Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-09-10, 13:33
  #1
Medlem
Flukss avatar
Vilken är den konstigaste arbetsintervjun ni någonsin haft (eller hållit)?

Arbetssökande
Vilka är de konstigaste frågorna ni någonsin fått på en intervju?
På vilka andra sätt har ni varit med om en märklig intervju?

Rekryterare
Vilka är de konstigaste personerna som kommit, och vad har de gjort?
Vilka är de märkligaste meriter ni hört från en person (på intervju eller i inskickat CV)?
Citera
2016-09-10, 14:04
  #2
Medlem
sasos avatar
en riktig blond brud intervjuade mig en gång och ställde konstiga frågor.
Misstänker att det var hennes pappas bemanningsföretag.
Citera
2016-09-10, 14:16
  #3
Medlem
smyrras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fluks
Vilken är den konstigaste arbetsintervjun ni någonsin haft (eller hållit)?

Arbetssökande
Vilka är de konstigaste frågorna ni någonsin fått på en intervju?
På vilka andra sätt har ni varit med om en märklig intervju?

Rekryterare
Vilka är de konstigaste personerna som kommit, och vad har de gjort?
Vilka är de märkligaste meriter ni hört från en person (på intervju eller i inskickat CV)?

När jag sökte ett jobb fick jag konstiga frågor som fan, om jag hade kille vilken storlek på behå och stollen frågade om jag brukade gå utan trosor.
jag försvandärifrån direkt
Citera
2016-09-10, 15:40
  #4
Medlem
Som arbetssökande till ett budbilsjobb:
- Rekryteraren ringde mig innan ansökningstiden gått ut och stämde träff på ICA MAXI i stan
- Han dök inte upp och när jag ringde hade han glömt mig och var dubbelbokad
- Han dök upp med andan i halsen och intervjun genomfördes i raketfart. Han pratade mest och jag fick knappt en syl i vädret
- Efter intervjun gav han mig jobbet på stört (fortfarande innan ansökningstiden på annonsen gick ut)
- Trots detta var han den bästa chefen på det jobbet under perioden jag jobbade där

Som arbetsgivare har jag träffat på några lustigkurrar:
- En kille avbokade intervjun samma dag för han kunde inte få skjuts och hade inga pengar till buss
- En kille upptäckte när intervjun började att han sökt fel jobb (trots detta hade han rätt meriter vi sökte efter)
- En kille svor i var och varannan mening
- En kille var utomlands, i en annan världsdel och undrade dagen innan om det gick att flytta intervjun
Citera
2016-09-10, 16:04
  #5
Medlem
Flukss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anvilcrack
- En kille avbokade intervjun samma dag för han kunde inte få skjuts och hade inga pengar till buss

Haha, påminner lite om en arbetssökande som en bekant hade till sitt fik. De sökta ungdomar för caféjobb, och de hade fått in många ansökningar varav de valde ca 5 (alla tjejer i 18-årsåldern).

INGEN kom i tid, de kom minst en halvtimme försent och verkade vara oförmögna att tala utan att säga "öh" i varje mening (tänk trög fjortistjej) - "öhh, jag missa bussen", "öh, jag hitta inte vägen" - alla fem intervjuerna fick ställas in på plats.
Citera
2016-09-10, 16:06
  #6
Medlem
Flukss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av saso
en riktig blond brud intervjuade mig en gång och ställde konstiga frågor.
Misstänker att det var hennes pappas bemanningsföretag.

Vilka frågor var konstiga då?
Citera
2016-09-10, 16:16
  #7
Medlem
ImMcGyverLOLs avatar
Har gjort båda.

Citat:
Arbetssökande
Vilka är de konstigaste frågorna ni någonsin fått på en intervju?
På vilka andra sätt har ni varit med om en märklig intervju?
Umm, den kanske konstigaste frågan jag fått var hur jag organiserade min garderob. Jag svarade (om jag minns rätt) "Skjortor på ena sidan, byxor på andra och så kostymer för sig".

Jag var med om en rätt konstig intervju där arbetsgivaren frågade om vilka värderingar jag ansåg viktiga, hur mycket alkohol jag drack, om jag hade hälsoproblem o.s.v. Sedan fortsatte tanten med en utläggning om hur hemskt det var med SD i riksdagen och så vidare.

Citat:
Rekryterare
Vilka är de konstigaste personerna som kommit, och vad har de gjort?
Vilka är de märkligaste meriter ni hört från en person (på intervju eller i inskickat CV)?
Heh, intervjuade en gång en en kvinna som rände på dass stup i kvarten. Hon hade dessutom en rätt lång lucka på sitt CV som hon förklarade med att hon tagit hand om sin sjuka mor när vi redan visste att hon suttit inne. lol!

Märkligaste merit var ett CV där en av de tidigare arbetsplatserna var en rullstolsfabrik i Minsk. Rätt otippat.
Citera
2016-09-10, 16:21
  #8
Medlem
RonnyRasks avatar
Jag var på en intervju för jobb inom resturang utomlands en gång. Det var jag och en polare som hade intervju tillsammans. Ägaren var en överviktig man från England med ett temperament som inte var att leka med. Innan vi satte oss ner för att prata började han med att skälla ut någon stackars diskare för något trivialt. Redan där kändes det att något var fel.

Den överviktige engelsmannen började med att förhöra mig om mina erfarenheter, jag ljög ihop lite skit om det ena och det andra och tjockisen verkade nöjd. Sedan gick han över till min vän bredvid, som faktiskt hade stor erfarenhet inom branchen, förmodligen mer en chefen själv. Detta gick givetvis inget vidare och en diskussion om löneanspråk urartade till skrik och rena föroläpningar.
Själv kunde jag endast sitta och våndas medan en tjock britt och min italienska vän kastade skit på varandra i säkert 10-15 minuter tills vi blev ombedda att lämna lokalen.

Här kunde det slutat med att båda förblev arbetslösa. Men italienaren marscherade raka vägen tillbaka in på kontoret igen och vad jag förstår i princip krävde att bli anställd. Och på något jävla sätt blev han också det. Jag blev också erbjuden jobb senare men tackade bestämt nej.

Slutade med att min vän knegade där i 4 månader, sedan sa han upp sig och tog ett par flaskor vin och konjak till sig själv som avskedspresent.
Citera
2016-09-10, 16:31
  #9
Medlem
Toyye32s avatar
Kom en timme sent en gång till en gruppintervju. Alla andra kom i tid och va helt fixade medans jag hade gympadojor och svett över hela ansiktet... jag var den ända som blev anställd.

Sen en annan gång följde jag med min vän till hennes intervju (de hade löpande intervju). De misstog mig för att jag också skulle på intervju och när de fråga om mitt cv så sa jag att jag hade glömt skriva ut den. Fick deras mejl för att jag skulle mejla över mitt cv. Jag blev anställd och inte min vän

Är dock väldigt bra på att babbla skit och folk ångrar att de anställt mig sen
Citera
2016-09-10, 18:10
  #10
Medlem
Kanske inte intervju, men brist på intervju.

Jag fick för många år sedan jobb enbart med grund i att jag var den enda som faktiskt hade kommit i tid till intervjun. Ibland krävs det inte mer än så.
Citera
2016-09-10, 18:13
  #11
Medlem
exoticspices avatar
Fick en intervjutid kl. 08.00. Jag kom förstås i tid men kunde inte låta bli att undra om det var ett test för att se om jag kommer upp på morgonen och kan passa tider ....

En annan gång fick jag frågan om jag använder alkohol eller droger. Svaret blev naturligtvis nej eftersom jag i det närmaste är nykterist och aldrig provat droger, viket jag också lät personen veta.
Citera
2016-09-10, 18:45
  #12
Medlem
Rostiga.Sheriffbrickans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av exoticspice
Fick en intervjutid kl. 08.00. Jag kom förstås i tid men kunde inte låta bli att undra om det var ett test för att se om jag kommer upp på morgonen och kan passa tider ....

En annan gång fick jag frågan om jag använder alkohol eller droger. Svaret blev naturligtvis nej eftersom jag i det närmaste är nykterist och aldrig provat droger, viket jag också lät personen veta.

Hoppas du skämtar eller har asbergers för annars förstå du väl att det är helt normala saker

1 komma i tid var nog inget test hörrudu.

2 fråga om man använder alkohol och droger är ju standarsfrågor, jag har fått göra drogtester innan man blev anställd helt normalt.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback