• 1
  • 2
2016-09-13, 23:29
Medlem
http://www.sydsvenskan.se/2016-09-13...laktiga-bidrag

Citat:
Det var när kvinnans barn inte kom till skolstarten 2014 som Försäkringskassan startade en utredning och kunde se på bland annat kontoutdrag att kvinnan till största delen av tiden befunnit sig i Algeriet där också hennes make finns sedan han utvisades från Sverige 2003.

Sverige är fantastiskt och du betalar, hur jävxx dålig koll har försäkringskassan egentligen?
Kommer dessa parasiter att få något straff, eller man bara skriver det på blåskontot?
Vad är era tankar om detta?
Citera
2016-09-13, 23:39
Medlem
StyleWarss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sorrymf

Sverige är fantastiskt och du betalar, hur jävxx dålig koll har försäkringskassan egentligen?
Kommer dessa parasiter att få något straff, eller man bara skriver det på blåskontot?
Om du visste hur vanligt detta förfarande var skulle du dött av upprördhet.
Denna sorts lagbrott är svåra att stävja när man underlåter att kontrollera den demografi som anses "jobbig".
Men lagbrottet (och dess varianter) i sig fick sin största tid under nittiotalet, de som lever på falsk förtidspension i utlandet är inte så få precis.
Dessa fusk är en del av den svenska folksjälen nuförtiden, men det är väl girighet i allmänhet också.
Citera
2016-09-13, 23:39
Tro inte att kvinnan i artikeln är ensam! Självklart är detta fel, men varför skulle hon (eller hennes familj) bry sig? Sverige är ju paradiset om man söker efter höga bidrag.

Om jag inte missminner mig så kommer ytterligare miljarder av våra skattepengar gå till just extra granskning och utredning angående felaktiga utbetalningar från försäkringskassan. Hoppas vi tjänar på detta i längden!

(*vabbar lite på skoj imorgon, tihi*)
Citera
2016-09-14, 00:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StyleWars
Om du visste hur vanligt detta förfarande var skulle du dött av upprördhet.
Denna sorts lagbrott är svåra att stävja när man underlåter att kontrollera den demografi som anses "jobbig".
Men lagbrottet (och dess varianter) i sig fick sin största tid under nittiotalet, de som lever på falsk förtidspension i utlandet är inte så få precis.
Dessa fusk är en del av den svenska folksjälen nuförtiden, men det är väl girighet i allmänhet också.

Det finns de som lever kvar i Sverige med som världen äldsta kvinna tex Saro Dursun (FB) Världens äldsta människa bor i Västerås i Sverige. hon har inte blivit återbetalnings skyldig, så man kan lugnt säga att troligtvis världens naivaste folkslag utnyttjas till max.
Citera
2016-09-14, 11:28
Medlem
HeltCPs avatar
Haha vilket skämt till artikel! Hon "krävs" på 1.7 miljoner men hur stor är chansen att FK kommer få tillbaka några pengar? Inte en chans hävdar jag. Hon har ju medvetet lurat svenska staten på pengar och sedan flyttat tillbaka till sin lerhydda i öknen! Dessa kamelkramare kan säkert leva gott ett bra tag på dessa pengar! Man kan ju hoppas på att FK lär sig något av detta men det har jag svårt att tro, kanske kräva att man ska bevisa att man är bosatt i landet varje månad för att få ut bidrag? Det tycker jag låter rimligt, inte konstigt att skatteviljan är rekord låg när man ser hur pengar strös över kamelryttare som inte ens bor i landet.
Citera
2016-09-14, 11:57
Medlem
Citat:

87% av naiva svenska folket vill tydligen att svenskars pengar (avsedda för skola och vård och försvar) ska delas ut till giriga tjuvar och bedragare.

Det behövs nog mer av sådant här, för att dränera svenska staten och orsaka en förändring. Minskade skatter, välfärden som möjliggör sådant här måste bort. Svenskar måste börja bry sig om svenskar, och inte om muslimska tjuvar till utlänningar som söker sig hit för att stjäla.
Citera
2016-09-14, 12:04
Citat:

Man blir inte förvånad längre, bara mer resignerad för hur det här samhället fungerar. Alla(h) blåser alla och några pengar lär inte FK få tillbaka.

Vi andra betalar och betalar och frågar oss varför.
Citera
2016-09-14, 12:12
Medlem
JumpingJacks avatar
Jag undrar varför mannen utvisades 2003, om det "bara" var på grund av brottslighet eller om han kan ha terroristkopplingar.

Någon som vet vem det kan röra sig om?
Citera
2016-09-14, 12:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JumpingJack
Jag undrar varför mannen utvisades 2003, om det "bara" var på grund av brottslighet eller om han kan ha terroristkopplingar.

Någon som vet vem det kan röra sig om?

Jag är med intresserad av vad denna snubben kan ha ställt till med här i Sverige och vad han har kostat i både pengar och eventuellt lidande för någon/några.
Citera
2016-09-14, 13:01
Medlem
ollepolle90s avatar
Har jag räknat fel eller har kvinnan fått 20.000kr per månad i bidrag? ... jag vet att jag inte borde bli förvånad, men blir det ändå

Uträkning:

12x7 = 84

1.700 000/84 = 20238kr
Citera
2016-09-14, 13:24
Medlem
grey.eagles avatar
Alltså om man får en utbetalning från vartsomhelst så registreas det, o man får en deklarationsblankett, för föregående inkomst år.

Den skall på heder o samvete skrivas under o skickas in i tid.

Hon måste haft en bulvan i Sverige som skickat den till huckle landet o sedan har hon då skrivit på eller hur fungerar det.

o hur många bulvaner finns det?
Citera
2016-09-14, 13:29
Medlem
Det går ju till och med att hämta ut bidrag med olika namn så får dubbelt. Vi behöver öka kontrollen.

Det är inte orimligt att göra oanmälda hembesök hos sådana som under längre tid lever på bidrag. Med två syften, det ena att just upptäcka fusk. Men det andra att fånga upp de som mår dåligt och behöver en insats av samhället för att må bättre.

Det skulle inte bli så dyrt, en enda kontrollant hinner ju med flera kontroller per dag och är ju stickprov så är ju inte varje månad hos samma bidragstagare.

En annan åtgärd som är ett måste i den nya tiden är att bättre kontrollera människors identitet. Att visa upp ett pass eller ID-kort räcker inte, bidragsbärare borde vid varje besök på försäkringskassa eller socialkontor så borde en fingeravtrycksscanner användas.

Det går att öka kontrollen utan att vara otrevlig eller mobba de hjälpbehövande.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in