situation inte uppkommit.... Det här är bara början, möjligt att Ni kan lugna ner situationen denna gång men för varje gång ni inom polis och rättsväsende inte gör Ert jobb kommer det bli värre och värre....

Men Ni kommer åtminstone få gratis kaffe och bulle.

Till Er Gotlänningar, jag uppmanar definitivt inte till några våldshandlingar, men kom ihåg den första reaktionen är oftast den mest riktiga

Mvh // Shas
Citera
2016-10-07, 12:00
  #9
Medlem
Att skicka beväpnade styrkor för att kväsa folkopinionen låter väl helt normalt!

Om det gällde en ö som tillhör en diktaturstat i tredje världen..
Citera
2016-10-07, 12:01
  #10
Avstängd
clappens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cleris
Detta leder oss till nästa viktiga fråga. Vilken inställning till demokrati och yttrandefrihet har en polisorganisation som skickar beväpnade män till en ö med det uttalade målet att kväsa opinionsyttringar?

Som en light version av Schutzstaffel, fast i en annan ideologisk anda.
Citera
2016-10-07, 12:13
  #11
Medlem
fostroms avatar
Tidsandan har blivit sådan att media och samhällsföreträdare kan undslippa sig dylikt utan att det får konsekvenser. Sverige har på så många sätt blivit en "failed state" och detta uttalande ligger helt inom ramen för vårt nya mångkulturella paradigm. När dessutom media, politisk makt och samhällsinstitutioner lever i symbios finns där ingen som höjer ett varningens finger.

Och media kliar sig i skallen och undrar varför SD:s opinionssiffror fortsätter stiga...
Citera
2016-10-07, 12:28
  #12
Medlem
UT64s avatar
Bananmonarkin går nu in i den fas då den börjar skicka insatsstyrkor till "oroliga" delar
av landet. Kan man tänka sig en uppdelning av polisen i framtiden? En del som sysslar
med traditionell brottsbekämpning, och en del som håller befolkningen i schack?

Kan tänka mig att det finns många små svin i landet som mer än gärna skulle vilja
bli folkförtryckare.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback