• 1
  • 2
2016-09-04, 20:04
Medlem
Ngon som gt/krt en Volvo s80 V8?

Hur upplever ni prestandan i maskinen?

Frbrukning?

Upplevs det att automatldan lirar bra ihop med motorn?
Citera
2016-09-05, 03:15
Medlem
ger en av rsmodell 2009 sedan fem r tillbaks.
Har krt och gt en herrans massa olika Volvobilar genom ren och enligt mig r S80 V8 den bsta bil Volvo ngonsin byggt. Finns flera modeller som kanske trumfar S80 p olika enskilda omrden, men om man vger ihop allt passar den tminstone mig perfekt. Stilren, tyst och bekvm milslukare med en helt underbar drivlina. Motorn och vxelldan r vldigt samspelta och har inte vllat ngra problem alls. Vxelldan knns harmonisk och vxlar fint, motorn har ett riktigt bra register, fantastiskt gassvar och hrligt ljud. Bilen r ju frn tiden innan Volvo fick frispel p brnsleekonomi och offrade precis all krgldje och harmoni fr ngra gram lgre CO2-utslpp...
Prestandan upplever jag som bra. r ju ingen sportbil utan en tung lngfrds-Volvo (min vger nstan 2 ton), men 315 hstar skjuter p helt OK. Har fr mig att officiell 0-100 tid r 6,5 sekunder. Fullt tillrckliga prestanda fr snabba omkrningar och att den lter som den gr r absolut ingen nackdel.
Landsvg och motorvg (om det inte gr allt fr fort) r det inga problem att kra den under litern, men i stadstrafik r den ganska trstig. Vid blandad krning brukar jag ligga runt 1,1-1,2 i snittfrbrukning.
Kostar en slant mer att ga n exempelvis en D5, men jag tycker den r vrd varenda krona.
Vi fick kombi-behov i familjen fr ngra r sedan och kpte d en Audi A6 Avant 3.0 TFSI 2013 fr att erstta Volvon, men bde jag och frugan tyckte fortfarande s bra om Volvon att den blev kvar och det r faktiskt den vi bda fredrar att kra - Audin anvnds nstan bara nr vi behver det extra utrymmet. S fr att summera tycker jag S80 V8 r en riktigt bra bil. Kp en!
Citera
2016-09-05, 09:17
Medlem
Tack fr vldigt givande information, tankarna gr till att kpa en fin V8 nu.

Kr dock minst 12mil om dagen s det lr ju g t endel i bensin

slde nyss min S80 D5 AWD 2010 och var supernjd men r sugen p mer kraft.
Citera
2016-09-06, 16:31
Medlem
Polisen.Patriks avatar
Jag har en S80 V8 och jag skrev lite om den i den hr trden, kanske kan vara intressant s vl som andras svar: (FB) Volvo S80, (generation 2) med V8 - Ngon som har en sdan, och hur mnga byggdes?

Men lite kort...

Frdelar: Du kan mer eller mindre inte hitta en dligt utrustad sdan. Jag har Premium sound (dynaudio, ofta ansedd den bsta stereon volvo haft), xenon med kurvljus och s lite andra tramsfinesser i mitt tycke som elfllbara backspeglar, elfllbara nackstd i bakstet (p sin hjd kul att sl sina medpassagerare i huvudet ) och snt. Saknar keyless (riktigt trevligt), ventilerade stolar och adaptiv farthllare. Inget jag egentligen grmer mig ver d bilen jag hittade var lgmilad och mycket vl omhndertagen men keyless skulle jag satsa p om valet stod mellan tv liknande.

Den r relativt billig i underhll ocks, oftast bara olja+filter p servicearna. Tndstift var 12000 mil, multirem 18k/10 r. Inga partikelfilter, ingen kamrem, inga haverier. Investera i att lta sklja automatldan var 10000 mil ungefr, oftare om du drar mycket slp, och gr ett olje- och filterbyte i haldexen (sistnmnda gr man med ltthet sjlv).

Nackdelar: skatten r p 4400 kr ungefr och den lr ju inte sjunka med tiden. Kostar i soppa, snittat 1,2 ver cirka 2-2500 mil. Frbrukningen r drglig nr automatldan kommer upp i temperatur och lser fullt men annars r det lite slirande hit och dit och det mrks p frbrukningen. Gr att kra billigt p landsvg om man kr mjukt och lagligt men det gr man nog inte, fr behagigt att sa p lite. Har krt en lngresa p 30 mil p ca 0,96 utan verdrivet mycket eco-driving. Hemresan lg p 1,4 l/mil d jag hll 170. Pendlar landsvg och d ligger jag p 0,9-1,1 beroende p humr, vglag och trafik. Har varit nere p 0,82 men d gjorde jag allt jag kunde fr att kra snlt, sllan man orkar det.

Mycket trevlig bil tycker jag, mycket igenknningsfaktor i V8:an s det r ju hftig bil p s stt ocks, srskilt fr att vara en Volvo. Men rent gandemssigt kan det bli trttsamt att den drar s pass mycket bensin. Har du rd s satsa p en T6 frn 2011 eller senare. 304 hk och samma vrid som V8:an men snabbare automatlda vilket gr mycket fr frbrukningen. Finns polestar upp till 330hk/480Nm ocks. T6 2008-2010 drar inte mycket mindre soppa n en V8 nd s det kan du skippa.

edit: rent ekonomiskt sett: en S80 v8 kostar kring 150k fr en okej bil. Jmfr med alla som istllet lgger 2-3x mer p en ny, snikutrustad snldiesel. Du hinner kra ganska mycket fr den mellanskillnaden men i en p alla stt mycket trevligare bil.
Senast redigerad av Polisen.Patrik 2016-09-06 kl. 16:35.
Citera
2016-09-09, 01:27
Medlem
om du vill ha en bensin snl bil kper en lite kia, nu kmr du ha en skn bil med bra vghllning som hller dig sker i vtt och torrt.
Citera
2016-09-09, 16:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av powerkingredbull
om du vill ha en bensin snl bil kper en lite kia, nu kmr du ha en skn bil med bra vghllning som hller dig sker i vtt och torrt.

Ngon bensin snl bil var aldrig p tal.
Citera
2016-10-30, 23:03
Medlem
Hur r vxelldorna i dessa? Vill ju hoppas p att dom r mer hllbara en frra generationens T6-ldor?
Citera
2016-10-31, 08:01
Medlem
PlutoJs avatar
Ldorna r bra och plitliga.
Aisin AW-80, japansk kvalitet. Till skillnad mot GM-ldan som satt i gamla T6...
S lnge man byter transmissionsoljan i ldan vid 20.000 mil (och ser till att sklja ur all gammal olja samtidigt) br du inte ha ngra problem. Har funnits problem med ventilhusen, men det har inte drabbat de som skljt ldan och bytt olja. Tvrtemot Volvos pstende att det inte behvs under ldans livstid. Men det r klart, nr ldan rasat r livstiden slut...
Citera
2016-10-31, 10:41
Medlem
Krexuss avatar
Har man rd att hlla en sdan krra i rullning s rekommenderar jag starkt att investera i en S80 V8, riktigt fina bilar.
Citera
2016-11-01, 01:31
Medlem
Polisen.Patriks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NumberLock
Hur r vxelldorna i dessa? Vill ju hoppas p att dom r mer hllbara en frra generationens T6-ldor?
GM-ldorna som satt i de bilarna var enligt jnkarna sjlva en bra lda som volvo implementerat dligt. I vilket fall s var de tickande bomber och inte s jttekul nr de fungerade heller, TF80-ldan i V8rna r lngt modernare och bttre.

Citat:
Ursprungligen postat av PlutoJ
Ldorna r bra och plitliga.
Aisin AW-80, japansk kvalitet. Till skillnad mot GM-ldan som satt i gamla T6...
S lnge man byter transmissionsoljan i ldan vid 20.000 mil (och ser till att sklja ur all gammal olja samtidigt) br du inte ha ngra problem. Har funnits problem med ventilhusen, men det har inte drabbat de som skljt ldan och bytt olja. Tvrtemot Volvos pstende att det inte behvs under ldans livstid. Men det r klart, nr ldan rasat r livstiden slut...
Man kan ju spekulera i om "livstid" syftar p bilens konstruerade livstid, d hade det varit mer logiskt. Men d vet jag inte hur mnga r/mil bilen r konstruerad fr innan den ur sdan synvinkel anses uttjnt.

Angende byte av olja s har polis- och taxibilar samt bilar som bogserar tungt ett av volvo rekommenderat intervall p 6000 mil. Fr oss "vanliga" frare r det nog klokt att fundera p att byta olja redan vid 10000 mil. Det r ingen enorm utgift och i vrsta fall fr man en mer stringent och mjukare vxlande lda. Kr man fr lngt p en och samma olja har jag frsttt det som att man gr bttre i att inte byta alls men jag minns inte exakt hur det hngde ihop. Bttre att brja byta olja i tid iallafall och hlla efter lite.

Citat:
Ursprungligen postat av Krexus
Har man rd att hlla en sdan krra i rullning s rekommenderar jag starkt att investera i en S80 V8, riktigt fina bilar.
Undrar om det egentligen r s mycket dyrare n valfri V70. Soppan r ju givetvis en strre utgift men d slipper man ju en del dieseltrasslen. Skatten r kring 4000 kr/r, vissa dieslar ligger p uppemot 6-7000 kr. Inga partikelfilter, ingen kamrem. Drar man det steget lngre s r ju V8rna billiga i inkp och i skerhets- och utrustningsvg ganska likvrdiga som vad man kunde f p senare rsmodeller. Vrdeminskningsmssigt hinner man allts kra vldigt mnga mil i en vlutrustad och vlbestyckad bil innan det skulle bli aktuellt att vara mer ekonomiskt att ha valt en snlare bil. 150k kr fr man en okej S80 V8 fr och 250-300 fr en nyare snldiesel.

Men som i alla fall med bilval beror det ju p vad man prioriterar med en bil. S vad sger TS? Har det blivit ngon V8 nnu?
Senast redigerad av Polisen.Patrik 2016-11-01 kl. 01:34.
Citera
2016-11-01, 10:44
Medlem
Provocative2.0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av powerkingredbull
J a jv lar vil ket bra ti ps. Sk nt att n gon har koll p ben sin fr bruk ningen. Fr TS fr str nog in te sj lv att den r hg p en V8.
n b ttre att di fick in en Ki a som kprd av en Vol vo.

Vad gller S80 generellt som r det i prinsip samma bil som V70 o ven S60, beroende p rsmodell. S80 r ju d sjlvklart komfortmaskinen av dessa tre.
Ser man till deras kpare s terkom de hela tiden, vilket nog r det bsta betyg en bil kan f.

S anser du dig att ha rd med omkostnaderna s r min rekomendation att kpa d man bara lever en gng o ngon gng brukar de flesta frstra sitt billiv med att leva familjeliv i 25 r.
Har testat det o det r skittrisst att ga en kombi p 120 hstar.
Citera
2016-11-20, 07:34
Medlem
Vnta till rtt bil dyker upp!
En sn hr bil kper man fr skojs skull (dvs brnslefrbrukning mindre intressant) rtt bil ska vara max utrustad. Fr ej sakna de stora options:ex Solucka, adaptiv farthllare, 4C, rti, PS,
Finns en del snlutrustade S80v8 som man skert retar sig p avsaknad av utrustning ett tag efter kp...
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in