Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-03-02, 15:55
Medlem
Alkibiadess avatar
Tycker man kan fundera på hur vi i framtiden bör formera vårt stafettlag. Åkare med uthållighet men förmåga till tempoväxlingar är vi nog i behov av.
2017-03-02, 16:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alkibiades
Tycker man kan fundera på hur vi i framtiden bör formera vårt stafettlag. Åkare med uthållighet men förmåga till tempoväxlingar är vi nog i behov av.

Sundling & Dyvik är välkomna inslag framöver..
2017-03-02, 16:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alkibiades

Får hoppas att Falk inte gräver ned sig då och gör ett hästjobb i sommar. Sundling kan också komma, eller snarare lär göra det.

Med Dyvik ska jag hålla förväntningarna nere lite. Blir glad om hon bara håller samma nivå en säsong, för hon tog typ fem steg till i år för att nå den här nivån. Inte realistiskt att tro att hon fortsätter spikrakt uppåt, även om man kan hoppas.
2017-03-02, 16:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sportnorden12345
Sundling & Dyvik är välkomna inslag framöver..

För övrigt är ju Jonna född 28 december och Anna 31 december, så de är väldigt nära att vara född 1995, i stället för 1994..
Senast redigerad av sportnorden12345 2017-03-02 kl. 16:20.
2017-03-02, 20:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sportnorden12345
För övrigt är ju Jonna född 28 december och Anna 31 december, så de är väldigt nära att vara född 1995, i stället för 1994..

Sundling tycker jag är väldigt intressant på 5km Fristil.
Känns som hon kan bli väldigt bra allt det fysiska finns där uthållig/snabb.

Dock tror jag hon behöver bli bättre på det mentala känns som hon är alldeles för snäll och visar för mycket respekt mot dom hon åker mot.. särskilt i sprint.. tuffar hon till sig tror jag hon blir riktigt bra på alla distanser.
2017-03-02, 21:37
Medlem
Det ser spännande ut på damsidan. Sundling har visat framfötterna i världscupen, Dyvik har en jättechans att vinna skandinaviska cupen till helgen vilket skulle ge henne en personlig friplats i världscupen resten av den här säsongen och fram till jul nästa säsong. Dessutom kommer Ebba att från och med nu tillhöra seniortruppen och kommer snart göra sin första försäsong med seniorerna. Lägg till att Stina har tagit stora steg och det ser mycket spännande ut på damsidan.

Jag hoppas innerligen att Kalla kommer tillbaka och tränar med de andra tjejerna i landslaget. Det skulle betyda så mycket för de yngre tjejerna att få träna med någon som har Kallas kapacitet, att försöka ta hennes rygg i de tunga backintervallerna, att försöka pressa fram det där lilla extra när någon ligger före dig. Jag hoppas att de hittar en lösning.
2017-03-02, 22:20
Medlem
rainbowias avatar
Jag vet inte om det är nämnt på forumet men angående den svenska dambredden så enligt den senaste fis-point list så är 15 svenska damer topp-100, vilket är nytt rekord. Maja D gled in på senaste listan.

Norge har 20, Tyskland 13, Ryssland 11 och Finland 6. Ser vi enbart på U23are så har Tyskland 6, Sverige och Norge 5, Ryssland 2 och Finland 0.

25 st på topp-100 är U23are. Alltså var fjärde snabbt räknat.

Intressant att det är trippel Frankrike bland tjejer födda 98 och senare (nästa säsongs juniorer).

-----

Edit: Kollade för skojs skull tillbaks exakt 5 år i tiden. Norge hade 20st topp-100 då med, men av dessa var hela 11st(!) U23are (Falla, Weng, Flugan m fl) mot bara 2 för Sverige (Wikén och Hanna E) Lisa precis utanför listan.

Så OS 2022 är det Ger, Swe, Nor på stafettpallen.
Senast redigerad av rainbowia 2017-03-02 kl. 22:49.
2017-03-03, 02:12
Medlem
gato12s avatar
Har Björgen sagt något om när hon ska dra sig tillbaka?

Rimligen efter nästa vinter OS?
2017-03-03, 06:30
Medlem
Tycker vi fick maximal utdelning på stafetten igår

Vi hade inte kunnat slå norge hur vi än hade ställt upp laget. Det vet vi innan loppet börjar till 90% chans och nu såhär i efterhand när man vet formen på åkarna så kan man konstatera att endast fall/stavbrott på varje sträcka norge kör hade troligen varit ända chansen.

Det bästa med staffeten är ändå att vi fick maximal utdelning.
+Vi tog SILVER!
+Ebba fick köra sin första stafett viktigt inför OS 2018!
+Stina fick vinna på upploppet i sin kamp
-----
Guldet var inte realistiskt om inte Norge själva sabbar bort det.
2017-03-03, 06:37
Medlem
R.O.S.Hs avatar
Det finns en VM tråd
2017-03-03, 11:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gato12
Har Björgen sagt något om när hon ska dra sig tillbaka?

Rimligen efter nästa vinter OS?

Har inte hört något, men att hon kör OS nästa år, bör vara givet..

VM 2019 är väl inte heller helt otänkbart, men att hon skulle fortsätta satsa över 2020 (inget mästerskap), det känns väldigt tveksamt..
2017-03-03, 14:48
Medlem
Alkibiadess avatar
Vilka bör få åka sprinten i Drammen på damsidan? Stina, Falk, Ida och Sundling är ju självskrivna (om inte Sundling blivit sjuk på nytt). Dyvik lär väl fixa en friplats så då är det två platser kvar. Nordström och Sömskar bör nog få de två platserna då de var bästa svenskar efter Dyvik idag i Madonna. Dahlqvist som tog brons i U23-VM och var VM reserv då? Nej, hon föll idag och dessutom tror jag inte banan i Drammen passar henne.
Senast redigerad av Alkibiades 2017-03-03 kl. 14:56.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in