Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2016-09-04, 22:50
  #13
Medlem
Bara att be vålnaderna eller demonerna att försvinna och säga till dom att de inte finns på riktigt ändå. Då försvinner de
Citera
2016-12-22, 17:19
  #14
Medlem
Roidberts avatar
Jag har ett jobb där jag får vila under arbetstid - så länge jag är redo när jag blir tillkallad. Drabbas ofta av sömnparalys. Man kan fortfarande röra på extremiteterna, d.v.s. fingrar och tår, och tvinga sig ut ur sömnparalysen ganska snabbt på så sätt.

Sömnparalysen är ett tecken på att man är på väg in i en djupare sömn, och om jag fastnar i drömvärlden kan jag inte reagera om jag blir tillkallad. Vaknar däremot omgående till när jag befinner mig i den ytliga sömnen.
__________________
Senast redigerad av Roidbert 2016-12-22 kl. 17:24.
Citera
2016-12-31, 12:26
  #15
Medlem
spajjes avatar
Får alltid sömnparalyser som kommer och går beroende på hur min sömnform är. Sover jag dåligt under en vecka, vaknar om och om igen varje dag. Samt sover vid flera olika tillfällen under dagen så är en sömnparalys garanterad. Får alltid en skuggliknande varelse som sakta flyter emot mig i luften, beroende på hur snabbt jag lyckas bryta mig fri så slipper jag se den i ansiktet, fy.
Citera
2017-01-02, 07:00
  #16
Medlem
Bara jag som njuter av sömnparalyser? För mig inträffar de alltid om jag somnat på rygg.
När jag inser att jag drömmer så kan jag själv styra drömmen. Jobbigaste är om man försöker vakna men det inte går. Man förnimmar rummet runt sig. Tror att man vaknat och går upp till köket men så teleporteras man tillbaka till sängen. Man vaknar upp om och om igen fast man fortfarande sover.
Citera
2018-10-06, 10:13
  #17
Medlem
Spelmissbrukets avatar
Blev en sömnparalys med råge i natt. Har nog aldrig skrikit av skräck i hela mitt liv men i natt blev det första gången. Skrämde halvt ihjäl sambon. Fy satan vad läskigt det är.

Hade sluppit det ett par år nu, hade det en gång i månaden en period när jag var yngre. Hoppas fan inte skiten är tillbaks.
Citera
2019-01-10, 12:59
  #18
Medlem
Bungo-Daves avatar
Är på senare år jag har börjat få problem med sömnparalys. Misstänker att en orsak kan vara alla mediciner jag går på.
Trevicta, Mirtazapin och Voxra.
Otäckt är det iaf, upplevde det senast igår morse.
Citera
2019-02-15, 14:46
  #19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bungo-Dave
Är på senare år jag har börjat få problem med sömnparalys. Misstänker att en orsak kan vara alla mediciner jag går på.
Trevicta, Mirtazapin och Voxra.
Otäckt är det iaf, upplevde det senast igår morse.


Ja tar också Mitrazspine och Voxra och jag också problem.. Får flera "attacker" i veckan Ja vet inte om det beror på medicinen.....
Citera
2019-02-19, 15:17
  #20
Avstängd
Går över med tiden, bästa är att lära sig hantera det, att inte bli rädd. Tar tid men har du det ofta så är det bara att öva..
Citera
2019-06-20, 04:15
  #21
Medlem
AnonymousUser1312s avatar
Hade min första sömnparalys förra veckan. Jag låg och sov mitt på dagen då jag jobbar natt.

Först drömde jag flera mardrömmar i rad, vaknade mellan varje. Efter det hamnar jag i sömnparalys.

Jag är hemma själv men hör hur någon går upp för min trappa med hårda och besämda steg. Min första tanke är att det är en inbrottstjuv och att jag måste ta mig upp och sänka denne.

Efter ett tag märker jag att jag inte kommer upp ur sängen och att jag inte kan röra mig.
Därefter ser jag skuggor som swishar förbi samt hör fotsteg.

Därefter vaknar jag svettig och med en puls på runt 115 (enligt min klocka, den var hög som fan i vilket fall).

Därefter somnar jag om och får en sömnparalys igen. Denna gången så inbillar jag mig att min telefon ringer konstant, efter det så hör jag hur folk ropar eller skriker efter mig. Sen vågade jag inte somna om.


Men vad beror sömnparalys på? Och varför upplevs dom alltid obehagliga? Varför ser man inte söta katter i sin sömnparalys?
Citera
2019-09-06, 22:46
  #22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Whiteejack
Haft sömnparalys drygt 10 gånger under tonåren, de första tre var läskiga, de andra har ingen effekt längre visst är man lite rädd när man just vaknar upp och känns riktigt äkta, men det går bort inom några minuter, nu får jag knappt det.

bästa tipsen jag fått är:
Sov inte på rygg (sover jag på rygg får jag sömnparalys 50-50 chans)
Somna inte halvt dvs t.ex med mobil i handen eller dylikt.

nr 3. Sov mer regelbundet
Joo dethär sova på rygg ökar risken för sömnparalys jag har haft det en gång men såg inte nå skuggor eller nån i rummet kunde inte bara röra mig.

Om man lider av sömnparalys ska man har kolsvart i rummet inga kläder hängandes på dörrar väggar inga tavlor osv
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback