Jag har en S80 V8 och jag skrev lite om den i den här tråden, kanske kan vara intressant så väl som andras svar:
(FB) Volvo S80, (generation 2) med V8 - Någon som har en sådan, och hur många byggdes?
Men lite kort...
Fördelar: Du kan mer eller mindre inte hitta en dåligt utrustad sådan. Jag har Premium sound (dynaudio, ofta ansedd den bästa stereon volvo haft), xenon med kurvljus och så lite andra tramsfinesser i mitt tycke som elfällbara backspeglar, elfällbara nackstöd i baksätet (på sin höjd kul att slå sina medpassagerare i huvudet

) och sånt. Saknar keyless (riktigt trevligt), ventilerade stolar och adaptiv farthållare. Inget jag egentligen grämer mig över då bilen jag hittade var lågmilad och mycket väl omhändertagen men keyless skulle jag satsa på om valet stod mellan två liknande.
Den är relativt billig i underhåll också, oftast bara olja+filter på servicearna. Tändstift var 12000 mil, multirem 18k/10 år. Inga partikelfilter, ingen kamrem, inga haverier. Investera i att låta skölja automatlådan var 10000 mil ungefär, oftare om du drar mycket släp, och gör ett olje- och filterbyte i haldexen (sistnämnda gör man med lätthet själv).
Nackdelar: skatten är på 4400 kr ungefär och den lär ju inte sjunka med tiden. Kostar i soppa, snittat 1,2 över cirka 2-2500 mil. Förbrukningen är dräglig när automatlådan kommer upp i temperatur och låser fullt men annars är det lite slirande hit och dit och det märks på förbrukningen. Går att köra billigt på landsväg om man kör mjukt och lagligt men det gör man nog inte, för behagigt att ösa på lite. Har kört en långresa på 30 mil på ca 0,96 utan överdrivet mycket eco-driving. Hemresan låg på 1,4 l/mil då jag höll 170. Pendlar landsväg och då ligger jag på 0,9-1,1 beroende på humör, väglag och trafik. Har varit nere på 0,82 men då gjorde jag allt jag kunde för att köra snålt, sällan man orkar det.
Mycket trevlig bil tycker jag, mycket igenkänningsfaktor i V8:an så det är ju häftig bil på så sätt också, särskilt för att vara en Volvo. Men rent ägandemässigt kan det bli tröttsamt att den drar så pass mycket bensin. Har du råd så satsa på en T6 från 2011 eller senare. 304 hk och samma vrid som V8:an men snabbare automatlåda vilket gör mycket för förbrukningen. Finns polestar upp till 330hk/480Nm också. T6 2008-2010 drar inte mycket mindre soppa än en V8 ändå så det kan du skippa.
edit: rent ekonomiskt sett: en S80 v8 kostar kring 150k för en okej bil. Jämför med alla som istället lägger 2-3x mer på en ny, snikutrustad snåldiesel. Du hinner köra ganska mycket för den mellanskillnaden men i en på alla sätt mycket trevligare bil.