Citat:
Ursprungligen postat av
Varulv
Det är klart det finns special snowflakes inom metal och punkscenen med, det var inte riktigt det jag sa. Att vara intresserad av något är inte detsamma som att pretentiöst fnysa åt folk "som inte kan".
Men om en metalnörd säger att han hatar all mainstream metal och endast gillar Tribulation och Sunn O))) skulle nog hipsteralarmet väckas hos de flesta, även om han tycker detta genuint och utan att försöka hävda sig som en special snowflake.
Citat:
Misfits är ju så jävla mainstream det kan bli märkesmässigt, och visst kan det vara ett störande element att HMsäljer Misfitströjor, men egentligen bryr jag mig inte om det heller.
Jag syftade inte på kultbandet "Misfits" om du undrar, jag syftade just på att metalheads känner sig "speciella" för att de är "missanpassade" enligt dem själva. Jag tycker ändå att du visar hipstertendenser här när du stör dig på att misfits är "så jävla mainstream" och att H&M säljer dem, men samtidigt klargör att du inte bryr dig? Men om du inte bryr dig så borde du väl ändå inte störa dig på det, eller hur? Jag brukade också störa mig på att hollywood popstjärnor sprang omkring med metal t-shirts och att h&m sålde misfits-tröjor när jag var ett fjortonårig metal-entusiast med hipstertendenser.
Citat:
Jag har min musiksmak och musik jag absolut inte kan lyssna på, men jag skulle exempelvis på en fest aldrig gå och ändra till min musik för att "lära upp" oinsatta heller.
Går du på en fest och försöker läxa upp andra på samma vis som jag gör i denna tråd kommer du nog inte att släppas in på så många fester framöver.
Citat:
Klart alla har säregna special snowflake-grejer vi gillar hos sig självt, men hipsterns special snowflake-grej är ju att allting måste vara special snowflake. Det ska vara speciellt bröd, überobskyr öl från mikrobryggerier, det ska vara second hand, det ska vara lite tramsigt men ändå inte, det ska vara Kronans cykel eller damcykel, Apple, det ska vara hälsosamt och det är saker som alltid kommer upp också.
Här gör du en extremt bra analys av hipsterfenomenet, men detta är ändå rätt så självklart redan från start. Det jag försöker proklamera dock är att alla andra människor har hipstertendenser, även mainstreamers som gör allting tvärtom istället, fast av samma grupptrycksanledningar.
För en mainstreamer (sheeple, drönare, får, konformist) måste allting vara bröd som är socialt accepterat, öl som är socialt accepterat från systemet, märkeskläder, tramsigt men ändå inte ifall det är trendigt just nu, fräsch bil eller dyr cykel, apple om det är trendigt just nu, hälsosamt om det är trendigt just nu, eller allt som hipsters gillar när det blir trendigt för resten av befolkningen.
De är minst lika osäkra och grupptänkande och försöker hävda sig som hipsters, skillnaden är bara att hipsters vill sticka ut och mainstreamers vill passa in. Det roliga är att majoriteten av alla hipsters är egentligen mainstreamers som kommer sluta bete sig som hipsters när det inte är trendigt längre.
Citat:
"Fniss, dricker du vanlig lager? LOL"
"Fniss, äter du vanligt vitt bröd, vet du inte hur farligt det är?"
"Jag köper bara mina kläder på en second handbutik i hamnen i Lidköping, det tar fyra timmar dit, men den är obskyr och bra"
"Jaha,du gillar även nya skräckfilmer? Nåja, min favorit är Nosferatu."
Alltså, om en hipster eller mainstreamer i hipsterförklädnad i det verkliga livet skulle bete sig så där skulle jag faktiskt förstå och sympatisera med de som slår ner hipstern. Detta förekommer dock säkert överallt, det är bara det att jag har haft oturen att aldrig möta på en sådan extrem hävdelse.
Här kommer ett inside-tips på hur du skulle få denna hipster att omvandla sig själv till ett emo igen och börja skära sig själv, vi börjar om från början:
Fråga: "Fniss, dricker du vanlig lager? LOL"
Svar: "Ja, jag tycker det är ett bra sätt att relatera till den förtryckta arbetarklasskulturen och påminna mig själv om klasstrukturer när jag super"
Fråga: "Fniss, äter du vanligt vitt bröd, vet du inte hur farligt det är?"
Svar: "Ja, jag gör det för att jag är en självdestruktiv själ och jag bryr mig inte om det skadar mig".
Påstående: "Jag köper bara mina kläder på en second handbutik i hamnen i Lidköping, det tar fyra timmar dit, men den är obskyr och bra"
Svar: "Jaha, det gör du alltså? Jag åker aldrig till second hand-butiker, utan jag går och knackar dörr på ålderdomshem i Litauen och frågar om de vill skänka bort sina gamla kläder. "
Fråga: "Jaha,du gillar även nya skräckfilmer? Nåja, min favorit är Nosferatu."
Svar: "Nej, jag bara skojade! Haha Nosferatu, den är ju ändå fett mainstream! Det har ju till och med gjorts en remake på den av Werner Herzog och han är ju riiiktigt jävla mainstream asså. Om jag kollar på skräckfilm så får det nog bli den första filmen av Lumierebröderna från 1895 som är en 50 sekunder lång tagning på arbetarkvinnor som lämnar en frabik någonstans i Frankrike. Jag tycker den är väldigt läskig för den illustrerar enligt mig klassamhällets utsugning och skräckinjagande förtryck!"