Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-05-25, 15:27
  #157
Medlem
Tsanwhalars avatar
Har nu varit i rätten. Jag dömdes för normalgraden rattfylleri, dvs. 0,27. Fick 40 dagsböter vilket motsvarar med min inkomst ca; 8000 kr i böter. Dock fick jag tillbaka mitt körkort pga, poliserna inte hade någon rätt att dra in mitt körkort från första början. Har du över 0,34 promille är det körkortsinkallelse, men eftersom jag låg under det fick jag tillbaka körkortet utan restriktioner. Surt att behövt hyra alkolås för flera tusen kronor i månaden i onödan
Citera
2017-05-25, 17:13
  #158
Medlem
Bongomans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tsanwhalar
Har nu varit i rätten. Jag dömdes för normalgraden rattfylleri, dvs. 0,27. Fick 40 dagsböter vilket motsvarar med min inkomst ca; 8000 kr i böter. Dock fick jag tillbaka mitt körkort pga, poliserna inte hade någon rätt att dra in mitt körkort från första början. Har du över 0,34 promille är det körkortsinkallelse, men eftersom jag låg under det fick jag tillbaka körkortet utan restriktioner. Surt att behövt hyra alkolås för flera tusen kronor i månaden i onödan

Eftersom du varit föremål för ett olagligt ingripande och fått restriktioner på ditt bilkörande i strid mot lagen tycker jag du ska begära ersättning för det. Poliserna som var på plats var mycket väl medvetna om att de inte kunde vara så tvärsäkra på saken efter att de pratat med din kompis så de skulle inte gått fram så hårt som de gjorde. Visst, det kliar i fingrarna att stoppa en grov rattfyllerist men det var inte alls vad de gjorde. De krävde en som faktiskt inte körde bil på utandningsprov.

Som om man är ute och kör, grannen ser när man kommer hem och en timme senare går man ut i bilen för att hämta sin laddkabel och vips dyker polisen upp och kräver prover. Inte rättssäkert.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback