Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-09-17, 14:17
  #1
Medlem
Hej, känner att jag måste skriva av mig lite bara om vad som hänt i mitt liv.

Har haft tinnitus och ljudkänslighet länge (17 år) och det blir bara värre med åren. Har även nedsatt hörsel, mest på ena örat. Dock har det varit lugnt de senaste 2½ åren. 2013 hade jag en del problem vilket jag återkommer till senare.

Nu senast var jag hos tandläkaren i slutet på Maj och tog bort tandsten med ultraljud, och det var ju inte en skön upplevelse direkt. Fick dessutom boka två tider för hon han inte klart på första. Kände väl inget speciellt efter detta på ett par veckor förutom liten ökning kanske som var väntat. Framåt midsommar skällde en hund vid upprepade tillfällen nära mig vilket mina öron uppfattar som ett väldigt högt ljud. Ett par veckor efter detta blev det värre och det började susa mycket mer i mitt dåliga öra och blir genast mer ljudkänslig. Även mitt bättre öra känns påverkat.

Nu har det snart gått två månader sen dess och det har bara blivit värre och värre på båda öronen. Ljudkänslighet har blivit enorm och kan knappt prata med folk med öronproppar i ens, det känns som varje ljud direkt ger ett högre tinnitus som skär som en kniv i huvudet.

Jag känner mig ganska säker på att ultraljudet hos tandläkaren startade allt. Förra gången jag tog bort tandsten med ultraljud var 2013, vilket också sammanfaller med det år jag hade liknande problem fast inte lika allvarliga.

Är det nån mer en jag som fått tinnitus/hörselproblem av att ta bort tandsten med ultraljud? Det blir skrapa i framtiden i alla fall, den saken är klar. Tycker nästan tandläkaren borde föreslå det om de vet att man har tinnitus (vilket de vet).
Citera
2016-09-17, 16:00
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jmbfb
Hej, känner att jag måste skriva av mig lite bara om vad som hänt i mitt liv.

Har haft tinnitus och ljudkänslighet länge (17 år) och det blir bara värre med åren. Har även nedsatt hörsel, mest på ena örat. Dock har det varit lugnt de senaste 2½ åren. 2013 hade jag en del problem vilket jag återkommer till senare.

Nu senast var jag hos tandläkaren i slutet på Maj och tog bort tandsten med ultraljud, och det var ju inte en skön upplevelse direkt. Fick dessutom boka två tider för hon han inte klart på första. Kände väl inget speciellt efter detta på ett par veckor förutom liten ökning kanske som var väntat. Framåt midsommar skällde en hund vid upprepade tillfällen nära mig vilket mina öron uppfattar som ett väldigt högt ljud. Ett par veckor efter detta blev det värre och det började susa mycket mer i mitt dåliga öra och blir genast mer ljudkänslig. Även mitt bättre öra känns påverkat.

Nu har det snart gått två månader sen dess och det har bara blivit värre och värre på båda öronen. Ljudkänslighet har blivit enorm och kan knappt prata med folk med öronproppar i ens, det känns som varje ljud direkt ger ett högre tinnitus som skär som en kniv i huvudet.

Jag känner mig ganska säker på att ultraljudet hos tandläkaren startade allt. Förra gången jag tog bort tandsten med ultraljud var 2013, vilket också sammanfaller med det år jag hade liknande problem fast inte lika allvarliga.

Är det nån mer en jag som fått tinnitus/hörselproblem av att ta bort tandsten med ultraljud? Det blir skrapa i framtiden i alla fall, den saken är klar. Tycker nästan tandläkaren borde föreslå det om de vet att man har tinnitus (vilket de vet).

Intressant att du skriver detta. Jag fick nämligen tinnitus efter en lång och smärtsam rotfyllning för massa år sedan. Det var en hörntand och fick värst tinnitus på just det örat. Fick även strax efter sådan ljudkänslighet som du beskriver, jag började skolka från skolan för att det var för intensivt att höra stöket i klassrum, matsal osv.
Citera
2016-09-17, 17:05
  #3
Medlem
Japp, fick tinnitus när jag fick en titanskruv efter en misslyckad (3.7:an) rotfyllning... Det hittade inte den tredje kanalen och jag hade ont i tanden i över ett år... Vilket man inte kan ha om den är rotfylld, påstods det. Hur som helst så höll jag på att dö av blodförgiftning och tanden drogs ut och därefter flertalet staka antibiotikakurer. Kostade på en titanskruvstand för 25000kr och vips så fick jag tinnitus på det vänstra örat. När jag sedan var hos tandhygienisten så höll jag på att flyga i taket när och kom till titantanden. Värsta tjutet i hela huvudet. Tandläkare är klåpare. För korkade för att bli läkare...
Citera
2016-09-17, 18:53
  #4
Medlem
Kanske borde tagit bättre hand om din tand från början så hade du sluppit rotfyllning, blodförgiftning samt implantatet?

TS fråga är faktiskt relevant för en gångs skull och det finns faktiskt samband mellan hörselbortfall och långvarigt arbete med ultraljudsrengöring.

Vi kan dock konstatera att det måste vara extremt ovanligt i så fall med tanke på mängden människor med tinnitus som går till tandhygienister, bristen på forskning (det borde vara högintressant om det ens i ovanliga fall ledde till komplikationer) samt avsaknaden av rekommendation angående detta. Det finns en enstaka artikel om risker med behandlingen, tror faktiskt jag ska titta på den imorgon. Men om det ens är möjligt måste det ju vara 1:1000000 eller något i den stilen.
Citera
2016-09-19, 02:08
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CCK
Kanske borde tagit bättre hand om din tand från början så hade du sluppit rotfyllning, blodförgiftning samt implantatet?

TS fråga är faktiskt relevant för en gångs skull och det finns faktiskt samband mellan hörselbortfall och långvarigt arbete med ultraljudsrengöring.

Vi kan dock konstatera att det måste vara extremt ovanligt i så fall med tanke på mängden människor med tinnitus som går till tandhygienister, bristen på forskning (det borde vara högintressant om det ens i ovanliga fall ledde till komplikationer) samt avsaknaden av rekommendation angående detta. Det finns en enstaka artikel om risker med behandlingen, tror faktiskt jag ska titta på den imorgon. Men om det ens är möjligt måste det ju vara 1:1000000 eller något i den stilen.
Har alltid tagit hand om mina tänder och har aldrig haft karies. Detta berodde från början av en spricka i tanden som var osynlig för blotta ögat. Nu fick jag inte blodförgiftning men det var nära ögat då tandläkaren ignorerade att jag hade ont trots (misslyckad) rotfyllning. Implantat väljer man själv om man vill ha de flesta väljer bort det pga det sjukt dyra priset. Men det finns för lite forskning om biverkningar inom tandvård överhuvudtaget.

Edit: och du kan aldrig reklamera en behandling trots att den är misslyckad.
Citera
2016-09-20, 17:21
  #6
Medlem
Finns faktiskt några referenser på nätet om detta fenomen. Usch för tandläkare..

http://hearinglosshelp.com/blog/ultr...-and-tinnitus/
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback