• 1
  • 2
2016-10-03, 15:04
Medlem
Hej,

Har c:a 200 st 1-kronor. Har pratat med min matbutik och de kan växla in dem om jag stoppar dem i myntrör av papper. Rören ska tydligen rymma 50 st 1-kronor. Var kan man skaffa dessa myntrör? Var på ett bankkontor men det var kaos där c:a 80 stycken nummer före mig. Mest invandrare och ensamkommande flyktingbarn. Bor i Malmö.

Frågade på Forex men de lämnade bara ut till kunder på deras egen bank.

Tacksam för svar.

Mvh
rogerQ
Citera
2016-10-03, 15:11
Medlem
M86As avatar
Det är banken som gäller! Går att beställa, men blir kanske lite väl dyrt för att växla 200kr. http://myntror.se/
En fråga bara, varför handlar du inte bara upp dem nästa gång du handlar i matbutiken?
Citera
2016-10-03, 15:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av M86A
Det är banken som gäller! Går att beställa, men blir kanske lite väl dyrt för att växla 200kr. http://myntror.se/
En fråga bara, varför handlar du inte bara upp dem nästa gång du handlar i matbutiken?

Det är en jävla massa mynt. Ska jag ge kassörskan fyra fulla nävar enkronor? Hur ska hon ha tid att räkna dem när det står 10 personer bakom och stönar?
Citera
2016-10-03, 15:22
Medlem
Vägde precis mynten, det är 1,9 kg mynt.
Citera
2016-10-03, 15:29
Medlem
kraftfoders avatar
Äsch, det går ju att handla för de gamla mynten fram till sommaren 2017. Bara ta med en handfull mynt varje gång ni handlar, så är ni av med alla mynten innan sommaren! (Förutsatt att ni inte har skottkärror fulla, då tar det längre tid...)

Att handla med många mynt är inga problem, i alla fall inte på Systemet. Själv råkar jag "alltid" ut för gammal pensionär eller A-lagare framför mig i kön, som ska betala med småmynt..
Citera
2016-10-03, 15:37
Medlem
Greateds avatar
Nu förtiden så har väl dem flesta butiker sådan skål du häller ner en massa mynt utan att du behöver lägga i en och en.

Jag har själv en massa mynt som jag tänkt ta med i en påse när jag handlar, det funkar.
Senast redigerad av Greated 2016-10-03 kl. 15:40.
Citera
2016-10-03, 15:49
Medlem
M86As avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rogerQ
Det är en jävla massa mynt. Ska jag ge kassörskan fyra fulla nävar enkronor? Hur ska hon ha tid att räkna dem när det står 10 personer bakom och stönar?

Precis som även andra nämnt, så har ju mataffärerna numera maskiner som räknar pengarna och pengarna blir ju inte ogiltiga fören nästa år, så du kommer nog lösa det utan att behöva köpa "rören"
Citera
2016-10-03, 16:09
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av M86A
Precis som även andra nämnt, så har ju mataffärerna numera maskiner som räknar pengarna och pengarna blir ju inte ogiltiga fören nästa år, så du kommer nog lösa det utan att behöva köpa "rören"

Japp. Idioter går till ICA och vill använda ICA:s "mynträknare" för att sätta in pengarna på ICA-kontot.
Har en oerhört "ekonomisk" (läs snål) kompis som hade cirka 500:- i blandade mynt, som han stoppade in i "mynträknaren" vid förbutiken för insättning på hans ICA-kort/konto. Han fick betala 50:- i växlingsavgift för detta. Jag frågade honom "vad gjorde du sen?". Som svar fick jag att han sedan gick in på ICA (genom "grindarna", ja ni fattar), och handlade och betalade med sitt ICA-kort!

Frågade honom varför han inte betalade med mynten "gratis" direkt i kassan när han handlat??
Som svar på det sa han att han skämdes för mynten. Tja, hans "skam" kostade honom 50:-, hela hans ICA-bonus för den månaden, och det roliga är att han grämer sig för denna femtiolapp än idag!

Pengar luktar inte! Själv har jag inga psykiska problem att använda lagliga betalningsmedel!
(Brukar tråka honom, stackarn, med detta..)
Citera
2016-10-03, 19:23
Medlem
Memmajemmas avatar
Gör som jag! Jag tömde min gamla spargris på mynt och la i en ziplock-påse. Blev 500 spänn jämnt. Skrev 500kr på påsen och så gav jag den i kassan när jag skulle betala.

Tjejen i kassan såg lite svettig ut men hon tog emot påsen och började räkna. Typiskt nog så kom en kollega till henne och börja snacka när hon var på typ 300ngt så hon fick börja om...

Jag blev iaf av med mynten 😊
Citera
2016-10-03, 20:15
Medlem
Myntrör är gratis på Nordea och borde vara det på de flesta. Har varit inne flera gånger när det varit enorma köer men det brukar bara vara att gå in emellan någon eller be någon personal på golvet. Det tar bara någon halvminut.
Citera
2016-10-03, 20:19
Medlem
Myntrör är gratis tyvärr kostar det att växla in numer.
Hade över 10,000:- i mynt en gång som jag växlade in.
Citera
2016-10-03, 22:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rogerQ

För någon vecka sen, stod jag i kön bakom en tjej som betalade med 200 enkronor i myntautomaten på mataffären. Hon hade faktiskt plockat i alla kronor prydligt i myntrör med 50kr i varje, men det tog inte kassörskan emot. Hon fick istället öppna alla myntrör och mata i kronorna en efter en.
Det tog lite tid... hade hon inte haft en så snygg häck hade jag nog blivit irriterad.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in