Citat:
Ursprungligen postat av
BenHorne
Tills de vet "what the hell is going on" är ett magert svar, milt uttryckt. Om du inte får besöka USA så antar jag att du även förstår hur extremt omfattande de granskar inresande i jämförelse med de flesta EU-länder. Min poäng är att USA under Clinton, hennes GS-tal till trots, ändå kommer vara mer restrektivt än Sverige, Frankrike, Tyskland etc.
Nej, men jag vill påstå att förutsättingarna för IS inte direkt är USA's fel, varken Bush eller Clinton. Det blir jobbigt för samtliga om det är utgångspunkten, för att inte nämna oss européer som faktisk är offer för skiten. Det är precis vad Sverige håller på med, anklaga staten och massa systematiska fel och sedermera ge hemvändade terrorister massa gräddfil. Det finns inget ursäktande, och att skylla på Clinton är patetiskt och rätt upprörande.
Varför inte, så länge bråkdelar av de >1 miljarder muslimer riskerar sitt liv (statligt,kulturellt, eller av otur) om de väljer att konvertera.
"Extremt omfattande" omfattar inte ens vilket deras hemland är, eftersom ingen information från hemländerna finns att tillgå, dessutom har flera av de terrorister vi sett haft historik av att åka till Pakistan/Afghanistan, personlighetsförändrade, e.t.c. Frankrike och Tyskland har nog mer erfarenhet och vattentätare koll än USA, drar jag en vild gissning om.
Förutsättningarna för IS framfart ligger ytterst hos Obama, inte bara hans presskonf där han talar om att all militär ska dra sig ur, han beväpnade rebell-grupperingar som i sin tur stridit mot Assads styrkor, när dessa borde ha fokusera enbart på IS.
Det är viktigt att nämna den utgångspunkten, så man börjar lära sig läxan att avhålla sig ifrån regimskifte och stöttande av kaos-rebeller.