Jag har en S80 V8 och jag skrev lite om den i den hr trden, kanske kan vara intressant s vl som andras svar:
(FB) Volvo S80, (generation 2) med V8 - Ngon som har en sdan, och hur mnga byggdes?
Men lite kort...
Frdelar: Du kan mer eller mindre inte hitta en dligt utrustad sdan. Jag har Premium sound (dynaudio, ofta ansedd den bsta stereon volvo haft), xenon med kurvljus och s lite andra tramsfinesser i mitt tycke som elfllbara backspeglar, elfllbara nackstd i bakstet (p sin hjd kul att sl sina medpassagerare i huvudet

) och snt. Saknar keyless (riktigt trevligt), ventilerade stolar och adaptiv farthllare. Inget jag egentligen grmer mig ver d bilen jag hittade var lgmilad och mycket vl omhndertagen men keyless skulle jag satsa p om valet stod mellan tv liknande.
Den r relativt billig i underhll ocks, oftast bara olja+filter p servicearna. Tndstift var 12000 mil, multirem 18k/10 r. Inga partikelfilter, ingen kamrem, inga haverier. Investera i att lta sklja automatldan var 10000 mil ungefr, oftare om du drar mycket slp, och gr ett olje- och filterbyte i haldexen (sistnmnda gr man med ltthet sjlv).
Nackdelar: skatten r p 4400 kr ungefr och den lr ju inte sjunka med tiden. Kostar i soppa, snittat 1,2 ver cirka 2-2500 mil. Frbrukningen r drglig nr automatldan kommer upp i temperatur och lser fullt men annars r det lite slirande hit och dit och det mrks p frbrukningen. Gr att kra billigt p landsvg om man kr mjukt och lagligt men det gr man nog inte, fr behagigt att sa p lite. Har krt en lngresa p 30 mil p ca 0,96 utan verdrivet mycket eco-driving. Hemresan lg p 1,4 l/mil d jag hll 170. Pendlar landsvg och d ligger jag p 0,9-1,1 beroende p humr, vglag och trafik. Har varit nere p 0,82 men d gjorde jag allt jag kunde fr att kra snlt, sllan man orkar det.
Mycket trevlig bil tycker jag, mycket igenknningsfaktor i V8:an s det r ju hftig bil p s stt ocks, srskilt fr att vara en Volvo. Men rent gandemssigt kan det bli trttsamt att den drar s pass mycket bensin. Har du rd s satsa p en T6 frn 2011 eller senare. 304 hk och samma vrid som V8:an men snabbare automatlda vilket gr mycket fr frbrukningen. Finns polestar upp till 330hk/480Nm ocks. T6 2008-2010 drar inte mycket mindre soppa n en V8 nd s det kan du skippa.
edit: rent ekonomiskt sett: en S80 v8 kostar kring 150k fr en okej bil. Jmfr med alla som istllet lgger 2-3x mer p en ny, snikutrustad snldiesel. Du hinner kra ganska mycket fr den mellanskillnaden men i en p alla stt mycket trevligare bil.