Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-08-04, 02:57
  #13
Medlem
Venators avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Isnatt
Intressant. Jag gick till min bokhylla och plockade fram den klassiska prinsessornas kokbok -husmanskost och helgdagsmat No IV skriven av Jenny Åkerström. Boken är från 1932 och skör
I alla fall, där hade dom faktiskt recept på saltgurka under kapitlet konsevering! Återger det här:

994. Saltgurkor
Knottriga, nyskördade västeråsgurkor
Vinbärs- och körsbärsblad
Dillkronor
Hel kryddpeppar

Lag:
2 l vatten
3 dl grovt salt
3 dl outspädd Vinborgs ättika eller vinättika

Gurkorna borstas väl och sköljas samt torkas på en ren duk.
De nedläggas i en porslinskruka varvtals med blad, dillkronor och kryddpeppar.
Lagen blandas till (utan att kokas) och så snart saltet är löst, hälles den över gurkorna, som skola täckas.
En tallrik lägges på gurkorna, så att de ej flyta upp.
Krukan överbindes med dubbelt pergamentpapper.
Efter 3-4 veckor äro gurkorna färdiga.
Tillses ofta att lagen står över och att mögel ej bildas på ytan.
Om en handduk hopvikes och lägges direkt på gurkorna, avsättes möglet på duken, som då upptages, sköljes, kokas ren och pålägges igen.


Fanns även recept på testors asiagurkor, små gröna ättiksgurkor inlagda starka gurkor, pickles, syltlök, syltade gröna tomater.

Jag använder just det receptet men har minskat till 2 dl salt för jag tyckte det blev för salt. Jag har inget krus med tallrik på utan använder vanliga konserveringsburkar från IKEA och låter översta gurkan ligga på tvären under kanten som "stopp" så att det går lätt att slå på lag som står över gurkan. Håller sig lätt över ett år i rumstemperatur, vi har ännu en burk kvar av fjolårets. Har använt receptet i säkert fem år och ännu inte fått mögel i en enda burk. Använder den 12-procentiga ättikan. Har fem plantor Västeråsgurka i växthuset i år så det blir mycket att lägga in.

Nu söker jag beprövade recept för att lägga in squash, jag har tre plantor vilket väl kanske var lite överdrivet men bra att experimentera med olika inläggningar. Jag har ju sökt på nätet men tar gärna emot tips?
Citera
2017-08-10, 22:17
  #14
Medlem
Isnatts avatar
Ett inköpstips som är en måste-sak nu mer hos mig är en tratt avsedd för burk. Köpte min på CO och underlättar när man ska fylla på burkar med saker.
Nu var ju idioten som fotade tratten just en idiot som bara fotade den från sidan men man förstår hur den är konstruerad ändå:
http://www.clasohlson.com/se/Tratt-f...Coline/44-2155

Nån som lagt in jalapeños? Jag äter väldigt mycket vanlig inlagd och skulle vara kul att göra själv. Antar att dom inte behöver stå lika länge som med mina västeråsgurkor som blev som godast efter ett halvår.
Hittade färsk grön jalapeno hos min leverantör för knappt en hundrig kilot.

En inläggning som jag gör nästan varje helg är rödlök. Picklad, syltad, inlagd, what ever.
3 dl vitvinsvinäger eller äppelcidervinäger
0,75 dl socker
Chiliflakes, ett par fingertoppar
Salt.
Kokar upp det och har i 3-4 skivade rödlökar. Kokar ca 30 sekunder och sen slår jag det på burk och in i kylen, lock på när det kallnat. Supergott till tacos, toppa en pizza, sallat, osv!

Citat:
Ursprungligen postat av Venator
Jag använder just det receptet men har minskat till 2 dl salt för jag tyckte det blev för salt. Jag har inget krus med tallrik på utan använder vanliga konserveringsburkar från IKEA och låter översta gurkan ligga på tvären under kanten som "stopp" så att det går lätt att slå på lag som står över gurkan. Håller sig lätt över ett år i rumstemperatur, vi har ännu en burk kvar av fjolårets. Har använt receptet i säkert fem år och ännu inte fått mögel i en enda burk. Använder den 12-procentiga ättikan. Har fem plantor Västeråsgurka i växthuset i år så det blir mycket att lägga in.

Såg att några av dom återanvända glasburkarna jag hade kvar hade börjat rosta i locket. Så kanske är bäst att använda såna där burkar med gummiring trots allt. Gummiringarna torkar ju med tiden med kostar knappt nåt att köpa nya.
Ok, jag har alltid förvarat i kylen men borde väl gå att ha varmare antar jag. var ju vanligt med matkällare och jordkällare förr.
Citera
2017-08-10, 22:52
  #15
Medlem
Venators avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Isnatt
Ett inköpstips som är en måste-sak nu mer hos mig är en tratt avsedd för burk. Köpte min på CO och underlättar när man ska fylla på burkar med saker.
Nu var ju idioten som fotade tratten just en idiot som bara fotade den från sidan men man förstår hur den är konstruerad ändå:
http://www.clasohlson.com/se/Tratt-f...Coline/44-2155

Nån som lagt in jalapeños? Jag äter väldigt mycket vanlig inlagd och skulle vara kul att göra själv. Antar att dom inte behöver stå lika länge som med mina västeråsgurkor som blev som godast efter ett halvår.
Hittade färsk grön jalapeno hos min leverantör för knappt en hundrig kilot.

En inläggning som jag gör nästan varje helg är rödlök. Picklad, syltad, inlagd, what ever.
3 dl vitvinsvinäger eller äppelcidervinäger
0,75 dl socker
Chiliflakes, ett par fingertoppar
Salt.
Kokar upp det och har i 3-4 skivade rödlökar. Kokar ca 30 sekunder och sen slår jag det på burk och in i kylen, lock på när det kallnat. Supergott till tacos, toppa en pizza, sallat, osv!


Såg att några av dom återanvända glasburkarna jag hade kvar hade börjat rosta i locket. Så kanske är bäst att använda såna där burkar med gummiring trots allt. Gummiringarna torkar ju med tiden med kostar knappt nåt att köpa nya.
Ok, jag har alltid förvarat i kylen men borde väl gå att ha varmare antar jag. var ju vanligt med matkällare och jordkällare förr.

Ja, gummiringar köpte jag senast hos Claes Ohlsson. Men jag skulle gärna hitta fler treliters burkar, det har varit svårt. Det går mycket lättare att packa lite större gurkor i en stor burk och därmed använda volymen bättre.
Citera
2017-08-19, 16:41
  #16
Medlem
Isnatts avatar
Funderar på att göra inlagd paprika. Har ingen aning om hur konsistensen kan tänkas bli - blir den helt mosig vore det ju tråkig, skulle gärna ha den krispig! Tvätta den ordentligt, bort med frön och det vita, strimla och lägga in!

Hyvlade morötter har jag lagt in men det är ju inget som blir godare med tiden utan det kan ätas efter nån dag tycker jag. Har lagt in dom i en vanlig 1 2 3-lag med lite senapsfrön.
Dessutom finns det ju svenska morötter året om till skillnad från västeråsgurkor som man ju måste lägga in om man vill njuta av dom året runt.
Citera
2017-08-27, 09:42
  #17
Medlem
Isnatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Isnatt
Funderar på att göra inlagd paprika. Har ingen aning om hur konsistensen kan tänkas bli - blir den helt mosig vore det ju tråkig, skulle gärna ha den krispig! Tvätta den ordentligt, bort med frön och det vita, strimla och lägga in!
Så, då var det testat!
Sköljde, tog bort det vita i, strimlade en röd paprika och la in i 123-lag (och några korn natriumbensoat)och lät den ligga en vecka i kylen
Den blev väldigt god! Krispig, lite seg och smakade sött asiatiskt på nåt vis! Åt den till tacos.
Hade där picklad rödlök, inlagd slanggurka, inlagd paprika! Men lät allt ligga och rinna av i god tid så det inte blev för blött och för mycket ättikslag i maten. Supergott!
Dock finns det nog ingen egentlig anledning att låta paprikan ligga i flera månader såtillvida att man inte råkar komma över ett parti billig och bra paprika. Annars räcker nog en vecka gott och väl.
Det beror ju lite på i vilket syfte man lägger in; för att bevara grönsaker till längre fram, för att det blir gott eller båda anledningarna.

I Jan-Öjvind Swahns stora matlexikon står om konservering bland annat:
Lingon och hjortron skötte sig själva men andra bär och frukter krävde socker för inkokning och det hade vanligt folk inte råd till. I högreståndsköken hade man dessutom tillgång till ättika och kunde lägga in tex gurkor och en och annan stadsbo minns väl sin mammas ägg inlagda i slirvigt vattenglas på försommaren, när de var billiga.
Dessutom lite allmänt om att konservburkar, frysar och strålning av grönsaker gjort att inläggning kommit lite på efterkälken - i alla fall var det kanske så när boken kom till för 10-15 år sedan.
Minns att det var picklade grönsaker till nån nobelmiddag för 10-talet år sedan och att metoden på den tiden hade ett uppsving.
Citera
2017-09-06, 21:00
  #18
Medlem
Isnatts avatar
Gjorde en väldigt god inläggning:
1 liten vanlig slanggurka, tvättas och skivas.
1 röd paprika, tvättas, strimlas.
1 gul paprika, tvättas strimlas
1 gul lök, skivas i lökringar.

Läggs i en lag på 1 dl salt och 1 liter vatten. Låt ligga 4 timmar och sen rinna av.

Gör en lag på:
2 dl ättika
4 dl socker
6 dl vatten
brunt senapsfrö
Chiliflakes
Några korn natriumbensoat om man är osäker hur länge man ska lagra det. Min stod nån vecka i kylen innan jag åt den. Extremt gott till mat.

http://imgur.com/a/OZMWL
Citera
2017-09-08, 13:18
  #19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Isnatt
Nån som lagt in jalapeños? Jag äter väldigt mycket vanlig inlagd och skulle vara kul att göra själv. Antar att dom inte behöver stå lika länge som med mina västeråsgurkor som blev som godast efter ett halvår.
Hittade färsk grön jalapeno hos min leverantör för knappt en hundrig kilot.

Ja. Till skillnad mot den inlagda jalapeno som finns att köpa i butik så går det att få betydligt knaprigare konsistens när man lägger in dem själv. Jag har turen att bo alldeles i närheten av en butik som tar 60 kr/kg för färska jalapenos, så det har blivit kilovis med inlagd jalapeno.

De är goda att äta redan efter någon dag IMO. Hur de blir på lång sikt vågar jag inte svara på, då de går åt i alltför snabb takt i mitt hem.
Citera
2017-09-08, 17:38
  #20
Medlem
Isnatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av floer
Ja. Till skillnad mot den inlagda jalapeno som finns att köpa i butik så går det att få betydligt knaprigare konsistens när man lägger in dem själv. Jag har turen att bo alldeles i närheten av en butik som tar 60 kr/kg för färska jalapenos, så det har blivit kilovis med inlagd jalapeno.

De är goda att äta redan efter någon dag IMO. Hur de blir på lång sikt vågar jag inte svara på, då de går åt i alltför snabb takt i mitt hem.
Ok, får ge mig ut och leta upp jalapeños! Vad kör du med för recept?
Citera
2017-09-08, 22:23
  #21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Isnatt
Ok, får ge mig ut och leta upp jalapeños! Vad kör du med för recept?

Jag tror att det är denna jag har använt:

http://bbqlovers.se/inlagd-jalapeno/

Jag har dock utöver de angivna ingredienserna även i krossade korianderfrön, lagerblad och en hel vitlöksklyfta. I receptet står det att man ska puttra jalapenosarna i lagen i 5 minuter, men jag tycker det låter lite länge faktiskt. Kokar man dem för länge blir de alldeles mjuka och tråkiga i konsistensen.
Citera
2017-09-09, 09:32
  #22
Medlem
Isnatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av floer
Jag tror att det är denna jag har använt:

http://bbqlovers.se/inlagd-jalapeno/

Jag har dock utöver de angivna ingredienserna även i krossade korianderfrön, lagerblad och en hel vitlöksklyfta. I receptet står det att man ska puttra jalapenosarna i lagen i 5 minuter, men jag tycker det låter lite länge faktiskt. Kokar man dem för länge blir de alldeles mjuka och tråkiga i konsistensen.
5 minuter låter lite väl länge ja, jag vill ha dom krispiga inte mosiga.
Blir att testa, äter rätt mycket så skulle vara kul att ha egengjorda!
Citera
2017-09-09, 17:00
  #23
Medlem
Isnatts avatar
Jalapeños inhandlade, hittade på lösvikt i närmsta babbeaffär för 110:- kilot. Blir lägga in det idag och se om nån vecka, köpte ett halvt kilo.
Citera
2017-09-24, 21:21
  #24
Medlem
Isnatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Isnatt
Jalapeños inhandlade, hittade på lösvikt i närmsta babbeaffär för 110:- kilot. Blir lägga in det idag och se om nån vecka, köpte ett halvt kilo.
Nu har jag ätit några hekto

Väldigt enkelt att lägga in. Använde mig av det här receptet:
400 gr jalapeños
3 dl äppelcidervinäger
3 dl vatten
3 msk socker
3 tsk salt
Hade även några korn natriumbensoat

Sköljde dom, skivade i min valda tjocklek, kokade upp lagen och hade i chilin.
Dom ändrade snabbt färg från läkert färskgrön till mer militärgrön och innan det gick för långt tog jag dom från spisen, hällde i en glasburk och in i kyl. Kokar man dom länge blir dom uppenbarligen mosiga så som dom kan vara ibland i affärens utbud. Mina blev krispiga och starka, mycket goda!
Rekommenderas!
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback