Citat:
Ursprungligen postat av
HeltCP
Haha vilket skämt till artikel! Hon "krävs" på 1.7 miljoner men hur stor är chansen att FK kommer få tillbaka några pengar? Inte en chans hävdar jag. Hon har ju medvetet lurat svenska staten på pengar och sedan flyttat tillbaka till sin lerhydda i öknen! Dessa kamelkramare kan säkert leva gott ett bra tag på dessa pengar! Man kan ju hoppas på att FK lär sig något av detta men det har jag svårt att tro, kanske kräva att man ska bevisa att man är bosatt i landet varje månad för att få ut bidrag? Det tycker jag låter rimligt, inte konstigt att skatteviljan är rekord låg när man ser hur pengar strös över kamelryttare som inte ens bor i landet.
FK har drivit processer som detta i bra många år. Och de förnyar sina ansökningar hos KFM så något får de nog in även om dessa personer sällan har höga inkomster eller tillgångar så utmätning genom införsel eller kvittning mot andra bidrag från FK brukar ge rätt lite per tillfälle. Men de kan ju hålla på hela livet om det vill sig.
Sedan är det ett annat problem med att "kräva att visa att man är bosatt i landet". F-kassan har en ungefärlig liknande bedömning som Skatteverket gällande bosättning där du regelbundet tillbringar dygnsvilan, i OECDs modellavtal för undvikande av dubbelbeskattning sätts gränsen på 182 dagar per år men sedsn finns alltså andra bedömningsgrunder som kan tippa åt det ena eller andra landet. Om man avser att flytta utomlands så gäller det ju från dag ett men man får ju faktiskt vara utomlands på långresa om man så vill. Vad som kan vara problematiskt är väl att bestämma avsikten varför åklagare kanske inte åtalar för bedrägeri i alla fall. Men det är inte helt ovanligt att ett antal fall per år upptäcks att kvinna med några barn uppbär barnbidrag, underhållsstöd och bostadsbidrag fast de sedan skickar barnen utomlands till fadern. Men ofta anmäler de själva att barnen går skola utomlands och då stoppas det.
Ibland handlar det om egenmäktighet från ena förälder, förälder som barn hälsat på släpper dem inte.