Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2016-12-14, 18:55
Medlem
R.O.S.Hs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rainbowia
Hehe...kan vara så Visst är hon bäst på typ 10km, försökte skapa en diskussion om hennes tremilsfacit/kapacitet. Fast ändå, hon var 2:a i Kollen redan 2008 (?) och efter det på minst 10 försök inte lyckats nå pallen förutom senaste VM. Vi vet ju dock att det funnits ett par omöjliga konkurrenter men ändå. Tror att mina förväntningar byggdes runt att hon var just 2:a så tidigt i karriären. Falska förhoppningar, ja. Fast lite förväntningar/förhoppningar är aldrig fel

Bra analys.

Att få lite medhåll är aldrig fel

Var det 2008 hon blev 2:a i Kollen?

- - - - -

Har inte jag heller goda vibbar av La Clusaz. Kargt landskap. Månlik omgivning. Inte speciellt visuellt tilltalande. Snöbrist gör inte saken bättre
Ja, det sista med intervallstart .
2016-12-14, 19:25
Medlem
rainbowias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alkibiades
Lite på samma sätt kan man fundera på hur man skall formera damernas stafettlag nu i helgen, för att maximera slutplaceringen eller för att så skarpt som möjligt testa olika alternativ (men som kanske ger en lite sämre slutplacering) inför VM? I Ulricehamn kan jag tänka mig att vi kör med vår absolut bästa uppställning i förstalaget men nu tycker jag att det är ett litet annat läge.

Och när det gäller Dyvik får vi förhoppningsvis ett svar på lördag.

Har du något bra förslag på helgens laguppställning? Gillar din tanke, fast jag hade nog velat prova Haag på första.
2016-12-14, 20:15
Medlem
http://www.lahti2017.fi/sites/default/files/lahti2017_wsc_team_invitation_s.pdf

Där finns banprofilerna och -kartorna för Lahtis. Några korta tankar:

- 5km (som egentligen är 2x2,5km) och båda 2,5km slingorna är rätt krävande eftersom nästan alla stora uppförsbackar är med. Fristilsdelen av stafettbanan är svår, den börjar genast med en stigning på 44m.
- 7,5km (2x3,75km) och båda 3,75km slingorna är inte så krävande som 5km slingan. Männers 15km kommer att vara 2x7,5km. Jag tror ändå att det är osannolikt att någon försöker staka.
- 10km slingan (som används för 3 och 5 mil) är relativ lätt. Det finns knappast några nya uppförsbackar jämfört med 5km slingan.
- Sprintstafett går genom den notoriska J-kurvan (kommer att bli intressant ). HD 37m, så omöjligt att staka. Samma bana som här, dock har J-kurvan och stadionområdet förändrats:
https://www.youtube.com/watch?v=-L_6MhT_ngg
https://www.youtube.com/watch?v=mWnd4dgFKvU
- Sprintbanan har (igen) förändrats. Upploppet går närmare läktarna igen, inte som förra året (genom arenan). Sista stigningen lär ha blivit mycket bredare så att omkörning borde vara möjligt medan första stigningen av damernas bana har förkortats. Den nya versionen prövas i Skandinaviska cupen i januari.
2016-12-14, 20:44
Medlem
rainbowias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tuokkonen
http://www.lahti2017.fi/sites/default/files/lahti2017_wsc_team_invitation_s.pdf

Där finns banprofilerna och -kartorna för Lahtis. Några korta tankar:

- 5km (som egentligen är 2x2,5km) och båda 2,5km slingorna är rätt krävande eftersom nästan alla stora uppförsbackar är med. Fristilsdelen av stafettbanan är svår, den börjar genast med en stigning på 44m.
- 7,5km (2x3,75km) och båda 3,75km slingorna är inte så krävande som 5km slingan. Männers 15km kommer att vara 2x7,5km. Jag tror ändå att det är osannolikt att någon försöker staka.
- 10km slingan (som används för 3 och 5 mil) är relativ lätt. Det finns knappast några nya uppförsbackar jämfört med 5km slingan.
- Sprintstafett går genom den notoriska J-kurvan (kommer att bli intressant ). HD 37m, så omöjligt att staka. Samma bana som här, dock har J-kurvan och stadionområdet förändrats:
https://www.youtube.com/watch?v=-L_6MhT_ngg
https://www.youtube.com/watch?v=mWnd4dgFKvU
- Sprintbanan har (igen) förändrats. Upploppet går närmare läktarna igen, inte som förra året (genom arenan). Sista stigningen lär ha blivit mycket bredare så att omkörning borde vara möjligt medan första stigningen av damernas bana har förkortats. Den nya versionen prövas i Skandinaviska cupen i januari.

Många tack för all info och banprofiler! Guld värt

Har lite svårt att orientera mig på kartorna. Är på stafettens blå slinga, vid 1700-1800m "den så kallade Magnussonbacken"?
2016-12-14, 20:52
Medlem
Citat:
Lite på samma sätt kan man fundera på hur man skall formera damernas stafettlag nu i helgen, för att maximera slutplaceringen eller för att så skarpt som möjligt testa olika alternativ (men som kanske ger en lite sämre slutplacering) inför VM? I Ulricehamn kan jag tänka mig att vi kör med vår absolut bästa uppställning i förstalaget men nu tycker jag att det är ett litet annat läge.

Och när det gäller Dyvik får vi förhoppningsvis ett svar på lördag.

Men den gången du försökte jobba in Jonna i laget var de rätt uppenbart att vi hade bättre åkare på plats och tänka två år framåt var nog ingen som tänkte då som din motivering var är alla pigga på söndag gissar jag att de blir dom 4 bästa från distansloppet som åker...

Vad vi får av Dyvik är förhoppningsvis att bra svar masstart borde passa henne bra men finns väl vissa höjd oklar heter på henne vet inte hur hon kan klara höjd..

Men hur ska vi jämföra dom som åkte jämt med Dyvik är på Ebba nivå skoja går ju inte jämföra bra nu när de är masstart och något längre den här gången
Senast redigerad av Johanhaa 2016-12-14 kl. 20:57.
2016-12-14, 21:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rainbowia
Många tack för all info och banprofiler! Guld värt

Har lite svårt att orientera mig på kartorna. Är på stafettens blå slinga, vid 1700-1800m "den så kallade Magnussonbacken"?

Har ju varit där på två Skid VM förut så skulle gissa att den blåa är den med Magnussonbacken helt klart
2016-12-14, 21:28
Medlem
Alkibiadess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Johanhaa
Men den gången du försökte jobba in Jonna i laget var de rätt uppenbart att vi hade bättre åkare på plats och tänka två år framåt var nog ingen som tänkte då som din motivering var

Du har verkligen hakat upp dig på det där. Och sedan har vi nog helt olika uppfattningar om hur uttagningar skall gå till.
2016-12-14, 21:30
Medlem
Är nog öppen för en amerikansk uttagning till stafetten i helgen, alltså att dom fyra bästa i distansloppet får köra stafetten. Tror inte att Grip tänker i dom banorna, men men.
2016-12-14, 21:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av frankkk
Är nog öppen för en amerikansk uttagning till stafetten i helgen, alltså att dom fyra bästa i distansloppet får köra stafetten. Tror inte att Grip tänker i dom banorna, men men.

"Vilka som får åka stafetten bestämmer vi där och då" - Grip i DT, på frågan om hur stafettlaget kommer se ut i helgen..

De som visar bäst form lär ju få åka, kan inte se något annat.. Sedan finns det väl vissa undantag, men loppet dagen innan kommer att avgöra det mesta..

Grip har ju sagt många gånger att "de bästa ska åka", så det lär han nog inte gå emot..
Senast redigerad av sportnorden12345 2016-12-14 kl. 21:58.
2016-12-14, 21:48
Medlem
Citat:
Du har verkligen hakat upp dig på det där. Och sedan har vi nog helt olika uppfattningar om hur uttagningar skall gå till.

Japp de har ni nog men oftast har förbundskaptenen tagit ut rätt lika de jag hade gjort till stafetter

Du tyckte ju jag försvara Haag överdrivet mkt jag jämförde lite hur du tyckte Jonna skulle ha någon förut in i en team sprint de är väl att att överdriva mera när vi har bättre åkare för uppgiften
2016-12-14, 21:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sportnorden12345
"Vilka som får åka stafetten bestämmer vi där och då" - Grip i DT, på frågan om hur stafettlaget kommer se ut i helgen..

Mjo, men jag tänker mig nog att Stina, Ida och Haag åker oavsett och så avgörs sista platsen/sträckor efter distansen. Iofs är det högst troligt att dom är bäst också i det loppet, men vi får se!
2016-12-14, 21:57
Medlem
förra gången de var WC stafett i La Clusaz lyckades både Kalla och Bleckur bli sjuka inför stafetten så vi fick åka med de vi hade kvar Ida Emma Anna Lisa.. risk för sjukdom igen tror jag kan finnas tyvärr den gången klappa väl Ida ihop på första tappa över 1 min vill jag minas medans övriga tjejer redde ut de rätt bra speciellt Wiken gjorde väl en super sträcka den gången och slog Johaug då var vi fyra i mål hoppas på snäppet bättre i år

Jag skulle låta dom fyra bästa från dagen innan åka... med undan tag om de hänt någon åkare något fall otur på vägen kan ju bli rätt bökigt med olyckor

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in