Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-09-16, 15:05
  #13
Medlem
Tony_Tedeschis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Exodus78
Körde totalt 14 set sist med ca 10-12 reps/set. Passet tog ca 45 min. Så med ca 30sek/set med 1,5 min vila samt ca 2 min vila mellan övningar så bör det bli ca 40-45 min. Inte klarar väl någon köra 14 set a 10-12 reps på 15 min?
Kan hända att det finns lite kvar att ge i benen precis som du säger. Någon speciell övning du rekommenderar som "avslut" för att ta ur det sista?

Vader - ja, det är ett kapitel för sig. Jag kämpar med att hitta bra övningar. Kör för närvarande:

* Sittande vadpress
* Stående i smithmaskin
* Sittande i benmaskin och "tåar" upp vikten

Någon annan/bättre övning som rekommenderas?

Mvh /Exo

Jag skulle glömma att som heter drop/superset, trisets osv osv. 1.5-2 minuter vila per set 4-12 reps beroende på övning isolation högre och basövningar lägre.

3 set uppvärmning sen 3-4 set på 8ø% av max till total failure då kommer du vara helt slut. Anledningen till att man ser folk bomba 20+ set är för att dom tränar för lätt och slänger halva passet i sjön. Fokus ska alltid vara på progression höj vikt alt krama ur några fler reps. Kika på hur Dorian Yates tränade och Dante Trudelutt Dog crap. Tungt men väldigt simpelt och du är klar inom 1 timme.

Det är dessutom fördelaktigt att dela upp veckorna så du kan nöta muskelgrupper minst 2 gånger fördelat på ca 12-16 totala arbetsset. Mina klienter känner sig fräschare, växer bättre och framförallt slipper skador.

Keep it simple min son.
Citera
2016-09-16, 17:32
  #14
Medlem
Exodus78s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EVF111
För att få ur det sista rekommenderar jag dropsets alt supersets. Det tar död på en, sen gör du det i de övningar du klarar av att köra! Jag vill inte rekommendera någon övning eftersom du hade ryggont så du känner bäst själv

Vaderna är ganska lätta att få känn på så man behöver inte krångla med konstiga övningar, tänk på att den yttre vadmuskeln arbetar mindre i övningar med böjda ben då den passerar knäled men sittande vadpress är absolut bra som variation. Sen om du hittat ditt recept på hur du bygger tex bröst så kör samma upplägg i de muskler du känner att du halkar efter i. Många säger att dom kör tung bänk, sen 10r i hantelpressen och bygger bröst som fan, men vaderna växer inget. När man frågar hur dom tränar så kör dom MÄNGDER med sets á 20-30reps istället, så varför gör man inte samma träning som för bröstet om det nu växer som fan? Du får experimentera lite som du känner själv, men det är min grundteori för att bygga en balanserad fysik

Jag behöver (om jag ransakar mig själv) köra mer vadträning. Vader är så sjukt trist och precis som du säger - lätt att inte köra vader på samma sätt som övriga kroppen. Det som kan vara problematiskt är att min rygg inte klarar för tunga vikter. Försöker köra stående vadpress i smithmaskin men ryggen säger gärna ifrån efter en stund... Ska dock minska på antal reps - kör just nu 12-15 reps. Ska minska till runt 10 - tror du har en poäng i att köra vaderna som resten av kroppen.

Citat:
Ursprungligen postat av Tony_Tedeschi
Jag skulle glömma att som heter drop/superset, trisets osv osv. 1.5-2 minuter vila per set 4-12 reps beroende på övning isolation högre och basövningar lägre.

3 set uppvärmning sen 3-4 set på 8ø% av max till total failure då kommer du vara helt slut. Anledningen till att man ser folk bomba 20+ set är för att dom tränar för lätt och slänger halva passet i sjön. Fokus ska alltid vara på progression höj vikt alt krama ur några fler reps. Kika på hur Dorian Yates tränade och Dante Trudelutt Dog crap. Tungt men väldigt simpelt och du är klar inom 1 timme.

Det är dessutom fördelaktigt att dela upp veckorna så du kan nöta muskelgrupper minst 2 gånger fördelat på ca 12-16 totala arbetsset. Mina klienter känner sig fräschare, växer bättre och framförallt slipper skador.

Keep it simple min son.

Vila: Här är jag nog med i matchen. Försöker att inte vila för länge. Lagom så pulsen lagt sig, köra nästa set. Ca 1,5 min/set

Du är något på spåren - jag kör lite för mycket "uppvärmning". I dagens pass körde jag 5 set bänkpress. När jag analyserar övningen i efterhand inser jag att jag körde 1-2 set på för låga vikter (totalt 40 reps) vilket gjorde att när jag körde på min slutvikt var jag ganska trött, både fysiskt och mentalt.
Jag ska förändra mitt upplägg baserat på ditt tips - färre "uppvärmnings-set". Ska sätta mig och kika på namnen du nämner

Dela upp veckor: Jag har hört detta innan och jag tror det kan vara vettigt. Jag upplever att träningsvärken minskat ganska mkt med nuvarande kur. Jag känner att jag ibland får för många dagar mellan samma muskelgrupp. Tyvärr måste jag anpassa min träning efter nära och kära. De dagar jag kan träna är fre, lör, sön, mån, tis. Skulle hellre tränat 2 1 2 1 osv men det går tyvärr inte i nuläget.
Citera
2016-09-17, 10:55
  #15
Medlem
Exodus78s avatar
Status: 17/9 (Vecka 4)

Vikt: ~4,5 kg plus

Dagens stick gjorde "ont" och blödde. Ingen jättesmärta direkt men jämfört med mina, vanligtvis, helt smärtfria stick kändes detta mer. Blödde även lite. Jag drog dock inte undan huden denna gång men blödningen slutade snabbt. Ska erkänna att jag, efter att ha läst om "dåliga" stick här på forumet, känner en smärre ängslighet över om/när detta händer mig. Alternerar mellan höger och vänster glute...

Funderar på hur jag märker om jag drar på mig vätska. Pratas en del om detta men kan inte riktigt förstå hur man vet att man drar vätska. Att jag gått upp ca 4-5 kg på 1 månad känns "konstigt". Inte sjutton har jag gått upp i muskelmassa men inte heller fett. Fått lite mer fett på magen, absolut, men det är inga mängder. Borde jag skära ner lite på kolhydraterna tro?

Idag är det dags för ben. Detta har blivit något av en referens för mig då mina skador gör att jag inte kan gå fullt på överkropp.

Funderar ännu på om mitt Testo E (genesis pharma) är äkta. Många indikationer kring att det är äkta och om man har huvudet med sig (vilket jag inbillar mig att jag har) så finns indikationer på att så är fallet. Spekuleras dock i forumet att just den batch jag kör är oäkta... Blodprov? Absolut - om ca 1-2 veckor.
En fundering - bör jag inte kunna utföra ett blodprov redan nu? 5 stick in varav 2 första frontning. Enl Roidcalculator är jag uppe i dos. Tankar någon?

Biverkningar: Känner inget. Inbillar mig att hår på oönskade kroppsdelar växer mer. I övrigt tycker jag mig inte känna något. Tänker inte så mycket på det - vill inte nojja upp mig själv.

Dags för husbestyr - gympass under kvällen.

Mvh Exo
Citera
2016-09-22, 22:26
  #16
Medlem
Exodus78s avatar
Då var ett provresultat färdigt:

S-östradiol: 86

Väntar ännu på testosteron-resultatet...

Några spontana tankar?

Mvh Exo
Citera
2016-09-22, 22:28
  #17
Medlem
Tony_Tedeschis avatar
Östrogenet ligger bra sålänge du inte mår som ett somaliskt kåkluder.
Citera
2016-09-22, 22:33
  #18
Medlem
Exodus78s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tony_Tedeschi
Östrogenet ligger bra sålänge du inte mår som ett somaliskt kåkluder.

Härligt! Jag mår tiptopp! Dock kanske det är ekvivalent med kåkluder i allmänhet Skämt åsido - jag mår alldeles utmärkt. Inväntar nu testoprovet så man kan få en helhetsbild av vad som händer och sker - inte minst utesluta fejkprepp (något som jag är lite benägen att inbilla mig).

Mvh Exo.
Citera
2016-09-23, 00:45
  #19
Medlem
Roidberts avatar
Vad kul att du kollar up dit testosteron under kur. Meddela gärna så fort du vet resultatet. Håller tummarna att det är äkta vara!
Citera
2016-09-23, 16:55
  #20
Medlem
Exodus78s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roidbert
Vad kul att du kollar up dit testosteron under kur. Meddela gärna så fort du vet resultatet. Håller tummarna att det är äkta vara!

Så här i efterhand önskar jag att tagit ett test även innan 1.a stick så man hade en "baseline".

Någon som har en tanke om vad min testosteron-nivå bör ligga på i den kur jag kör (baserat på min vikt etc)?

Mvh Exo
Citera
2016-09-25, 16:25
  #21
Medlem
Exodus78s avatar
Dags att gå och köra ett bröstpass. Pga arbete har min träning/kost varit bristfällig sista veckan.
Det syns på vågen -0.5kg.

Mvh Exo
__________________
Senast redigerad av Exodus78 2016-09-25 kl. 17:21.
Citera
2016-09-26, 20:28
  #22
Medlem
Exodus78s avatar
Rygg / Biceps stod på schemat idag. På grund av skadekänningar fick jag vara försiktig.
Känns otroligt segt att gå och köra "halvdant". Gäller dock för mig att alltid gå oavsett smärta eller annat. Bara att ta sig iväg dag efter dag tror jag är halva nyckeln till min personliga framgång och mina mål.

Att köra "halvdant" pga skada är egentligen ett tankefel - att köra 50% / rehabövningar är ju faktiskt att ge allt man har. Åtminstone är det min vy...

Har börjat fasa in fler övningar i mina pass. Blir mer och mer övertygad om att talare i denna tråd har en poäng. Min tanke är att försöka köra varje muskelgrupp 2ggr/10 dagar. Optimalt vore kanske att köra varje muskelgrupp 2ggr/7 dagar - men med min nuvarande tillvaro är det omöjligt. Dessutom osäker på om min kropp håller för det...

Tagit mig i kragen igen vad gäller kosten. I den perfekta av världar fanns inga störande faktorer i ens träning/kost-upplägg. Så ser dock inte min tillvaro ut och jag får helt enkelt acceptera att inte alltid kunna göra allt till perfektion.

Nåväl - imorgon är en ny dag!

Mvh Exo
Citera
2016-09-27, 15:37
  #23
Medlem
Exodus78s avatar
Axlar / Vader idag

På väg tillbaka efter flertalet smärre skador/problem. Får verkligen tänka långsiktigt och skynda långsamt för att inte slita upp skador igen. Blev därför ett "rehabpass" med låga vikter med fokus på kontakt och långsamma repetitioner. Vågade inte ens köra tungt på vaderna pga "skada" (se nedan).

Axelpress: 15kg 3x12
Axelrotering inåt: 5kg 3x12
Axelrotering utåt: 5kg 3x12
Shrugs m hantlar: 30kg 3x12

Vadpress maskin: 50kg 4x12
Vadpress benmaskin: 50 4x12

Trist att köra försiktigt utan att bli riktigt matt och jag går hem efter passet nästan lite deppig. Men i retrospekt inser jag att jag gör helt rätt - tänker långsiktigt.

En fundering: Man kan lyfta tusentals kilon utan problem bara för att gå upp för trappan en helt vanlig dag och knät knäcker till och svullnar upp... Hopp - bara att halta iväg till gymmet ändå...

Over and out.

/Exo
Citera
2016-09-27, 16:55
  #24
Medlem
c-d af ands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Exodus78
Inväntar nu testoprovet så man kan få en helhetsbild av vad som händer och sker - inte minst utesluta fejkprepp (något som jag är lite benägen att inbilla mig).
Har du fått något svar ännu?

Drygt med skador, men man får anpassa sig och köra de övningar som kroppen tillåter och hellre köra färre övningar men sådana som kroppen tillåter en att köra max på. Personligen kan jag inte köra några pressövningar för benen, utan får istället pumpa slut på benen med sparkövningar. Fungerar även fast jag enbart kör en övning för framsida och en för baksida. Dock 12set per övning.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback