Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2016-09-11, 14:03
  #1
Medlem
Isnatts avatar
Tjena!

Det har börjat säljas väldigt fina druvgurkor nu. Jag älskar saltgurka och tänkte att jag kan väl lägga in egna så jag har flera månader framåt. Men jag har aldrig gjort det förut. Jag har bara gjort inläggningar som förbrukats inom ett par dagar, typ ättiksgurka, inlagda rödbetor, skivad rödlök, vitkålsallad eller hyvlad morot och då oftast använt mig av klassisk 123-lag.

Vad ska man tänka på? Hur gör man? Hur länge håller dom? Hur ska man förvara dom när dom är inlagda? Har sett att vissa har blad från typ svartvinbärsbuske i? Nån här som pysslar med sånt här?
Berätta!
Citera
2016-09-11, 14:26
  #2
Medlem
Per Morberg - Mjölksyrad gurka:

Varva alltsammans i en burk med lock och gummiring. Blanda en salt vattenblandning av 15 g salt/liter vatten. Blandningen ska täcka gurkorna väl.

Förvara kruken i rumstemperatur i två dygn. Förvara därefter krukan svalt (i till exempel garage eller källare) i 8-10 dagar. Flytta krukan till kylen. Där ska den stå i ca 2 månader.


http://www.koket.se/per_morberg/smar...lksyrad_gurka/

Burk med lock, 15g salt/liter vatten + förvaringen.

Verkar enkelt men att det tar lång tid.
Citera
2016-09-11, 19:59
  #3
Medlem
madtops avatar
Hur länge de håller beror väldigt mycket på hur noggrann du är med rengöringen av gurk-burkarna och hur ofta du öppnar dem samt om du förvarar dem kallt. Om du kokar burkarna innan samt försluter dem väl så håller de utan problem i månader. Om du dessutom slänger med lite natriumbensoat så håller de ännu längre.

Och ja, de gånger jag gjort hemsaltat gurka så har jag haft med några vinbärsblad och senapsfrön.
Citera
2016-09-12, 15:35
  #4
Medlem
Isnatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av The13
Per Morberg - Mjölksyrad gurka:

Varva alltsammans i en burk med lock och gummiring. Blanda en salt vattenblandning av 15 g salt/liter vatten. Blandningen ska täcka gurkorna väl.

Förvara kruken i rumstemperatur i två dygn. Förvara därefter krukan svalt (i till exempel garage eller källare) i 8-10 dagar. Flytta krukan till kylen. Där ska den stå i ca 2 månader.


http://www.koket.se/per_morberg/smar...lksyrad_gurka/

Burk med lock, 15g salt/liter vatten + förvaringen.

Verkar enkelt men att det tar lång tid.
Låter enkelt. Men är lite för luttrad för att lita på internetrecept då dom oftast bara är ihopslängda så att säga. En riktig kokbok brukar recepten tillagas flera gånger av författaren själv eller provkök. Jens Linder är väl känd för sin noggrannhet med recept exempelvis.
Citat:
Ursprungligen postat av madtop
Hur länge de håller beror väldigt mycket på hur noggrann du är med rengöringen av gurk-burkarna och hur ofta du öppnar dem samt om du förvarar dem kallt. Om du kokar burkarna innan samt försluter dem väl så håller de utan problem i månader. Om du dessutom slänger med lite natriumbensoat så håller de ännu längre.

Och ja, de gånger jag gjort hemsaltat gurka så har jag haft med några vinbärsblad och senapsfrön.
Vet du om det gör skillnad om man använder gamla 'syltburkar' eller såna där glasburkar med gummiringslock? För jag antar att om man använder pastburkar kommer plasten släppa smak..
Citera
2016-09-12, 16:02
  #5
Medlem
madtops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Isnatt
Vet du om det gör skillnad om man använder gamla 'syltburkar' eller såna där glasburkar med gummiringslock? För jag antar att om man använder pastburkar kommer plasten släppa smak..

Min erfarenhet är att det viktiga är att burkarna är rena (inga mögelsporer) och jag har flera gånger använt mig av rengjorda "syltburkar" utan problem.

Men jag tycker att konserveringsburkar med gummiring är snyggare och ger en större känsla av "hemgjort". Och det är ju ingen jätteinvestering: http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/70213550/

Citat:
Ursprungligen postat av Isnatt
Låter enkelt. Men är lite för luttrad för att lita på internetrecept då dom oftast bara är ihopslängda så att säga.

Att lägga in gurka är inte speciellt svårt. Det svåra är att få dem att smaka såsom du vill att det ska smaka. Tänk på skillnaden mellan saltgurka (salt) och smörgåsgurka (ganska söt) - båda är inlagd gurka men det skiljer ganska mycket i smak.

Kollade upp receptet på ättiksgurka i min gamla Bonniers kokbok (utgiven 1980), det kan väl knappast anses vara ett "internetrecept":
1kg gurka
10-15 dillkronor
10-15 svartvinbärsblad
2 msk pepparrot
Ättikslag:
3,5 dl ättikssprit (12%)
5,5 dl vatten
4dl socker
10 vitpepparkorn
0,5 tsk natriumbensoat

Börja med att salta in gurkorna i en saltlösning med 2dl salt per liter vatten och låt ligga i 2 dygn.
Ta upp gurkorna ur saltlaken och varva gurka, dill, vinbärsblad och pepparrot i en ren glasburk. Blanda ihop ingredienserna till lagen och låt koka i 5min. Slå den heta lagen över gurkorna och se till att gurkorna helt täcks av lagen. Förslut och förvara svalt.
Citera
2016-09-12, 16:47
  #6
Medlem
Isnatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av madtop
Min erfarenhet är att
Intressant. Jag gick till min bokhylla och plockade fram den klassiska prinsessornas kokbok -husmanskost och helgdagsmat No IV skriven av Jenny Åkerström. Boken är från 1932 och skör
I alla fall, där hade dom faktiskt recept på saltgurka under kapitlet konsevering! Återger det här:

994. Saltgurkor
Knottriga, nyskördade västeråsgurkor
Vinbärs- och körsbärsblad
Dillkronor
Hel kryddpeppar

Lag:
2 l vatten
3 dl grovt salt
3 dl outspädd Vinborgs ättika eller vinättika

Gurkorna borstas väl och sköljas samt torkas på en ren duk.
De nedläggas i en porslinskruka varvtals med blad, dillkronor och kryddpeppar.
Lagen blandas till (utan att kokas) och så snart saltet är löst, hälles den över gurkorna, som skola täckas.
En tallrik lägges på gurkorna, så att de ej flyta upp.
Krukan överbindes med dubbelt pergamentpapper.
Efter 3-4 veckor äro gurkorna färdiga.
Tillses ofta att lagen står över och att mögel ej bildas på ytan.
Om en handduk hopvikes och lägges direkt på gurkorna, avsättes möglet på duken, som då upptages, sköljes, kokas ren och pålägges igen.


Fanns även recept på testors asiagurkor, små gröna ättiksgurkor inlagda starka gurkor, pickles, syltlök, syltade gröna tomater.
Citera
2016-09-15, 23:04
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Isnatt
Intressant. Jag gick till min bokhylla och plockade fram den klassiska prinsessornas kokbok -husmanskost och helgdagsmat No IV skriven av Jenny Åkerström. Boken är från 1932 och skör
I alla fall, där hade dom faktiskt recept på saltgurka under kapitlet konsevering! Återger det här:

994. Saltgurkor
Knottriga, nyskördade västeråsgurkor
Vinbärs- och körsbärsblad
Dillkronor
Hel kryddpeppar

Lag:
2 l vatten
3 dl grovt salt
3 dl outspädd Vinborgs ättika eller vinättika

Gurkorna borstas väl och sköljas samt torkas på en ren duk.
De nedläggas i en porslinskruka varvtals med blad, dillkronor och kryddpeppar.
Lagen blandas till (utan att kokas) och så snart saltet är löst, hälles den över gurkorna, som skola täckas.
En tallrik lägges på gurkorna, så att de ej flyta upp.
Krukan överbindes med dubbelt pergamentpapper.
Efter 3-4 veckor äro gurkorna färdiga.
Tillses ofta att lagen står över och att mögel ej bildas på ytan.
Om en handduk hopvikes och lägges direkt på gurkorna, avsättes möglet på duken, som då upptages, sköljes, kokas ren och pålägges igen.


Fanns även recept på testors asiagurkor, små gröna ättiksgurkor inlagda starka gurkor, pickles, syltlök, syltade gröna tomater.

intressant, vi var tokiga i kryddpeppar i sverige förr i tiden... idag ofta pepparrot
Citera
2017-07-22, 11:08
  #8
Medlem
Isnatts avatar
Börjar bli dags igen. Druvgurkorna kommer nog om 2-3 veckor enligt ett par lantbrukare jag pratat med!

Förra året använde jag matgeeks recept med lite egna ändringar.
Jag lät mina ligga lite för länge i saltlagen så första tiden när jag åt dom så var dom väl salta, en blandning av smörgåsgurka och saltgurka. Men saltet lakades ut och nu är dom sötare och väldigt goda och krispiga. Jag la in 4 kg i september och har nu bara en burk kvar.
Köpte till och med en sån där vågformad kniv.
Kommer lägga in lika mycket i år till mitt ensamhushåll!
Jag använde mig av både burkar med gummiring och även gamla syltburkar med metallskruvlock, gjorde ingen skillnad vad det verkade men gummiringsburkarna är ju snyggare.
Var väldigt noggrann med rengöring, kallljummet vatten och svamp sen 'masserade' jag dom.

Citera
2017-07-22, 11:14
  #9
Medlem
Mjölksyra grönsakerna i stället, mjölksyra är ju mycket godare än den där skarpa ättiksyran . Ingen skulle få för sig att t ex blanda ättika i kimchi!
Citera
2017-07-22, 11:25
  #10
Medlem
Isnatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av komocka
Mjölksyra grönsakerna i stället, mjölksyra är ju mycket godare än den där skarpa ättiksyran . Ingen skulle få för sig att t ex blanda ättika i kimchi!
Har du några beprövade recept och tekniker att bjuda på?
Citera
2017-07-22, 17:42
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Isnatt
Har du några beprövade recept och tekniker att bjuda på?

Jag gjorde en batch med mjölksyrad gurka igår. Västeråsgurka, dillkvistar, vitlök, svart te och sen fylla upp med saltvattenlag (2msk himalayasalt/liter). Gjorde liknande förra året ex dill och te, blev bra då. Återkommer med årets resultat om några veckor...
Citera
2017-07-28, 09:18
  #12
Medlem
Isnatts avatar
Så, nu har jag kokat inläggningslagen och rimmat den skivade gurkan. Ska sila av gurkorna från saltlagen nu och sen lägga in dom! Gjorde 4 kg förra året, åt den sista av den gurkan på leverpastejsmörgåsen idag. I år blir det nästa 5 kg inlagd gurka, ökade på lite. Mer än så har jag knappt möjlighet att förvara trots stort kylskåp, det tar ju en del plats.

Ett tips är att koka inläggningslagen några dagar innan, tar lång tid att kyla ner i vanlig kyl. Har två kylar så tömde den ena på känsligs saker och kylde lagen där.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback