Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2016-09-18, 12:24
  #1
Medlem
Access-Denieds avatar
Man skall alltid ha ett nytt jobb att gå till när man har sagt upp sig från sitt nuvarande. Det är något man ofta läst/hört. Som om det är något fel med att säga upp sig utan att ha något nytt. En del påstår också att det kan uppfattas som negativt att man sagt upp sig när man söker nytt jobb; att man blir mindre attraktiv på arbetsmarknaden än om man har ett jobb. Stämmer verkligen detta?

Ärligt talat tycker jag det låter rätt konstigt att en arbetsgivare skulle se något negativt i att en person sagt upp sig. Jag menar, det säger ju ingenting om personens kompetens, arbetsmoral o.s.v.
Citera
2016-09-18, 12:32
  #2
Medlem
Javalangs avatar
Har du en bra anledning att du sa upp dig, låter det väl bra i den nya chefens öron. "Kände inte att jag fick tillräckligt med utmaningar" låter t.ex. bättre än "chefen var en fitta".
Citera
2016-09-18, 12:32
  #3
Medlem
virablatiras avatar
Det finns säkert arbetsgivare som tycker det är något negativt som om uppsägningen egentligen inte var frivillig. Men finns säkert minst lika många som tycker det är modigt och ett tecken på självsäkerhet. Det enda negativa är möjligen din förhandlingssituation eftersom man inte måste övertrumfa dina tidigare villkor. Och om du går utan jobb för länge utan att ha gjort något som anses bra, tex rest, byggt ett hus eller förverkligat din dröm som konstnär eller liknande, så kan det nog drabba dig negativt.

Kan nog lägga till faktorn ålder också. Har man haft ett jobb i något enstaka år och är 20 år gammal kommer det nog anses sämre än om du haft ett jobb i över 10 år och säger upp dig. Men det är ju även det olika hur personer resonerar
__________________
Senast redigerad av virablatira 2016-09-18 kl. 12:46.
Citera
2016-09-18, 12:58
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Access-Denied
Ärligt talat tycker jag det låter rätt konstigt att en arbetsgivare skulle se något negativt i att en person sagt upp sig. Jag menar, det säger ju ingenting om personens kompetens, arbetsmoral o.s.v.

Skälen är väl allt, men skälen som anges kan ju även ifrågasättas och är de verkliga skälen allvarliga lär de ju garanterat ha tonats ned av den uppsagde. Så kanske om skälen som anges är triviala och föregående chef är referensperson (vilket visar på en respektabel relation efteråt), kanske det är en icke-händelse? Annars inte.

Det normala är ju att en uppsägning pekar ju på en konflikt som inte har kunnat lösas.

Det är alltså misstänkt, och en ökad risk, att anställa någon som har en tidigare historik med konflikt med arbetsgivare och att det inte har kunnat lösas genom dialog och förhandlingar dem emellan.

Dessutom måste konflikten ha varit betydande, om den arbetssökande valt att själv avsluta anställningen istället för att gneta kvar en tid tills ett nytt arbete har säkrats, vilket är det rationella att göra.

Många frivilliga uppsägningar är dessutom förtäkta ogiltiga avsked: man får valet att säga upp sig själv (vilket man aldrig ska gå med på då det gör att man förlorar 3 akassemånaders ersättning - betydande belopp!) eller att få sparken.
Citera
2016-09-18, 13:09
  #5
Medlem
Heauxms avatar
beror väl på ålder och utbildning. En ung person som känner för att säga upp sig kan ju läsa en kurs istället medan man söker arbete. Eller resa. Eller jobba praktik.
Citera
2016-09-18, 13:10
  #6
Medlem
Svantevits avatar
Ja, det ser knappast bra ut. Utan att veta bakgrunden är det ju lätt att tro att du har samarbetssvårigheter eller är en otålig person som inte klarar av att ha ett jobb. Därmed inte sagt att det är kört för dig. Har du en bra förklaring till att du sagt upp dig borde arbetsgivare vilja lyssna på den.
Citera
2016-09-18, 13:21
  #7
Medlem
frågan är ju varför man säger upp sig om ambitionen är att arbeta?
varför skaffar man inte istället ett nytt jobb innan man säger upp sig?
för en arbetsgivare är det nog ett tecken på att arbetstagaren

1) inte har klarat avatt hitta ett nytt jobb = dålig på att fixa jobb/ej attraktiv
2) inte har klarat av att stå ut = dålig förmåga att streta på i motgång.
3) har sagt upp sig - men egenligen fått sparken.
4) har hamnat i någon konflikt med kollegor/chef - alltid osäker vems felet egenligen är -och om det är bådas ja då har ju arbetstagaren del i det och har visat sig vara 'problematisk'.

så det finns en rad alarmklockor som bör ringa hos en arbetsgivare.
Citera
2016-09-18, 13:56
  #8
Medlem
Xer0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Redwoodmarin
Det är alltså misstänkt, och en ökad risk, att anställa någon som har en tidigare historik med konflikt med arbetsgivare och att det inte har kunnat lösas genom dialog och förhandlingar dem emellan.

Dessutom måste konflikten ha varit betydande, om den arbetssökande valt att själv avsluta anställningen istället för att gneta kvar en tid tills ett nytt arbete har säkrats, vilket är det rationella att göra.

Många frivilliga uppsägningar är dessutom förtäkta ogiltiga avsked: man får valet att säga upp sig själv (vilket man aldrig ska gå med på då det gör att man förlorar 3 akassemånaders ersättning - betydande belopp!) eller att få sparken.

Det är speciellt kul att gå och gneta, man kanske bara vill vara ledig ett tag i stället och ladda upp ny energi innan man börjar på ny kula?

Säg att du hatar projektet du jobbar i (eller personer som jobbar i projektet), och har bett att få byta projekt, men arbetsgivaren vägrar. Du är sliten, har jobbat över mycket, inte tagit ut semester osv.

Då skulle jag säga upp mig, och vila upp mig ett tag, och göra något annat i stället för att stanna. Det kan ju annars bli så att du accepterar vilket jobb som helst bara för att komma därifrån, för att du inte orkar leta. Så förblir du trött, och oengagerad även i det nya jobbet, och så går det skit där också. Eller så får du börja med att vara sjuk eller ta ut semester, hur tror du den nya arbetsgivaren uppskattar det?
__________________
Senast redigerad av Xer0 2016-09-18 kl. 14:10.
Citera
2016-09-18, 14:54
  #9
Medlem
Moltas666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Redwoodmarin

Det normala är ju att en uppsägning pekar ju på en konflikt som inte har kunnat lösas.

Det är alltså misstänkt, och en ökad risk, att anställa någon som har en tidigare historik med konflikt med arbetsgivare och att det inte har kunnat lösas genom dialog och förhandlingar dem emellan.

Dessutom måste konflikten ha varit betydande, om den arbetssökande valt att själv avsluta anställningen istället för att gneta kvar en tid tills ett nytt arbete har säkrats, vilket är det rationella att göra.


Så uppfattas det nog av dom flesta arbetsgivare...inte utan anledning.
Citera
2016-09-18, 15:20
  #10
Medlem
Flukss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Access-Denied
Man skall alltid ha ett nytt jobb att gå till när man har sagt upp sig från sitt nuvarande. Det är något man ofta läst/hört. Som om det är något fel med att säga upp sig utan att ha något nytt. En del påstår också att det kan uppfattas som negativt att man sagt upp sig när man söker nytt jobb; att man blir mindre attraktiv på arbetsmarknaden än om man har ett jobb. Stämmer verkligen detta?

Ärligt talat tycker jag det låter rätt konstigt att en arbetsgivare skulle se något negativt i att en person sagt upp sig. Jag menar, det säger ju ingenting om personens kompetens, arbetsmoral o.s.v.

Beror väl delvis på hur länge man stannat på det aktuella jobbet. Har man varit där bara en månad, ser det inte så bra ut men då tar man ju inte med det i CV:t heller.

Har man stannat ett par månader är det ingen fara om man har ett skäl till det, som andra i tråden sagt. Att säga att man ville byta bransch, söka sig till nya utmaningar, söka ngt inom det man utbildat sig till etc. är väl hyfsat gångbart. Att säga att man tröttnade på jobbet låter inte bra.
Citera
2016-09-18, 15:22
  #11
Medlem
Flukss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Redwoodmarin
Det normala är ju att en uppsägning pekar ju på en konflikt som inte har kunnat lösas.

Citat:
Ursprungligen postat av Moltas666
Så uppfattas det nog av dom flesta arbetsgivare...inte utan anledning.

Håller inte med om att arbetsgivare skulle dra den slutsatsen. Att säga att man ville byta till en annan bransch är väl oproblematiskt? Jag har aldrig varit med om att en AG skulle anta att det var ngt problem på mitt gamla jobb när jag sökte nytt jobb.
Citera
2016-09-18, 15:40
  #12
Medlem
Moltas666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fluks
Håller inte med om att arbetsgivare skulle dra den slutsatsen. Att säga att man ville byta till en annan bransch är väl oproblematiskt? Jag har aldrig varit med om att en AG skulle anta att det var ngt problem på mitt gamla jobb när jag sökte nytt jobb.

Att byta till en annan bransch är iofs inte problematiskt. Vad som diskuteras i tråden är ju HUR man gör det.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback