2016-10-01, 09:05
Medlem
Stantormans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Olleja

Hur blir det med soc pengarna? hur mycket får dom ta ifrån mig i sådana fall innan jag får in resten på mitt konto?

Fogden får inte röra de pengar man får från soc. Men, du kan inte vara säker på att pengar från soc. trillar in utan ansträngning. Du vet att de kan kräva att du är aktivt arbetssökande och att du gör vad du kan för att bli självförsörjande. Efter en tid kommer soc. att genomskåda dig och placera dig på någon helt meningslös aktivitet där du blir förnedrad. Det bekväma parasitliv du eftersträvar kommer ej att hålla särskilt länge. Ett liv med fogden som kompis blir inget bra liv.
Citera
2016-10-01, 12:41
Medlem
Jag tycker att det låter som en bra idé. Kör på och återkom gärna här om 5 år och berätta hur skönt det är då!
Citera
2016-10-01, 13:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TripleXL
TS

Jag vet inte om det här låter som någon jävla moralkärringlektion men jag skulle gjort såhär:

Leva så gott det går för vad jag har utan fogden och skulle socialen börja neka eller du kan inte bo kvar hemma och får ett helvete och riskerar bli hemlös osv och därmed "inte har något val" om vi säger så.

Då hade jag bara kört och skitit i allt. Inte brytt mig i någonting alls. Spelar ingen roll om polisen är efter mig dygnet runt och fogden bankar på dörren varje dag. Hade bara skitit i dom och kört vidare så länge det bara gick.

Hade skapat ett helvete för samhället som jag ändå hatar

Låter bra de
Citera
2016-10-01, 13:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sorku
Sluta nu, tycker det låter som en jättebra idé

Den som reser utan att ha betalat för sin resa kan göra sig skyldig till brottet bedrägligt beteende. I straffskalan för detta brott ingår fängelse. Säkrast är nog om du cyklar ändå.

Nja, storebror har koll på hur mycket pengar du har oavsett vilken bank du använder, håll dig till kontanter. Du kanske kan låna kreditkort från någon familjemedlem eller kompis när det behövs, ex på en resa, är ju bara att betala igen med kontanter med lite extra ränta för besväret.

Du kan inte äga något om du fortfarande har skulder. Återigen kanske en familjemedlem kan äga lägenheten och du betala igen med kontanter över en lång tidsperiod?

Bedrägligt beteende åker du bara dit på ifall du vägrar ta i mot böter, kolla upp fakta innan!
Citera
2016-10-01, 13:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Axis.bold.as.love
Fogden tar dina pengar som du har på banken oavsett hur många banker du har konton på.

Någon bil kan du ju dessutom inte köra omkring med. Såvida den inte är skriven på din morsa då.

Jag kan visst ha en bil skriven på mig så länge den inte är värd ett piss! Varför tror du det finns målvakter för? Då hade kronofogden tagit alla bilar som målvakten äger för att betala av alla hans skulder då bilarna står på honom
Citera
2016-10-01, 13:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blingon
TS frågeställning är mycket intressant. Många i tråden anser att det handlar om lojalitet mot samhället. Hade ni frågat mig för 30 år sedan så hade jag hållt med till fullo. Men nu, som fattigpensionär med sjukersättning pga sjukdom, så anser jag att det finns en poäng i TS:s resonemang. Insikten är att statens fd. trygghetssystem numera är minimalt och inte på något sätt omfattar det ni tror att ni är berättigade till.

Det jag upptäckte var att samhällets lojalitet mot mig, när det behövs är minimalt, eller närmare bestämt obefintlig. Orkar inte gå in på exempel egentligen, då det är OT, men några snabba kommer här:

Om du får sjukersättning och aldrig kan jobba mer, tror ni att ni får en procentuell del av det ni tjänar in idag, på samma sätt som sjukpenning fungerar? FEL! Det finns ett maxtak på ersättning som betalas ut. Det spelar ingen roll om du har en miljonlön, du får inte mer för det.

Någon som märkt att matpriser, elpriser etc höjs med ca 5% per år och inte stämmer ett skvatt överens med KPI-skiten? Problemet är att sjukersättningen under de senaste åren har höjts med... trumvirvel... 0.1%. I mitt fall motsvarar det en höjning som motsvarar två liter mjölk per månad! Samtidigt höjs kommunalskatten med ett par hundra pga... ja ni vet varför... det där rasistiska. Vad kallar ni det? Schysst? Lojalt? Ansvarstagande?

Vid sjukdom erbjuder samhället färdtjänst. Problem: Färdtjänsten är så dyr att du inte har råd med denna för att åka och handla. Minsta kostnad för att åka i 5 minuter till ICA och handla mat: 160 kr ToR

Är ovanstående exempel på samhällets lojalitet mot mig eller mot TS, om han, vilket vi inte får hoppas, blir allvarligt sjuk? Jag tycker inte det. Alltså, anser jag att man kan släppa argumentet gällande TS:s lojalitet mot samhället. Om det inte gäller båda vägar, så gäller det inte alls.

När jag var frisk jobbade jag som fan, tjänade bra med pengar och betalade in MILJONBELOPP i skatt under många år. Och vad får jag för det? Inte ett piss! Är det något jag ångrar stort idag, är att jag inte slängde varannan faktura och tog pengarna i näven. Jag hade haft det BETYDLIGT bättre idag om jag hade gjort detta. Jävligt dumt gjort.

Så, jag förstår absolut TS:s frågeställning eftersom jag funderar på samma sak. Och då är jag inte ens ung och frisk. Utan jag ser det som en sista jävla utväg för att överleva i samhället, precis innan stadiet som hemlös och uteliggare. När ekonomin går på knäna pga. något du inte rår för.

Nog med utläggning, åter till topic.

TS:s största problem med sitt upplägg är att han är absolut beroendet av andra godhet och ärlighet. Han begränsar sin rörelsefrihet och ekonomi brutalt genom detta. Det blir en sekundär effekt. Han måste alltid placera eventuella kapital (både fysisk hårdvara och ekonomi) hos någon annan. Vad händer när TS blir störtkär, placerar sina besparingar hos flickvännen under några år och hon sedan drar. Med stålar.

Framtiden: Låt säga att TS vill skaffa barn. Att ha småbarn och låta dem växa upp med kronofogden i hasorna blir ett helvete. Framför allt för barnen. Det kommer sitta i under hela deras liv. Detta är nog det värsta scenariot.

Men hur kan då en lösning se ut?
Det jag misstänker är det smarta att göra är att det bästa för TS vore att ligga på noll. Alltid. Inga skulder men heller inga (synbara), tillgångar. Glida runt i systemet som en hal tvål. Inget som sticker ut.

Jobba svart som fan, men använd stålarna vettigt. Släng inte ut dem på skit. Bilar, fastigheter eller tillgångar som registreras hos staten går fetbort.

Köp saker som behåller sitt värde även om 20 år. Verktyg. Utbildningar. Hälsa. Skaffa vapenlicens och fina vapen med bra andrahandsvärde. Träna som fan. Bränn stålar på tandvård. Vill TS spara ekonomiskt för sin framtida pension så finns det nog bara ett alternativ som är icke spårbart: Guld.

Modern handel: Att ha ett Visa-kort idag är nästan en nödvändighet. TS blir grymt begränsad vad gäller inköp. Inte roligt att behöva fråga morsan om hon kan köpa den där negerdildon från tyskland, som man har sparat så länge till, bara för att man inte har eget kort.

Om nu TS vill kunna åka bil gratis och slippa skatter och p-böter finns det ju ett bättre sätt. Använd en målvakt. Snacka med ziggissarna och låna deras bil. Vi har absolut mycket att lära oss av ziggar, jag avskyr dem innerligt, men där slår de oss på fingrarna. Det är bara att inse.

TS: Köpt lägenhet eller hus går inte heller med skulder hos KFM, inte i eget namn iaf. Den tar de direkt. Hyrd lägenhet blir mycket svårt i eget namn. Kvarstår soc.

Det där med böter för trimmad moped släpper jag. Det är inget stort problem i livets stora, och förhoppningsvis, långa spel.

Good Luck!

Bra skrivet tack för dina tips
Citera
2016-10-01, 13:35
Medlem
Citat:
Mycket bra inlägg.

Om TS kan bli inneboende hos någon ljusskygg lirare gratis och göra skumma affärer eller typ bedrägerier för att dra in cash så kan det kanske gå

Att dra lite bedrägeriet funkar ju om man får ha kvar sitt bankkonto haha
Citera
2016-10-01, 13:59
Medlem
vegeges avatar
Citat:
TS

Jag vet inte om det här låter som någon jävla moralkärringlektion men jag skulle gjort såhär:

Leva så gott det går för vad jag har utan fogden och skulle socialen börja neka eller du kan inte bo kvar hemma och får ett helvete och riskerar bli hemlös osv och därmed "inte har något val" om vi säger så.

Då hade jag bara kört och skitit i allt. Inte brytt mig i någonting alls. Spelar ingen roll om polisen är efter mig dygnet runt och fogden bankar på dörren varje dag. Hade bara skitit i dom och kört vidare så länge det bara gick.

Hade skapat ett helvete för samhället som jag ändå hatar

Det är nog ingen risk att du kommer bli kallad för "moralkärring" i alla fall
Citera
2016-10-01, 15:08
Medlem
Mongooss avatar
Det är faktiskt inte helt omöjligt att lyckas med TS upplägg. Med lite kreativitet är det fullt möjligt att få blankolån/sms-lån upp till en halv miljon kronor, kanske mer. Ta ut dessa pengar i kontanter, köp så mycket prylar/resor och att skoj som möjligt på kredit. Göm alla saker hos kompisar innnan kronofogden hinner att göra utmätning. Efter ett par år har skulderna inklusive ränta vuxit till 1 - 1,5 miljon och då kan du ansöka om skuldsanering. Detta kommer troligtvis att beviljas. Har du under tiden skaffat barn blir det 100 % beviljat. Efter 5 år är du skuldfri och ren från kronofogden.

Detta är inget påhitt. Finns ett par sådana fall som tv-programmet lyxfällan har haft. Tycker det är helt galet att det faktiskt går att göra så här.
Citera
2016-10-01, 15:41
Medlem
fliffos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mongoos
Det är faktiskt inte helt omöjligt att lyckas med TS upplägg. Med lite kreativitet är det fullt möjligt att få blankolån/sms-lån upp till en halv miljon kronor, kanske mer. Ta ut dessa pengar i kontanter, köp så mycket prylar/resor och att skoj som möjligt på kredit. Göm alla saker hos kompisar innnan kronofogden hinner att göra utmätning. Efter ett par år har skulderna inklusive ränta vuxit till 1 - 1,5 miljon och då kan du ansöka om skuldsanering. Detta kommer troligtvis att beviljas. Har du under tiden skaffat barn blir det 100 % beviljat. Efter 5 år är du skuldfri och ren från kronofogden.

Detta är inget påhitt. Finns ett par sådana fall som tv-programmet lyxfällan har haft. Tycker det är helt galet att det faktiskt går att göra så här.

Man blir inte beviljad skuldsanering bara för att man har skyhöga skulder och barn. Massor med krav som måste uppfyllas, däribland att man gjort allt man kan för att betala sina skulder och även kunna visa en stark beteendeförändring. Och dom som är med i lyxfällan får special special på allt dom gör, försäljning, lån, betalningsplaner på inkassokrav osv för att det är TV, och företagens namn syns (reklam).

Men gör så TS, ta krediter och sånt. Lev livet i ett halvår, kanske tillomed ett år. Och ha sedan resten av livet förstört och lev på barskrap. Lycka till att skaffa familj. Om du dock skulle lyckas så skaffa för guds skull inga barn. Såna som du som ruinerar samhället och ger småbarn en kass uppväxt.
Lycka till!
Citera
2016-10-01, 16:05
Medlem
Axis.bold.as.loves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Olleja
Jag kan visst ha en bil skriven på mig så länge den inte är värd ett piss! Varför tror du det finns målvakter för? Då hade kronofogden tagit alla bilar som målvakten äger för att betala av alla hans skulder då bilarna står på honom
Varför ska man ha en målvakt överhuvudtaget om fogden inte utmäter bilar för skulder?
Citera
2016-10-01, 16:44
Medlem
Zeusess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fliffo
Man blir inte beviljad skuldsanering bara för att man har skyhöga skulder och barn. Massor med krav som måste uppfyllas, däribland att man gjort allt man kan för att betala sina skulder och även kunna visa en stark beteendeförändring. Och dom som är med i lyxfällan får special special på allt dom gör, försäljning, lån, betalningsplaner på inkassokrav osv för att det är TV, och företagens namn syns (reklam).

Men gör så TS, ta krediter och sånt. Lev livet i ett halvår, kanske tillomed ett år. Och ha sedan resten av livet förstört och lev på barskrap. Lycka till att skaffa familj. Om du dock skulle lyckas så skaffa för guds skull inga barn. Såna som du som ruinerar samhället och ger småbarn en kass uppväxt.
Lycka till!

Det du beskriver är hur det borde fungera. Tyvärr är det inte så Beteendeförändringen är i princip att inte skaffa för många skulder strax innan du ska ansöka. Betydligt lättare att leva med en skuldsanering än löneutmätning lustigt nog.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in