Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-09-16, 19:40
  #1
Medlem
Tja.

Jag har inte tänkt på detta sedan nu men jag har haft ett uttal som jag tycker är lite konstigt, varje gång jag säger något som innehåller ett R så blir det t.ex rrrrulltårrrrta. Medans min tjejkompis säger det "Rulltårta" Hon sade att man kunde få bort den strängen under tungan via en operation.

Är det sant?

Edit: Jag är från Skåne.
Citera
2016-09-16, 19:46
  #2
Medlem
franges avatar
Du kan träna bort det eftersom det är dialektalt.

Eller menar du att alla icke-skåningar inte har sagda sträng under tungan?
Citera
2016-09-17, 01:57
  #3
Medlem
Låter som Göteborgsinfluensan, föreslår en special bettskena.
Citera
2016-09-17, 14:47
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av chikensweg
Tja.

Jag har inte tänkt på detta sedan nu men jag har haft ett uttal som jag tycker är lite konstigt, varje gång jag säger något som innehåller ett R så blir det t.ex rrrrulltårrrrta. Medans min tjejkompis säger det "Rulltårta" Hon sade att man kunde få bort den strängen under tungan via en operation.

Är det sant?

Edit: Jag är från Skåne.

Varför skall du ens "operera" bort dina rullande r? Har själv det och är skåning, älskar det! Även en av min systers döttrar har Rullande r med. Vår gemensamma nämnare är att vi båda var öronbarn så uppfattade inte skånska r. Något du också har haft? Men som sagt, uppskatta dina rullande r. Du kan säga till din korkade kompis att där finns ingen lösning i att ta bort strängen under tungan.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback