• 1
  • 2
2016-09-04, 20:04
Medlem
Någon som ägt/kört en Volvo s80 V8?

Hur upplever ni prestandan i maskinen?

Förbrukning?

Upplevs det att automatlådan lirar bra ihop med motorn?
Citera
2016-09-05, 03:15
Medlem
Äger en av årsmodell 2009 sedan fem år tillbaks.
Har kört och ägt en herrans massa olika Volvobilar genom åren och enligt mig är S80 V8 den bästa bil Volvo någonsin byggt. Finns flera modeller som kanske trumfar S80 på olika enskilda områden, men om man väger ihop allt passar den åtminstone mig perfekt. Stilren, tyst och bekväm milslukare med en helt underbar drivlina. Motorn och växellådan är väldigt samspelta och har inte vållat några problem alls. Växellådan känns harmonisk och växlar fint, motorn har ett riktigt bra register, fantastiskt gassvar och härligt ljud. Bilen är ju från tiden innan Volvo fick frispel på bränsleekonomi och offrade precis all körglädje och harmoni för några gram lägre CO2-utsläpp...
Prestandan upplever jag som bra. Är ju ingen sportbil utan en tung långfärds-Volvo (min väger nästan 2 ton), men 315 hästar skjuter på helt OK. Har för mig att officiell 0-100 tid är 6,5 sekunder. Fullt tillräckliga prestanda för snabba omkörningar och att den låter som den gör är absolut ingen nackdel.
Landsväg och motorväg (om det inte går allt för fort) är det inga problem att köra den under litern, men i stadstrafik är den ganska törstig. Vid blandad körning brukar jag ligga runt 1,1-1,2 i snittförbrukning.
Kostar en slant mer att äga än exempelvis en D5, men jag tycker den är värd varenda krona.
Vi fick kombi-behov i familjen för några år sedan och köpte då en Audi A6 Avant 3.0 TFSI 2013 för att ersätta Volvon, men både jag och frugan tyckte fortfarande så bra om Volvon att den blev kvar och det är faktiskt den vi båda föredrar att köra - Audin används nästan bara när vi behöver det extra utrymmet. Så för att summera tycker jag S80 V8 är en riktigt bra bil. Köp en!
Citera
2016-09-05, 09:17
Medlem
Tack för väldigt givande information, tankarna går till att köpa en fin V8 nu.

Kör dock minst 12mil om dagen så det lär ju gå åt endel i bensin

sålde nyss min S80 D5 AWD 2010 och var supernöjd men är sugen på mer kraft.
Citera
2016-09-06, 16:31
Medlem
Polisen.Patriks avatar
Jag har en S80 V8 och jag skrev lite om den i den här tråden, kanske kan vara intressant så väl som andras svar: (FB) Volvo S80, (generation 2) med V8 - Någon som har en sådan, och hur många byggdes?

Men lite kort...

Fördelar: Du kan mer eller mindre inte hitta en dåligt utrustad sådan. Jag har Premium sound (dynaudio, ofta ansedd den bästa stereon volvo haft), xenon med kurvljus och så lite andra tramsfinesser i mitt tycke som elfällbara backspeglar, elfällbara nackstöd i baksätet (på sin höjd kul att slå sina medpassagerare i huvudet ) och sånt. Saknar keyless (riktigt trevligt), ventilerade stolar och adaptiv farthållare. Inget jag egentligen grämer mig över då bilen jag hittade var lågmilad och mycket väl omhändertagen men keyless skulle jag satsa på om valet stod mellan två liknande.

Den är relativt billig i underhåll också, oftast bara olja+filter på servicearna. Tändstift var 12000 mil, multirem 18k/10 år. Inga partikelfilter, ingen kamrem, inga haverier. Investera i att låta skölja automatlådan var 10000 mil ungefär, oftare om du drar mycket släp, och gör ett olje- och filterbyte i haldexen (sistnämnda gör man med lätthet själv).

Nackdelar: skatten är på 4400 kr ungefär och den lär ju inte sjunka med tiden. Kostar i soppa, snittat 1,2 över cirka 2-2500 mil. Förbrukningen är dräglig när automatlådan kommer upp i temperatur och låser fullt men annars är det lite slirande hit och dit och det märks på förbrukningen. Går att köra billigt på landsväg om man kör mjukt och lagligt men det gör man nog inte, för behagigt att ösa på lite. Har kört en långresa på 30 mil på ca 0,96 utan överdrivet mycket eco-driving. Hemresan låg på 1,4 l/mil då jag höll 170. Pendlar landsväg och då ligger jag på 0,9-1,1 beroende på humör, väglag och trafik. Har varit nere på 0,82 men då gjorde jag allt jag kunde för att köra snålt, sällan man orkar det.

Mycket trevlig bil tycker jag, mycket igenkänningsfaktor i V8:an så det är ju häftig bil på så sätt också, särskilt för att vara en Volvo. Men rent ägandemässigt kan det bli tröttsamt att den drar så pass mycket bensin. Har du råd så satsa på en T6 från 2011 eller senare. 304 hk och samma vrid som V8:an men snabbare automatlåda vilket gör mycket för förbrukningen. Finns polestar upp till 330hk/480Nm också. T6 2008-2010 drar inte mycket mindre soppa än en V8 ändå så det kan du skippa.

edit: rent ekonomiskt sett: en S80 v8 kostar kring 150k för en okej bil. Jämför med alla som istället lägger 2-3x mer på en ny, snikutrustad snåldiesel. Du hinner köra ganska mycket för den mellanskillnaden men i en på alla sätt mycket trevligare bil.
Senast redigerad av Polisen.Patrik 2016-09-06 kl. 16:35.
Citera
2016-09-09, 01:27
Medlem
om du vill ha en bensin snål bil köper en lite kia, nu kmr du ha en skön bil med bra väghållning som håller dig säker i vått och torrt.
Citera
2016-09-09, 16:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av powerkingredbull
om du vill ha en bensin snål bil köper en lite kia, nu kmr du ha en skön bil med bra väghållning som håller dig säker i vått och torrt.

Någon bensin snål bil var aldrig på tal.
Citera
2016-10-30, 23:03
Medlem
Hur är växellådorna i dessa? Vill ju hoppas på att dom är mer hållbara en förra generationens T6-lådor?
Citera
2016-10-31, 08:01
Medlem
PlutoJs avatar
Lådorna är bra och pålitliga.
Aisin AW-80, japansk kvalitet. Till skillnad mot GM-lådan som satt i gamla T6...
Så länge man byter transmissionsoljan i lådan vid 20.000 mil (och ser till att skölja ur all gammal olja samtidigt) bör du inte ha några problem. Har funnits problem med ventilhusen, men det har inte drabbat de som sköljt lådan och bytt olja. Tvärtemot Volvos påstående att det inte behövs under lådans livstid. Men det är klart, när lådan rasat är livstiden slut...
Citera
2016-10-31, 10:41
Medlem
Krexuss avatar
Har man råd att hålla en sådan kärra i rullning så rekommenderar jag starkt att investera i en S80 V8, riktigt fina bilar.
Citera
2016-11-01, 01:31
Medlem
Polisen.Patriks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NumberLock
Hur är växellådorna i dessa? Vill ju hoppas på att dom är mer hållbara en förra generationens T6-lådor?
GM-lådorna som satt i de bilarna var enligt jänkarna själva en bra låda som volvo implementerat dåligt. I vilket fall så var de tickande bomber och inte så jättekul när de fungerade heller, TF80-lådan i V8rna är långt modernare och bättre.

Citat:
Ursprungligen postat av PlutoJ
Lådorna är bra och pålitliga.
Aisin AW-80, japansk kvalitet. Till skillnad mot GM-lådan som satt i gamla T6...
Så länge man byter transmissionsoljan i lådan vid 20.000 mil (och ser till att skölja ur all gammal olja samtidigt) bör du inte ha några problem. Har funnits problem med ventilhusen, men det har inte drabbat de som sköljt lådan och bytt olja. Tvärtemot Volvos påstående att det inte behövs under lådans livstid. Men det är klart, när lådan rasat är livstiden slut...
Man kan ju spekulera i om "livstid" syftar på bilens konstruerade livstid, då hade det varit mer logiskt. Men då vet jag inte hur många år/mil bilen är konstruerad för innan den ur sådan synvinkel anses uttjänt.

Angående byte av olja så har polis- och taxibilar samt bilar som bogserar tungt ett av volvo rekommenderat intervall på 6000 mil. För oss "vanliga" förare är det nog klokt att fundera på att byta olja redan vid 10000 mil. Det är ingen enorm utgift och i värsta fall får man en mer stringent och mjukare växlande låda. Kör man för långt på en och samma olja har jag förstått det som att man gör bättre i att inte byta alls men jag minns inte exakt hur det hängde ihop. Bättre att börja byta olja i tid iallafall och hålla efter lite.

Citat:
Ursprungligen postat av Krexus
Har man råd att hålla en sådan kärra i rullning så rekommenderar jag starkt att investera i en S80 V8, riktigt fina bilar.
Undrar om det egentligen är så mycket dyrare än valfri V70. Soppan är ju givetvis en större utgift men då slipper man ju en del dieseltrasslen. Skatten är kring 4000 kr/år, vissa dieslar ligger på uppemot 6-7000 kr. Inga partikelfilter, ingen kamrem. Drar man det steget längre så är ju V8rna billiga i inköp och i säkerhets- och utrustningsväg ganska likvärdiga som vad man kunde få på senare årsmodeller. Värdeminskningsmässigt hinner man alltså köra väldigt många mil i en välutrustad och välbestyckad bil innan det skulle bli aktuellt att vara mer ekonomiskt att ha valt en snålare bil. 150k kr får man en okej S80 V8 för och 250-300 för en nyare snåldiesel.

Men som i alla fall med bilval beror det ju på vad man prioriterar med en bil. Så vad säger TS? Har det blivit någon V8 ännu?
Senast redigerad av Polisen.Patrik 2016-11-01 kl. 01:34.
Citera
2016-11-01, 10:44
Medlem
Provocative2.0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av powerkingredbull
J a jäv lar vil ket bra ti ps. Sk önt att nå gon har koll på ben sin för bruk ningen. För TS för står nog in te sjä lv att den är hög på en V8.
Än bä ttre att di fick in en Ki a som köpråd av en Vol vo.

Vad gäller S80 generellt som är det i prinsip samma bil som V70 o även S60, beroende på årsmodell. S80 är ju då självklart komfortmaskinen av dessa tre.
Ser man till deras köpare så återkom de hela tiden, vilket nog är det bästa betyg en bil kan få.

Så anser du dig att ha råd med omkostnaderna så är min rekomendation att köpa då man bara lever en gång o någon gång brukar de flesta förstöra sitt billiv med att leva familjeliv i 25 år.
Har testat det o det är skittrisst att äga en kombi på 120 hästar.
Citera
2016-11-20, 07:34
Medlem
Vänta till rätt bil dyker upp!
En sån här bil köper man för skojs skull (dvs bränsleförbrukning mindre intressant) rätt bil ska vara max utrustad. Får ej sakna de stora options:ex Solucka, adaptiv farthållare, 4C, rti, PS,
Finns en del snålutrustade S80v8 som man säkert retar sig på avsaknad av utrustning ett tag efter köp...
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in