• 1
  • 2
2016-09-10, 22:29
Medlem
Flukss avatar
Hur är det att jobba på Subway (eller andra snabbmatskedjor)?

Kan man äta en macka själv när man är ensam (gratis)? Eller är man hårt övervakad hela tiden och får skäll?

Hur är personalpolicyn?
Citera
2016-09-10, 22:36
Medlem
regndroppens avatar
Du får nog med absolut största sannolikhet ta en macka till lunch där.
Citera
2016-09-10, 22:37
Medlem
Wuzzies avatar
Oavsett om du eller din bästa vän har gjort mackan/burgaren/stripsen/hällt upp läsken så räknas det fortfarande som stöld.

En läsk kan kosta 5 spänn för företaget, men 10 för kunden. Och tar du då din läsk utan lov, så är det en potentiell förlust på 10 spänn för företaget.

Om den skrivs upp som svinn, så kostar det bara 5.

Om jag förklarar förståeligt.

McD hade bra matkuponger när jag jobbade där, som man kunde ta som avdrag på lönen.
Citera
2016-09-10, 22:41
Bannlyst
Du betalar 30 kr per lunch för att få äta där.
Citera
2016-09-10, 22:50
Medlem
Gregory.Houses avatar
Man får nog en % rabatt garanterat. Skulle nog gissa 40% rabatt.
Citera
2016-09-10, 22:57
Medlem
Poliakovs avatar
Jag tror inte du kommer vara sugen på mackor längre när du jobbat där ett tag.
Citera
2016-09-10, 22:58
Moderator
tobess avatar
Arbetsliv och arbetsmarknad --> Företagsskvaller
/Moderator
Citera
2016-09-10, 23:07
Medlem
BigBusinesss avatar
Skatteregler som gäller, som överallt annars i vårt sosse-land.

Läsk o kaffe är förfriskning, och helt fritt på i alla fall en av de större kedjorna. Erbjuder de fri mat till de anställda måste alla i personalen förmånsbeskattas för just fri mat varje dag, vilket inte är lite pengar.

Då många naturligt nog tröttnar på maten på snabbmatshaket just de arbetar på blir denna kollektiva bestraffning retsam. Detta löses med att man får betala en summa med löneavdrag om man vill äta (där jag jobbade var det ett tak på hur mycket man fick äta för), och skatta för resten. Då blir det ordentlig bokföring på de som äter. De som vill spara, eller som spyr på snabbmat slipper då betala ett öre.

Mindre hak kanske skiter i Skatteverket så där gäller annat. Vissa ställen kanske är för snåla för att ge de anställda fri mat, vad vet jag.
Citera
2016-09-10, 23:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av regndroppen
Du får nog med absolut största sannolikhet ta en macka till lunch där.
Ja, men knappast gratis. Men säkerligen till personalpris.
Citera
2016-09-10, 23:16
Medlem
regndroppens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ritinkin
Ja, men knappast gratis. Men säkerligen till personalpris.
Tror det kan bero på restaurangchefen.

Läste att de anställde på McD får rabatterad lunch/middag så detsamma lär väl gå för subway
Senast redigerad av regndroppen 2016-09-10 kl. 23:19.
Citera
2016-09-10, 23:20
Medlem
Just av nämna skatteskäl så smygs det med huruvida man får äta sin lunch gratis eller ej. Det är olika på olika ställen helt enkelt.

Men vore kul höra historier från folk som jobbar på matställen. Hur gör man i praktiken?

Det är ändå lite långsökt att i det överflöd av mat man befinner sig i dagligen, att tvingas ta med sig egen lunch eller gå till en annan restaurang och äta.

Mest har jag hört historier från McD där ungdomar skrattande sagt att de ätit alldeles för många hamburgare och kommer inte äta mer på McD på tio år minst.
Citera
2016-09-10, 23:22
Medlem
Chics avatar
Varje Subway är ett franchise som drivs av en chef som själv bestämmer de dagliga rutinerna. Jag fick äta valfri lunch gratis varje dag (som jag lagade själv).

Det stället jag jobbade på var även ganska noga med hygienen i "köket", dock använder man en hel del "processed foods" bland sina råvaror - så om du är mån om vad du äter så bör du undvika Subway egentligen.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in