• 2
  • 3
2025-05-08, 19:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Binary
Själva matematiken inom statistik är inte svår. Därför tillför matematikern inget speciellt. Statistikern har dock mer kunskap om metodik och fallgropar inom statistiska undersökningar och blir därför svår att slå.
Menar du statistiker som i form av MATSTAT eller STAT? Har inte direkt förstått hur man ska särskilja dem två när man pratar om statistik gentemot matematik. Liksom i detta fall vad är det man jämför matematik mot stat eller matematik mot matstat? Eller det kanske inte spelar någon större skillnad i detta sammanhang? :P
Senast redigerad av Elkiwi 2025-05-08 kl. 19:46.
Citera
2025-05-08, 20:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Elkiwi
Menar du statistiker som i form av MATSTAT eller STAT? Har inte direkt förstått hur man ska särskilja dem två när man pratar om statistik gentemot matematik. Liksom i detta fall vad är det man jämför matematik mot stat eller matematik mot matstat? Eller det kanske inte spelar någon större skillnad i detta sammanhang? :P
Det vet jag inte. Jag kommenterade mer hur jag ser på statistikers vs matematikers kompetens i det praktiska arbetslivet (jag pluggade för 20+ år sedan).
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in