2017-02-28, 12:44
Awaiting Email Confirmation
Hartarbetes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av freeriderXII
Låten En värld full av strider visar upp en mix av svensk-samisk folkkultur. (Skriven av Jon Henrik Fjällgren, Sara Biglert, Christian Schneider och Andreas Hedlund) Som jag tror kan slå an en sträng ute i Europa. Samerna är extremt exotiska utomlands. (Ja jag vet att Jon är adopterad från Colombia)

Det finns ett djup i låten som inte finns i de andra med möjligt undantag för Loreens låt.

Vore roligt att skicka ut Jon i Europa han har talang.

Den är ju så djup att man nästan drunknar ...

http://www.svt.se/melodifestivalen/artister/2017/jon-henrik-fjallgren-feat-aninia/jon-henrik-fjallgren-feat-aninia-en-varld-full-av-strider-eatneme-gusnie-jeenh-daaroeh-hela-latens-t ext

Jag skulle vilja påstå att den snarare är ganska slätstruken och kommersiell. Anledningen till att den "sitter första gången" i detta fall är att låten är så extremt trivialt byggd att lyssnaren känner igen sig redan efter 1 minut. Priset man betalar här, det är att låten är skitkass redan efter 10 lyssningar. Folk hör "en värld full av strider" i bakhuvudet som en raspig skiva som hakat upp sig. Då är det inte roligt längre och bara töntigt med alla strider som världen är full av.

På så vis är den kanske raka motsatsen till Loreens låt, som kräver att man lyssnar kanske 2-3 gånger innan myntet trillar ner.

Loreen levererar svensk uber-kvalitet. Bättre än så blir det inte om det skall hålla mer än 10 minuter.
Citera
2017-02-28, 13:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av freeriderXII
Vilken låt tycker ni är sämst av de som gått direkt till final eller till andra chansen?

Sämst i final: Owe Thörnqvist

Sämst i andra chansen: Axel Schylström
Citera
2017-02-28, 14:06
Medlem
SmurfSmurfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hartarbete

http://www.svt.se/melodifestivalen/artister/2017/jon-henrik-fjallgren-feat-aninia/jon-henrik-fjallgren-feat-aninia-en-varld-full-av-strider-eatneme-gusnie-jeenh-daaroeh-hela-latens-t ext

Jag skulle vilja påstå att den snarare är ganska slätstruken och kommersiell. Anledningen till att den "sitter första gången" i detta fall är att låten är så extremt trivialt byggd att lyssnaren känner igen sig redan efter 1 minut. Priset man betalar här, det är att låten är skitkass redan efter 10 lyssningar. Folk hör "en värld full av strider" i bakhuvudet som en raspig skiva som hakat upp sig. Då är det inte roligt längre och bara töntigt med alla strider som världen är full av.

På så vis är den kanske raka motsatsen till Loreens låt, som kräver att man lyssnar kanske 2-3 gånger innan myntet trillar ner.

Loreen levererar svensk uber-kvalitet. Bättre än så blir det inte om det skall hålla mer än 10 minuter.

Låtar som kräver flera genomlyssningar är helt fel att skicka till Eurovision. Om den är kass efter 10 lyssningar är skit samma. De ska sitta direkt och lyssnaren ska, precis som du skriver, känna igen sig. Samtidigt ska den sticka ut tillräckligt mycket så den skiljer sig från de andra bidragen och får folket att rösta på precis den.

Jag tror Jon-Henriks låt har exakt detta, plus att den var bra rent visuellt. Han är en exotisk uppenbarelse och tjejen ser inte ut som vem som helst heller. Bra backstory också med adoptionen. Vet inte hur samerna känner men för mig känns han vara same i hjärtat.

Djup behöver faktiskt inte alls ha med text att göra. Tänk på all klassisk musik, progressiv rock och jazz. Nu vet jag väl inte om man precis kan kalla Jon-Henriks låt för djup, men det är i så fall fråga om ett känslomässigt sådant eftersom den lyckas trigga ståpälsindikatorn.
Citera
2017-02-28, 14:29
Bannlyst
Kan vi Flashbackare lyckas få Owe till vinnare igen?!?
Citera
2017-02-28, 14:51
Awaiting Email Confirmation
Hartarbetes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SmurfSmurf
Låtar som kräver flera genomlyssningar är helt fel att skicka till Eurovision. Om den är kass efter 10 lyssningar är skit samma. De ska sitta direkt och lyssnaren ska, precis som du skriver, känna igen sig. Samtidigt ska den sticka ut tillräckligt mycket så den skiljer sig från de andra bidragen och får folket att rösta på precis den.

Jag tror Jon-Henriks låt har exakt detta, plus att den var bra rent visuellt. Han är en exotisk uppenbarelse och tjejen ser inte ut som vem som helst heller. Bra backstory också med adoptionen. Vet inte hur samerna känner men för mig känns han vara same i hjärtat.

Djup behöver faktiskt inte alls ha med text att göra. Tänk på all klassisk musik, progressiv rock och jazz. Nu vet jag väl inte om man precis kan kalla Jon-Henriks låt för djup, men det är i så fall fråga om ett känslomässigt sådant eftersom den lyckas trigga ståpälsindikatorn.

Jag har ju iofs inte sagt att slätstruken & kommersiell med logik alltid är kasst. Är vi överens om att slätstrukta kommersiella produktioner ibland är bra, så har jag inget att invända. Jon-Henrik jojkar mycket fantastiskt, inget snack.
Senast redigerad av Hartarbete 2017-02-28 kl. 15:00.
Citera
2017-02-28, 15:26
Medlem
arneankanns avatar
Loreen är sämst i tävlingen i år. Men hon vinner maaaasssoooor av röster ifrån PK-vänstern. Bara att kolla någon som kommenterade längre bak i den här tråden att hon skulle få röster ifrån Vänsterpariet, Miljöpartiet osv. Det lär ju vara för att politisk åsikt och musiksmak går hand i hand eller?

Jag kommer göra mitt bästa för att få vidare Anton Hagman istället. Tycker dessutom hans låt är ganska skön. Jag tror att om Loreen går till final så vinner hon allt pga. den Björkmanstyrda internationella juryn. Dessutom kan ingen någonsin bevisa om Loreen faktiskt får fler röster än Anton Hagman...

Loreen eller Nano vinner tävlingen i år. Jag gillar ingen, men Nano har iaf en rätt bra låt och bra röst (han faller på att han saknar artisteri) medan Loreen bara mumlar till oväsen.

Hoppas själv på:
1. Wiktoria
2. Mariette
3. Benjamin Ingrosso

Hade inte haft något emot att skicka Owe Thörnqvist eller De Vet Du för the lols heller.
Citera
2017-02-28, 15:29
Medlem
arneankanns avatar
Kollade btw Spotifylyssningar nyss. De Vet du har typ 1,5 miljon mer lyssningar än tvåan (som var Lisa Ajax eller The Foo). Flest utav de som gått direkt till final eller bara tävlade sist har Wiktoria, med Loreen som tvåa. Nano betydligt färre än jag trodde.
Citera
2017-02-28, 16:38
Medlem
Beaver14s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arneankann
Kollade btw Spotifylyssningar nyss. De Vet du har typ 1,5 miljon mer lyssningar än tvåan (som var Lisa Ajax eller The Foo). Flest utav de som gått direkt till final eller bara tävlade sist har Wiktoria, med Loreen som tvåa. Nano betydligt färre än jag trodde.

Man ska inte dra absoluta slutsatser av spotifylyssningar. Jag tror att mina barn står för en halv miljon av De vet du's lyssningar. Det känns så iaf.. Även om mina barn också kan hjärtrösta så kan de bara rösta fme gånger och det gör dem på alla bidrag..
Citera
2017-02-28, 16:54
Medlem
sueco2s avatar
Har kollat igenom årets kull idag i en ansträngning för att försöka förstå vad som triggar svenska folket enligt SVT.
Ganska snart inser jag vad som tidigare fått mig att avstå att se detta tingeltangel men beslutar mig för att härda ut för att visa mig själv stark och kunna motstå statlig propaganda.

Artisterna som uppträder är bara en liten del av bidraget. Bakom står stora produktionsbolag där miljonerna rullar på löpande band. Kanske ett och annat kulturbidrag här också?
Artisten är ett sött ansikte och ofta juckande kropp med en röst som knappt hörs genom alla dränkande kringarrangemang. (inspiration från stripklubbar? eller är det inspiration för stripklubbar? eller kanske det är så man dansar nuförtiden )

I övrigt är bidragen lika de som framfördes för 20 år sen, enda skillnaden är att de numera är dopade med digitaleffekter och politiska budskap.
Produktionsbolagen borde synliggöras och namnges i sammanhanget särskilt som Loreens bidrag floppade och alla msmkritikerna ylade i högan sky över detta förräderi, de vet nog vad som satsats på denna säkra häst!
Citera
2017-02-28, 17:27
Medlem
Lillamig72s avatar
Äsch Loreen. Här hemma dansar vovven och jag loss till Robin Bengtsson. Bra att han ändrat texten till finalen. Jon Henrik och Nano är bra med. Blir en spännande final.
Citera
2017-02-28, 17:51
Medlem
freeriderXIIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hartarbete

http://www.svt.se/melodifestivalen/a...la-latens-text

Jag har inte påstått att Jons låt är jättebra tvärtom sade jag att den är sämre än hans tidigare bidrag i MF och Talang

Men i den dåliga konkurrensen i finalen anser jag att den har störst djup.

Citat:
Post #1136

Jon Henrik är den mest genuine av artisterna med störst djup. Hans låt är dock inte lika bra som Daniels jojk eller Jag är fri men kanske bäst i fältet i MF 2017.

Loreens scennummer/scenografi var bra men låten lite intetsägande. Bra komp men melodin var sådär.
Senast redigerad av freeriderXII 2017-02-28 kl. 17:54.
Citera
2017-02-28, 18:26
Medlem
peterZiipens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arneankann

De Vet Dus låt har legat ute i över 3 veckor, medans alla finalisternas låtar släpptes nu i lördags.
Den låt som får mest lyssningar per dag på Spotify är Wiktoria, tätt följt utav Robin Bengtsson.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in