Citat:
Ursprungligen postat av
Alkibiades
Så lagbyggande och lagsammanhållning har ingen betydelse (för prestationer och resultat) i individuell idrott, det måste bli slutsatsen av ditt resonemang. Jag håller inte med. Just lagkänslan var en del av den gyllene epoken inom svensk friidrott, särskild i kontrast med den tidigare perioden med starka individualister som Patrik Sjöberg, Erica Johansson och Ludmilla Engqvist. För efterföljande förbundskaptener bliv just byggandet av lagkänsla en viktig del på väg mot framgången. Eller så kan man nämna den norska dokumentärserien om det norska damlängdlandslaget som just fokuserade på byggandet av lagkänsla efter det för norskt vidkommande misslyckandet under VM 2009. Man kan också nämna svenska skidskyttelandslaget under Pichler där formandet av landslag med en stark styrning var viktig och där landslagsåkarna alltid gick före övriga åkare.
Jag drar ingen slutsats, därav frågetecknet i slutet av mitt inlägg. Tycker bara det är en intressant frågeställning av olika anledningar. Lagsammanhållningen är såklart ett vinnande koncept, ja så gått som alltid. Finns mängder av exempel med stjärnspäckade lag som spretat åt olika riktningar och det har blivit fiasko av det hela. Samtidigt finns det exempel på atleter som gått sina egna krokiga stigar och när karriären är slut har en flock medaljer runt halsen. När det gäller lagbyggande går det att göra på miljoner sätt antar jag. T ex att vissa individer får mer eller mindre köra sitt eget race p g a att de presterar bäst, mår bäst osv. Kalla och Northug (på olika sätt) är ju exempel på detta kan man säg. Så. Inget fel på den så kallade sammanhållningen, fast åkare har olika behov och vad görs för att tillgodose deras "behov"? Valmöjligheter för individerna är min poäng. Inte utesluta det ena eller andra.
Ett exempel. Maja Dahlqvist och Anna Dyvik blir uttagna i landslaget. Dessa två vill inte hålla sig till den linjen Grip pratar om i Johanhaa´s inlägg. Att hålla sig till Grips linje kostar förbundet 100000:- / åkare. Kan man inte då ge Anna och Maja pengarna så de kan lägga upp sin träning mm så det passar dessa bättre?
Edit: Ute i verkliga livet så är det är det mycket som är individanpassat. Ligger elitidrotten efter i utvecklingen?
Citat:
Ursprungligen postat av
Johanhaa
Hur många läger blir de på försäsongen och totala dagar? har inte koll men tycker nog att under dom bör man finna sig i reglerna som gruppen har..som Grip säger nedan:
Vi värnar om ett lag med åtta till tio individer, och där gäller någonstans att hitta en linje att förhålla sig till.
sedan är de väl inte första gången Rydan är på arbetsgivaren heller eller kritiserar något där de underlättar väl inte heller...
Har heller ingen aning. Två-tre månader på ett år kanske höftar jag till med?