Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2016-09-22, 16:40
  #1
Medlem
Idag ringde min sambo mig och sa att han var på sjukhuset....han berättar att han har skadat sig på jobbet (jobbar som svetsare).
Han har fått en kofot i ansiktet när han höll på med att dra isär två plåtar. Han skar upp två fingrar och spräckte ögonbrynet. Han hade blivit körd till sjukhuset för att sy både i pannan och fingrarna.

Nu är min fråga, kan man få någon slags ersättning för detta?
Det i ansiktet kommer ju lämna ett synligt ärr.

Tacksam för svar!
Citera
2016-09-22, 16:43
  #2
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Gissningsvis har han en försäkring via jobbet/facket, kolla upp detta & ring försäkringsbolaget.
Citera
2016-09-22, 16:46
  #3
Medlem
Om han bara har akassa så kolla hemförsäkringen.
Citera
2016-09-22, 16:51
  #4
Medlem
-defekt-s avatar
Arbetsskadeanmälan där arbetsgivaren skriver under, det är arbetsgivarens ansvarsförsäkring som täcker det.
Spara alla kvitton mm..
Efter 2 år får man ersättning för ärr, sveda o värk kan man få direkt, och ersättning för kostnader.
Viktigaste är skadeanmälan.
Citera
2016-09-22, 16:55
  #5
Medlem
kordens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Toovee7
Idag ringde min sambo mig och sa att han var på sjukhuset....han berättar att han har skadat sig på jobbet (jobbar som svetsare).
Han har fått en kofot i ansiktet när han höll på med att dra isär två plåtar. Han skar upp två fingrar och spräckte ögonbrynet. Han hade blivit körd till sjukhuset för att sy både i pannan och fingrarna.

Nu är min fråga, kan man få någon slags ersättning för detta?
Det i ansiktet kommer ju lämna ett synligt ärr.

Tacksam för svar!

Din sambo ligger på sjukhus och du kollar om han får pengar, normalt folk börjar luska efter sånt nån v efter olyckan.

Pengarkåt?
Dålig ekonomi?
Citera
2016-09-22, 17:22
  #6
Avstängd
jonnajo88s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Toovee7
Idag ringde min sambo mig och sa att han var på sjukhuset....han berättar att han har skadat sig på jobbet (jobbar som svetsare).
Han har fått en kofot i ansiktet när han höll på med att dra isär två plåtar. Han skar upp två fingrar och spräckte ögonbrynet. Han hade blivit körd till sjukhuset för att sy både i pannan och fingrarna.

Nu är min fråga, kan man få någon slags ersättning för detta?
Det i ansiktet kommer ju lämna ett synligt ärr.

Tacksam för svar!

Citat:
Ursprungligen postat av korden
Din sambo ligger på sjukhus och du kollar om han får pengar, normalt folk börjar luska efter sånt nån v efter olyckan.

Pengarkåt?
Dålig ekonomi?

Du kan ju alltid ta en livförsäkring på honom och sedan slå ihjäl honom med kofoten, så blir det massor av pengar
Citera
2016-09-22, 17:24
  #7
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av -defekt-
Arbetsskadeanmälan där arbetsgivaren skriver under, det är arbetsgivarens ansvarsförsäkring som täcker det.
Spara alla kvitton mm..
Efter 2 år får man ersättning för ärr, sveda o värk kan man få direkt, och ersättning för kostnader.
Viktigaste är skadeanmälan.
Vems försäkringsbolag kontaktar man? Sitt eget eller arbetsplatsens?
Citera
2016-09-22, 17:27
  #8
Avstängd
Slå en signal till facket i morgon men se först till att ta hand om karlsloken din.
Citera
2016-09-22, 17:37
  #9
Medlem
ArischManns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jonnajo88
Du kan ju alltid ta en livförsäkring på honom och sedan slå ihjäl honom med kofoten, så blir det massor av pengar
haha håller med! den här donnan är ju inte klok tänk er att ni kommer hem & sen upptäcker att er andra halv skrivit något sånt här, nej då skulle jag nog lägga benen på ryygen och separera direkt, vill ju inte uppleva Johanna Möller V2.0
Citera
2016-09-22, 17:47
  #10
Medlem
Tuvtramps avatar
Det ska gå 18månader efter det att sjukskrivningen upphört innan man kan få ut försäkringspengar för ärr, invaliditetsersättning mm. Utebliven arbetsinkomst samt sjukbesökets kostnad regleras däremot rätt snabbt, det tar någon/några veckor bara innan man får AFA-pengar som kompenserar sjukpenningen en del och kostnaden för läkar/akut-besöket.

Fast jag håller med drevet i att du känns alldeles för "på hugget". Blir det inget synbart ärr eller nedsatt arbetsförmåga så blir det heller inga slantar bara så du vet!
__________________
Senast redigerad av Tuvtramp 2016-09-22 kl. 17:50.
Citera
2016-09-22, 17:47
  #11
Medlem
-defekt-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av thelifter
Vems försäkringsbolag kontaktar man? Sitt eget eller arbetsplatsens?
Arbetsgivarens försäkring, krånglar arbetsgivaren så kan man alltid kontakta facket.
https://www.afaforsakring.se/
Citera
2016-09-22, 17:54
  #12
Medlem
lirpa90s avatar
Ja han kan få ut pengar via hans arbetsgivares försäkring om han inte jobbar svart. Det är arbetsgivarens ansvar att ha sina anställda försäkrade på jobbet.


Off: till er som gnäller på henne, va fan han är ju inte döende och man kan få ganska bra betalt för ärr i ansiktet
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback