2016-09-11, 08:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EckiEcki
Jag gissar att varesig pizzabagaren eller ni skattade för dessa pizzor? Alltså skattebrott.
Får man inte dela ut eller ta emot gratis pizza i Sverige utan att göra sig skyldig till brott?
Citera
2016-09-11, 09:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rubiz
Då detta ju ändå är en företagsskvallertråd får du berätta! Vad är din värsta skräckhistoria? Tycker förövrigt subban har äcklig mat, torra bröd och märkliga pålägg så brukar undvika det som tur är

Inget, då han ljuger och inget preppas i köket på Subway, allt är redan klart och i kylen under disken.
Citera
2016-09-11, 10:51
Medlem
Offices avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Olepeter
Får man inte dela ut eller ta emot gratis pizza i Sverige utan att göra sig skyldig till brott?
Jo, men eftersom du jobbar där blir det en löneförmån och en sådan är skattepliktig.
Citera
2016-09-11, 11:21
Medlem
Som många skriver finns det skattetekniska problem med att officiellt hålla en policy om fri mat men jag skulle gissa att många/de flesta restaurangerna ser mellan fingrarna på att personalen äter där. Dessutom lär det ju bli en del rester som man kan ta om inte annat. Sedan får man förstås inte ta hem mat eller bjuda kompisarna på gratis käk.
Citera
2016-09-11, 12:36
Bannlyst
https://www.youtube.com/watch?v=Pvb32GDBNsY
Citera
2016-09-11, 12:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av boobacar
Har inga extrema historier så, men minns hur ena tjockisbruden som jobbade där brukade jaga alla killar och smiska dom på röven tills hon blev tillsagd av högre uppsatt folk att sluta upp med det, och att samma person tappade gamla näsdukar fullt med snor rakt i kycklingen utan att kasta kycklingen. Det var snarare kul enligt henne.

Tappade man grejer på golvet var det standard att bara plocka upp det igen som om inget har hänt, och två av personalerna där brukade göra något som liknade förspel i köket också. Måste också erkänna att jag har lagt mitt pubishår i brödet och dragit en fin spread av pungsvett på samma bröd i ren frustration på skitstället under min sista dag.

Här hör man! Just därför man försöker äta på ställen som har "öppet" kök så att säga
Citera
2016-09-11, 12:49
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:

Inte om man som ni "hjälpte till lite" på en restaurang. Pizzabagaren är skyldig enligt lag att skatta för detta.
Citera
2016-09-11, 15:53
Medlem
harems avatar
Har en polare som jobbat där. Ingen jävel bryr sig om du käkar något.

Jobbade själv på Starbucks förut, inte samma företag men lite samma grej. Företagspolicyn var att man fick ta max 1 macka eller bakelse per dag om man registrerade det i systemet. Kaffe var oändligt men skulle också registreras.
Ingen jävel brydde sig där heller.
Citera
2016-09-11, 17:49
Medlem
Citat:

Citat:
Ursprungligen postat av EckiEcki
Inte om man som ni "hjälpte till lite" på en restaurang. Pizzabagaren är skyldig enligt lag att skatta för detta.

Att få gratis pizza i utbyte mot arbete bör i princip ses som inkomst av tjänst, varvid alla vanliga löneskatter bör betalas Hade väl snarare rubricerats skatteförseelse om man ska vara riktigt petig
Citera
2016-09-11, 21:49
Medlem
Gaffelpärms avatar
Är ryktet sant att snabbmatskedjor är sponsrade med läsk från vissa tillverkare?? Sponsorerna aka läsktillverkarna räknar att man går över kunderna och då pengarna om de istället köper deras läsk i affärerna. Stämmer detta?
Citera
2016-09-11, 22:03
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lindgren08
Att få gratis pizza i utbyte mot arbete bör i princip ses som inkomst av tjänst, varvid alla vanliga löneskatter bör betalas Hade väl snarare rubricerats skatteförseelse om man ska vara riktigt petig

Ja, och brottet (för löntagaren) begås inte när man får gratismaten, utan när det är dags att deklarera och man struntar i att ta upp kostförmånen. Tror det fuskas en hel del.

När det gäller Subways mat/pålägg blev jag väldigt missnöjd då jag åt där första gången. Skinkan var processad lågprisskinka typ billigaste "Eldorado"-kvaliteten, salamin var enklaste sorten typ Göl, full med fett och smaklös, brödet var dock okej. Åt där första gången när Subway öppnade här i Göteborg. (Samma vecka). På grund av stress och tidsbrist åt jag tyvärr där en andra gång, hade samma upplevelse som den första. Blir ingen mer Subway för min del.
Citera
2016-09-12, 04:39
Medlem
Ha4kioskvaltareJs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gaffelpärm
Är ryktet sant att snabbmatskedjor är sponsrade med läsk från vissa tillverkare?? Sponsorerna aka läsktillverkarna räknar att man går över kunderna och då pengarna om de istället köper deras läsk i affärerna. Stämmer detta?

Sant och sant. De stora dryckesleverantörerna har ju säljare/servicepersonal som åker runt och ser till att pumpläskautomaterna fungerar väl och kollar av hur nöjd kunden (restaurangägaren) är.

Sedan kommer konkurerande dryckesbolag och lämnar in lockande offerter för att försöka öka på sin marknadsandel.
Vissa restauranger får betala leasningkostnader för pumpmaskiner och kylar medan större restauranger kanske får låna materialet kostnadsfritt så länge de säljer dryckesbolagets produkter.

En liknande bransch är kaffeautomater som finns lite varstans i vårt samhälle. Ta t.ex. en större bilaffär där de bjuder på kaffe inne i bilsalongen. Ägaren till bilförsäljningsföretaget har då räknat på att det blir billigare att ha en maskin från t.ex. Kaffeknappen än att ha personal som ständigt ser till att det finns drickbart kaffe.

På vissa ställen har Selecta betalautomater för kaffe och på vissa ställen även diverse stycksaker som godis och frukter. Även där är det förhandlingar bakom. Ibland kanske automatföretaget får betala eb viss procent av intäkterna till fastighetsägaren och andra gånger får de ha sina automater utplacerade kostnadsfritt med tanke på att de ger en valfri service till presumtiva kunder i form av de som arbetar i närheten av autmaterna av ren lättja handlar i dessa istället för att köpa med sig eget fikabröd eller godisbitar att ta med till jobbet.

Så viss form av sponsring förekommer ju men ofta är det andra avtal som reglerar det hela.
Mac Donalds samarbetar ju med Coca Cola sedan urminnes tider. En Coke och en Big Mac är ju liksom vedertaget sedan lång tid tillbaka.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in