Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2017-03-28, 06:38
Medlem
rainbowias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alkibiades
Jag tycker man skall skilja på att göra sin individuella satsning utanför ett lag (som Kalla och Northug, inget problem med det) och kräva stor individuell frihet när man är del av ett lag (där det inte är givet att det fungerar bra vilket det aktuella exemplet med Rydqvist visar). Sedan beror det ju också på hur man vill bygga en laggemenskap och vad man då kräver av de olika individerna, kan ju skilja sig mycket åt från olika fall.

Vet inte om jag håller med om att mycket är individanpassat ute i verkliga livet, det är inte min erfarenhet från olika arbetsplatser utan att man betonar team och teamarbete i allt större utsträckning.

Får Kalla lön från förbundet? Isf kan man säg att hon är en del av laget som "anställd".

Är väl lite dubbelt hur det ser ut utanför idrotten. O ena sidan skall det "rättas in i ledet" av samhället i stort (arbete, skola, myndigheter). Olikheter ses i alltid med blida ögon. O andra sidan är det många som får blomma ut med eget ansvar (jobba hemifrån osv).
2017-03-28, 07:20
Medlem
Alkibiadess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rainbowia
Får Kalla lön från förbundet? Isf kan man säg att hon är en del av laget som "anställd".

Tror inte det. Däremot har hon ju fått stöd från landslaget när det gäller skidor, även under försäsongen.

Litet tillägg till det jag skrev förut: man kan ju mycket väl tänka sig att man har ett individualiserat träningsupplägg (och individualiserade träningar vid läger) men att man deltar i alla gemensamma lagaktiviteter.
2017-03-28, 07:24
Medlem
Alkibiadess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frankkk
Har det sagts några ord om herrlaget? Har svårt att se ändringar i A-laget om ingen lägger av. Thorns resultat(han kan på nåt sätt anses vara "sist" i laget) i touren i samband med ung ålder borde räcka för att hålla undan för alla andra. Även om generationsväxlingen verkligen går och väntar på sig så blir det näppeligen före OS.

Det är väl Ekström och Sandström som står närmast på tur att komma in i laget men om ingen slutar så har jag svårt att se att de kommer med.
2017-03-28, 07:25
Medlem
Rydqvist har nu publicerat ett nytt inlägg där hon i princip endast upprepar sig och gottar sig över att det blivit en offentlig diskussion i media (länkar till nyheter där ämnet tagits upp).

En ny grej kommer fram.
Citat:
Jag föreslog ett möte, men enda möjligheten till möte var att jag tog mig till Östersund ett visst datum för möte med Rikard Grip, Ole Morten Iversen och Johan Granath tillsammans. Ett tre-mot-en möte där de redan innan tydligt bestämt sig för att backa upp varandra vilket inte fick mig att ser hur ett sådant möte skulle innebära någon förbättrad situation för mig
Det fanns alltså vissa försök att lösa detta internt och prata. Men man lyckades tydligen inte komma överens om hur och när man skulle träffas. Tycker det är lite konstigt att Rydan avböjer detta "tre-mot-en" möte. Vem annan skulle hon ha velat ha med sig? Det är väl främst dessa fyra personer som är inblandade.
2017-03-28, 07:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rainbowia

Är väl lite dubbelt hur det ser ut utanför idrotten. O ena sidan skall det "rättas in i ledet" av samhället i stort (arbete, skola, myndigheter). Olikheter ses i alltid med blida ögon. O andra sidan är det många som får blomma ut med eget ansvar (jobba hemifrån osv).

Det där är en brännande punkt, jag har hela tiden antagit att hon inte har lön från förbundet, vilket vore logiskt, men jag vet inte.
2017-03-28, 08:56
Medlem
Kalla får inte ersättning av förbundet var de man då gick ut med när hon valda satsa på eget hon uttalade sig själv åxå om saken att de gäller kunna finansiera de själv... de var de man gick ut med från början tror inte de ändrades men vet inte med säkerhet

Varför gick inte Rydan på mötet ?
2017-03-28, 09:06
Medlem
Är det någon som ve hur uppläggen ser ut hos andra landslag? jag tänkte på finland främst då niskanen nyligen valt en egen tränare, kör dom en mera individ fokuserad satsning, eller är niskanen som kalla och ligger utanför landslaget. (Jag är bara nyfiken)
2017-03-28, 09:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Johanhaa
Kalla får inte ersättning av förbundet var de man då gick ut med när hon valda satsa på eget hon uttalade sig själv åxå om saken att de gäller kunna finansiera de själv... de var de man gick ut med från början tror inte de ändrades men vet inte med säkerhet

Varför gick inte Rydan på mötet ?

Det var 3 mot en.
2017-03-28, 09:21
Medlem
rainbowias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alkibiades
Tror inte det. Däremot har hon ju fått stöd från landslaget när det gäller skidor, även under försäsongen.

Litet tillägg till det jag skrev förut: man kan ju mycket väl tänka sig att man har ett individualiserat träningsupplägg (och individualiserade träningar vid läger) men att man deltar i alla gemensamma lagaktiviteter.

Men så är det säkert. En viss individuellasering bör det vara, träningen om inte annat.

Citat:
Ursprungligen postat av rcs
Rydqvist har nu publicerat ett nytt inlägg där hon i princip endast upprepar sig och gottar sig över att det blivit en offentlig diskussion i media (länkar till nyheter där ämnet tagits upp).

En ny grej kommer fram.

Det fanns alltså vissa försök att lösa detta internt och prata. Men man lyckades tydligen inte komma överens om hur och när man skulle träffas. Tycker det är lite konstigt att Rydan avböjer detta "tre-mot-en" möte. Vem annan skulle hon ha velat ha med sig? Det är väl främst dessa fyra personer som är inblandade.

Precis. Märkligt. Rydan har chans att reda ut eventuella problem med berörda parter, men väljer att sätta klorna utåt redan innan...hmm

Citat:
Ursprungligen postat av Thincan
Det där är en brännande punkt, jag har hela tiden antagit att hon inte har lön från förbundet, vilket vore logiskt, men jag vet inte.

Ja, kanske. Hon är iaf inte beroende av den pengen ur ekonomisk synvinkel.

Citat:
Ursprungligen postat av Johanhaa

Tack för infon.
2017-03-28, 09:23
Medlem
Ostrobothnias avatar
Citat:
Är det någon som ve hur uppläggen ser ut hos andra landslag? jag tänkte på finland främst då niskanen nyligen valt en egen tränare, kör dom en mera individ fokuserad satsning, eller är niskanen som kalla och ligger utanför landslaget. (Jag är bara nyfiken)
Niskanen ligger inte utanför landslaget, hennes tidigare tränare Piirainen var inte heller landslagstränare även om han var med i tränarstaben för ngt år sedan.

I Finland har det väl rätt långt varit så att man har personliga tränare som håller i upplägget, sedan finns landslagstränarna till hands på läger och som bollplank, även om det finns sådana som har ngn av landslagets tränare som personlig tränare.

Under Dalen var det väl lite oharmoniskt när tex Jylhä tränade många av de bästa, vilket undergrävde Dalens position. Numera är väl Jylhäs titel mera av förbundskapten än landslagstränare och flera av hans tiidgare adepter har numera andra personliga tränare. Så jag trodde kanske man skulle försöka tighta till landslagets träningsupplägg när Jylhä återkom på topposten men istället har det eg blivit mera fria tyglar och delegering av träningsansvaret till de enskilda tränarna/atleterna.
2017-03-28, 09:26
Medlem
Citat:
Det var 3 mot en.

Är de inte logiskt att alla ledarna är med som tagit beslutet ? 3 mot 1 som de då blir elle väl som när man går på arbetsintervju då är man alltid i klart underläge men har man något bra att komma med då brukar de gå bra även om man är väldigt utfrågad dålig jämförelse men men då har arbetsgivaren åxå ett övertag

och sedan tror jag inte bara de är en sak som gör att man agerar som man gör nu mot henne...
2017-03-28, 09:31
Medlem
Citat:
I Finland är det väldigt individanpassat. De flesta har egna personliga tränare och väldigt få har landslagstränarna som tränare. Ingen har dock helt eget upplägg utanför landslaget (Roponen var dock halvt utanför en gång). Problemet har ibland varit att det dras åt olika håll och man inte riktigt jobbar tillsammans, detta tog bland annat Matti Heikkinen upp efter sitt VM guld 2011. Man har på senare år jobbat mera med kontakten mellan landslagstränarna och de personliga tränarna med hjälp av bland annat digitala lösningar. Gällande lagsammahållning så hade man under VM också lite som mål att "kopiera Sverige" vilket man ansåg att man lyckades ganska bra med.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in