• 5
  • 6
2016-09-18, 21:16
Medlem
MagisterBisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2an
Ja det är helt i sin ordning du kan vabba för en grannes/kompis barn om du vill
https://www.forsakringskassan.se/pri...rd_av_barn_vab
Men här är det tvärt om. Den som låtsas vabba jobbar och får lön i vanlig ordning, samtidigt som han får ersättning från försäkringskassan.

Men jag trodde de hade börjat samordna med arbetsgivarna nu, så de kollade att de verkligen var frånvarande angiven vab-tid.

De kollar i alla fall med skolan, så ungen åtminstone inte är i skolan när föräldern vabbar.
Citera
2016-09-18, 21:19
Medlem
MagisterBisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lurkarn
För många år sedan hade jag lite insyn i en fackförenings A-kassa.

Dom VISSTE att dom hade väldigt många som stämplade, medans dom i själva verket hade åkt "hem" och jobbade åt någon kusin.

Detta löstes med att kalla till "möten" så att dom var tvingade att kasta sig på ett plan och flyga till Sverige, sedan väntade man ett litet tag så att dom åkte "hem" igen, och då kallade man till ett möte till.

Men det var ju bara en bråkdel av dom som fuskade som dom kom på
Men så är det väl redan? Man måste anmäla sig på arbetsförmedlingen med jämna mellanrum, ca en gång i månaden. Eller gäller det bara svenskar?

Men det är ganska lätt att komma runt det här med anmälningsplikten. I alla fall om man har en supportande släktgrupp (aka klan) på plats. Man "tappar" passet, men lämnar det egentlige till nån kusin, som är lagom lik en själv. Han är kvar i Sverige och klara av de nödvändiga mötena.
Citera
2016-09-18, 21:51
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HeltCP
Haha vilket skämt till artikel! Hon "krävs" på 1.7 miljoner men hur stor är chansen att FK kommer få tillbaka några pengar? Inte en chans hävdar jag. Hon har ju medvetet lurat svenska staten på pengar och sedan flyttat tillbaka till sin lerhydda i öknen! Dessa kamelkramare kan säkert leva gott ett bra tag på dessa pengar! Man kan ju hoppas på att FK lär sig något av detta men det har jag svårt att tro, kanske kräva att man ska bevisa att man är bosatt i landet varje månad för att få ut bidrag? Det tycker jag låter rimligt, inte konstigt att skatteviljan är rekord låg när man ser hur pengar strös över kamelryttare som inte ens bor i landet.

FK har drivit processer som detta i bra många år. Och de förnyar sina ansökningar hos KFM så något får de nog in även om dessa personer sällan har höga inkomster eller tillgångar så utmätning genom införsel eller kvittning mot andra bidrag från FK brukar ge rätt lite per tillfälle. Men de kan ju hålla på hela livet om det vill sig.

Sedan är det ett annat problem med att "kräva att visa att man är bosatt i landet". F-kassan har en ungefärlig liknande bedömning som Skatteverket gällande bosättning där du regelbundet tillbringar dygnsvilan, i OECDs modellavtal för undvikande av dubbelbeskattning sätts gränsen på 182 dagar per år men sedsn finns alltså andra bedömningsgrunder som kan tippa åt det ena eller andra landet. Om man avser att flytta utomlands så gäller det ju från dag ett men man får ju faktiskt vara utomlands på långresa om man så vill. Vad som kan vara problematiskt är väl att bestämma avsikten varför åklagare kanske inte åtalar för bedrägeri i alla fall. Men det är inte helt ovanligt att ett antal fall per år upptäcks att kvinna med några barn uppbär barnbidrag, underhållsstöd och bostadsbidrag fast de sedan skickar barnen utomlands till fadern. Men ofta anmäler de själva att barnen går skola utomlands och då stoppas det.
Ibland handlar det om egenmäktighet från ena förälder, förälder som barn hälsat på släpper dem inte.
Citera
  • 5
  • 6

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in