Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-10-10, 11:25
  #445
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Djimmie
Som jag skrev tidigare. Sen när har man ett ansvar hur andra skrattar när man berättar en historia?

Det har man inte.

Men man har ett ansvar att inte berätta den här sortens historier, mer allmänt. Nu kanske den gode Sjöstedt inte tänkte sig att han skulle vara en av de tre-fyra viktigaste Sverigedemokraterna (det är man om man är ekonomisk talesperson, jmfr Maggan...) då han sade det, men då funderar man nog bara litet allmänt om det är en rekordelig person man har framför sig när man får höra sådant här.

Bra är det inte.

Däremot är det intressant att a) detta filmats och b) kommit ut. Jag tänker också på Aluminiumligan, där nyhetsvärdet mångfaldigades av att det fanns bild/filmbevis.

Finns det någon SD-potentat som jobbar med att läcka filmer för egen räkning?

Jag har ingen aning, men kanske har Sjöstedt varit kritisk internt mot någon, som nu ger igen? Det vore inte unikt för SD i så fall.
Citera
2016-10-10, 11:38
  #446
Medlem
ZyClaves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sazed
Var får du att han skulle gjort narr av dem ifrån? Det är du som tolkar in det. Resten ser att han skrattar med dem, inte åt dem. Det är där det brister för dig men du förstår inte det.

Att han kallar dem för "riktigt galna nazister"...?

Kanske beskriver du personer du skrattar med som ideologiskt förvirrade galningar, men i min värld är en sådan beskrivning avsevärt mer konsekvent med att skratta åt, snarare än att skratta med, i synnerhet då jag själv kan beskriva personer som Henrik Arnstad i liknande termer strax innan jag skrattar "åt" honom.

Även själva innehållet i historien bör rimligen få dig att förstå att det handlar om att skratta åt snarare än med. Släpp på fördomarna du har om de inblandade en sekund så bör detta uppenbara sig. Det enda roliga i historien är ju just hur sjuka människorna som omtalas är.

Man måste vara mäkta cynisk för att nå den motsatta slutsatsen... Men antar man att sina meningsmotståndare äter spädbarn till frukost så förstår jag att man tror det du verkar tro, att Sjöstedt tycker att detta är så oerhört roligt för att det är bra att sparka på judar och han känner sig så hemma och bekväm med dessa galna tyska nazister.

Rimlig tolkning...
Citera
2016-10-10, 11:59
  #447
Avstängd
53280s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Linsanity
Varför svarar du samma inlägg med 3 separata inlägg? Du verkar lite sinnesslö.
Du kan ju ta och jämföra Kuba med USA, när var senast Kuba invaderade ett land under felaktiga grunder och bidrog till att hundratusentals människor dog? När var senast Kuba avsatte demokratiskt valda ledare genom diverse kupper för att det passar deras ekonomipolitiska agenda? När var senast Kuba finansierade starten av Al-Qaida, IS och diverse rebellgrupper? Aldrig. Usa däremot, de har gjort allt ovanstående och du väljer att kalla en obetydlig stat som Kuba för terroriststat...

Med det sagt, din upprördhet är helt obefogad, Oscar Sjöstedt är en riksdagsman och en riksdagsman och politiker skall inte bete sig som Oscar gjorde. Det finns ingen humoristiskt med att sparka på slaktade djur samtidigt som man gör jude-referenser.

Att du är sinnesslö det råder ingen tvekan om. Att kommunismen är en ond ideologi har inte idioter som du fattat. Din jävla femfemma.
Citera
2016-10-10, 12:03
  #448
Medlem
ZyClaves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Linsanity
Du visar om och om igen vilken låg nivå du faktiskt ligger på, jag syftar på orimligt beteende från en riksdagsman och du kan inte sluta göra Cartman-referenser. Jag skiter fullständigt i "South Park", det är irrelevant om ett tecknat tv-program gör nazist-referenser. Skaparna av South Park är inte riksdagsmän och SD är ökänt för dess anknytning till extremhögern.

Stor skillnad att göra narr av individer och att gapskratta över rent ut sagt vidriga händelser á sparka på döda får och göra jude-referenser.

För det första var personen INTE riksdagsman vid tillfället, enbart politisk tjänsteman.

Notera att hela South park referensen handlar inte om vad DEM gör, utan om vilka som skrattar åt det, alltså tittarna. Orsaken till referensen är den liknande stilen av svart humor, vilket är (hör och häpna) någonting vissa människor finner underhållande, och skrattar åt. Även här gapskrattar människor åt "riktigt vidriga händelser". Detta är okej, och bör även vara okej även för en politiker i ett privat sammanhang.

Ja, det är stor skillnad på att skratta ÅT någon och att skratta MED någon. Ett tecken på vilket av de två som är mest sannolikt i detta fallet är att personerna i fråga beskrivs som "riktigt galna nazister". Kanske beskriver du dina meningsfränder i liknande ordalag, vad vet jag.

Om du hade upplevt en liknande händelse som den som beskrivs, hade inte du skojat om det några år senare och berättat för folk om de där "riktigt galna nazisterna" du träffade som sparkade på döda får medan dem kallade dem för judar?

Du tror inte att du hade sett något underhållningsvärde i den upplevelsen alls, ens flera år senare...?
Citera
2016-10-10, 12:33
  #449
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ZyClave
För det första var personen INTE riksdagsman vid tillfället, enbart politisk tjänsteman.

Notera att hela South park referensen handlar inte om vad DEM gör, utan om vilka som skrattar åt det, alltså tittarna. Orsaken till referensen är den liknande stilen av svart humor, vilket är (hör och häpna) någonting vissa människor finner underhållande, och skrattar åt. Även här gapskrattar människor åt "riktigt vidriga händelser". Detta är okej, och bör även vara okej även för en politiker i ett privat sammanhang.

Ja, det är stor skillnad på att skratta ÅT någon och att skratta MED någon. Ett tecken på vilket av de två som är mest sannolikt i detta fallet är att personerna i fråga beskrivs som "riktigt galna nazister". Kanske beskriver du dina meningsfränder i liknande ordalag, vad vet jag.

Om du hade upplevt en liknande händelse som den som beskrivs, hade inte du skojat om det några år senare och berättat för folk om de där "riktigt galna nazisterna" du träffade som sparkade på döda får medan dem kallade dem för judar?

Du tror inte att du hade sett något underhållningsvärde i den upplevelsen alls, ens flera år senare...?

Spelar ingen roll om han var riksdagsman vid tillfället i fråga, han var högst involverad i partiet i fråga. Han stod bara några ynka meter från självaste Karlsson.

Nej, "South Park"-referenserna är korkade och det är tydligt att du gör så gott du kan för att försvara Sjöstedts idioti men du klarar inte av det. Du försöker dra en parallell mellan en högt politiskt aktiv individ och ett animerat tv-program. Det håller inte, South Park driver f.ö med allt och alla, Sjöstedt är politiker i ett parti som har haft högerextrema kopplingar.

Jag hade definitivt berättat för andra om det absurda beteendet som nazisterna i fråga visade prov på, jag hade dock aldrig gapskrattat åt det hela och berättat om det som om det vore ett skämt. Det är avskyvärt, det finns inget komiskt i det hela. Min reaktion till groteska gärningar är inte att skratta, jag skrattar när något roar mig, jag skrattar inte åt saker som äcklar mig. Man hör även andra gapskratt i bakgrunden, jag kan inte tänka mig någon i min umgängeskrets som skulle ha skrattat åt händelsen.
Citera
2016-10-10, 12:37
  #450
Medlem
Oskar Sjöstedt måste gå, tänk er om Magdalena Andersson och Ulf Kristersson uttryckt sig på samma sätt. De hade varit totalt körda i sina respektive partier.
Citera
2016-10-10, 13:17
  #451
Medlem
Newcastle76s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MisterWhite
Det är väl fritt fram för vem som helst att granska vilket jävla parti dom vill, varför gör ingen en gransking a la IRM på dom andra partierna? Istället för och sitta här och knäppa offerkoftan och yla, börja granska då, eller är ni för inkompetenta eller finns det inte lika mycket snaskigt att granska?

Kan det vara för att SD har en större del av inkompetenta dumskallar som inte har ett fungerande filter mellan mun och hjärna, SD har en större del av personer som säger en sak officiellt och som sedan säger nåt helt annat när dom tror att dom är anonyma på nätet när dom sprider hat och annan skit.

Detta ser vi ju om och om igen, hur SD har ledande personer som säger nåt, eller publicerar nåt och som sedan skyller på att det var ett spex på en fest, nån annan har använt deras dator, syltryggarnas bortförklaringar har varit av varierande grad, sedan ska vi ju inte tala om patrasket till svans som kommer till tals på allehanda sajter och chattforum m.m

Ta av offerkoftan och inse att många s.k SD politiker och sympatisörer är mer korkade än vad som är lovligt.

Andra partier har sin fårskallar till medlemmar och sympatisörer, men SD känns ändå som dom som samlat ihop mest puckon, så en granskning av andra partier på samma sätt som IRM ganskar SD vore ju väldigt intressant kan jag tycka, men skillnaden är nog att dom andra partiernas puckon inte är lika många och lika utmärkande som SD:s puckon och därmed så blir en sådan granskning inte lika saftig som en granskning av SD.



Offerkoftan?
Jag skiter rätt mycket i SD egentligen men IRM:s maniska "granskande" saknar motstycke i svensk politisk historia och påminner mer om Nazitysklands åsiktsregistrering än om legitimt "granskande"... Om det nu funnits en organisation typ "Inte islamist men...", tror du på fullt allvar att PK media hade publicerat denna granskning? Det största hotet mot traditionella svenska och västerländska värderingar ligger nämligen i den politiska ideologin Islam.

Den här personen har exempelvis suttit i S partistyrelse :
https://sv.wikipedia.org/wiki/Omar_Mustafa

Denna islamistiska infiltreringen är fan så mycket värre än att skämta om grisar....
__________________
Senast redigerad av Newcastle76 2016-10-10 kl. 13:39.
Citera
2016-10-10, 15:15
  #452
Medlem
ZyClaves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Linsanity
Spelar ingen roll om han var riksdagsman vid tillfället i fråga, han var högst involverad i partiet i fråga. Han stod bara några ynka meter från självaste Karlsson.

Jasså, nu spelar det ingen roll :P. Men jag accepterar att han var högst involverad i partiet, det är en rimlig beskrivning.

Citat:
Nej, "South Park"-referenserna är korkade och det är tydligt att du gör så gott du kan för att försvara Sjöstedts idioti men du klarar inte av det. Du försöker dra en parallell mellan en högt politiskt aktiv individ och ett animerat tv-program. Det håller inte, South Park driver f.ö med allt och alla, Sjöstedt är politiker i ett parti som har haft högerextrema kopplingar.

Nej, jag försöker få dig att förstå att man kan finna underhållning i absurda hemskheter utan att vara en massmordsförespråkande galning även om det verkar vara väldigt svårt... Jag talar alltså inte om VEM som förmedlat det utan om dess innehållsmässiga karaktär, vilket är fullt jämförbart med att skratta åt ett satirprogram som South Park.

Du kanske fungerar helt annorlunda än mig, och om du ser en video på exempelvis 'Americas funniest homevideos' (eller jämförbart) där någon slår sig så kanske du inte reagerar med skratt utan mer i stil med; "Hur kan detta vara kul, någon kan ha skadat sig, hur sjuk i huvudet skall man vara för att tycka att det är kul när någon skadar sig, DET HANDLAR OM BAAAAAAAAAARN!!" och det är helt okej, du får se det som du vill.

Citat:
Jag hade definitivt berättat för andra om det absurda beteendet som nazisterna i fråga visade prov på, jag hade dock aldrig gapskrattat åt det hela och berättat om det som om det vore ett skämt. Det är avskyvärt, det finns inget komiskt i det hela. Min reaktion till groteska gärningar är inte att skratta, jag skrattar när något roar mig, jag skrattar inte åt saker som äcklar mig. Man hör även andra gapskratt i bakgrunden, jag kan inte tänka mig någon i min umgängeskrets som skulle ha skrattat åt händelsen.

Tycker du verkligen att stollar inte kan vara roliga...? Det är ju inte som att de faktiskt slog ned judar, de skall ha sparkat på kadaver... Jag kan tycka att ett sådant fanatiskt jude-hat, som får den typen av knepigt uttryck är underhållande. Och än mer, ett i min mening bra sätt att bli av med sådana tramsideologier är just att håna och skratta åt dem. Religionskritiska komiker skulle jag exempelvis framhäva som en viktig orsak till teokratis reträtt i väst de senaste decennierna. Men i ditt perspektiv så antar jag att 'Life of Brian' är hemsk då den skämtar om MORD och teokratiska fanatiker.
Tänk om en politiker hade SKRATTAT åt det! Åt MORD! Hemskt...

Jag hade säkerligen inte skrattat åt denna händelsen när det hänt, då hade man förmodligen bara blivit gravt obekväm, men några år senare? Hade förmodligen garvat som fan.
Citera
2016-10-10, 15:38
  #453
Medlem
dark horses avatar
Vad var Sjöstedts roll där på det isländska slakteriet?
Hur kom det sig att det tyska naszzarna kände sig så avslappnade i hans sällskap att de utan hämningar sparkade på fårkadaver samtidigt som de gastade o judesvin?
Man ska vara bra bakom om man sparkar på kadaver och låtsar att det är judar i främmande sällskap.
Citera
2016-10-10, 16:38
  #454
Medlem
Guitarsmokes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dark horse
Hur kom det sig att det tyska naszzarna kände sig så avslappnade i hans sällskap att de utan hämningar sparkade på fårkadaver samtidigt som de gastade o judesvin?
Man ska vara bra bakom om man sparkar på kadaver och låtsar att det är judar i främmande sällskap.

Fast detta äger rum i ett slakthus där det är blod överallt och där det far runt nyslaktade kadaver i taket. Alla närvarande står och skär huvudet av levande får i rask takt. Det är ju liksom redan så illa som det nästan bara kan bli...
Citera
2016-10-10, 16:49
  #455
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dark horse
Vad var Sjöstedts roll där på det isländska slakteriet?
Hur kom det sig att det tyska naszzarna kände sig så avslappnade i hans sällskap att de utan hämningar sparkade på fårkadaver samtidigt som de gastade o judesvin?
Man ska vara bra bakom om man sparkar på kadaver och låtsar att det är judar i främmande sällskap.

Du tror ett par galna personer bryr sig ett skit om hur en annan person tänker i sånt tillfälle? Dom är dessutom på ett slakteri ffs.

Du tror inte det dragits ett o annat rått skämt i lumpar-tälten genom åren utan att kanske alla i tältet känts sig helt bekväm? Omklädesrums-mentalitet finns hur lite än PK-personer vill erkänna det.
__________________
Senast redigerad av Djimmie 2016-10-10 kl. 16:52.
Citera
2016-10-11, 13:24
  #456
Medlem
Nu är IRM ute med något nytt:

https://www.interasistmen.se/granskn...ar-rasseoscar/

Sätter en pilsner på att även detta är för långsökt för att få några effekter även om jag är inte lika säker denna gång. Att man varit skinnskalle under gymnasietiden på 90-talet (ej enbart en nazistisk eller ens politisk företeelse) och påstås ha sagt nazistiska saker av ett anonymt brev från en "gammal vän" håller nog inte. Men kanske väntar IRM med att läcka ännu mer? Det här talar lite för det:

Citat:
2. Så sent som 2003 finns det uppgifter om att Sjöstedt fortfarande anammade skinheadmodet och dess attribut.

Det kommer förmodligen bli en käpp i hjulet för eventuella samarbetsplaner med M och KD under en kort period dock, om han inte avgår.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback