Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2016-09-03, 18:15
  #1
Medlem
Undrar om det är fler som upplever detta och framförallt vad gör ni åt det? Ska det behöva va så hela livet? Jag får dem med jämna mellanrum och jag vlir oftast så rädd efteråt att jag inte kan somna om. Vaknar genomsvett och har ont, hhärtat slår jättefort och jag har ibland ont i halsen precis som att jag skrikit. Har även vaknat av mitt eget skrik. Mår skit när jag får det här och det gör att jag ibland är rädd för att somna. Jag bor ensam med vilket gör det ännu otäckare. Kan man få det att sluta??
Citera
2016-09-03, 18:17
  #2
Medlem
tzjs avatar
Jag tycker du skall vända dig till en läkare med detta. Det kan inte vara hälsosamt i längden.

Sömnparalyser är oehört otäckt.
Citera
2016-09-03, 18:23
  #3
Medlem
Ryggradsluss avatar
Finns det medicin mot det eller hjälper terapi?
Citera
2016-09-03, 18:28
  #4
Medlem
Man-At-Armss avatar
Ja, kontakta läkare.

Har själv haft läskiga upplevelser av sömnparalys. Det försvann dock successivt. I slutet var jag så trött på alla väsen omkring mig och förlamning, att rädslan ersattes av vrede.

Jag kontaktade inte läkare, vilket jag ångrar
Citera
2016-09-03, 19:52
  #5
Medlem
Har funderat på att ta upp det med en läkare. nämnde det för min psykolog för ett tag sedan men han sa inget om det mer än att det kan vara otäckt typ ( no shit)
Citera
2016-09-03, 20:28
  #6
Medlem
Whiteejacks avatar
Haft sömnparalys drygt 10 gånger under tonåren, de första tre var läskiga, de andra har ingen effekt längre visst är man lite rädd när man just vaknar upp och känns riktigt äkta, men det går bort inom några minuter, nu får jag knappt det.

bästa tipsen jag fått är:
Sov inte på rygg (sover jag på rygg får jag sömnparalys 50-50 chans)
Somna inte halvt dvs t.ex med mobil i handen eller dylikt.

nr 3. Sov mer regelbundet
Citera
2016-09-03, 20:41
  #7
Medlem
nedboys avatar
Känner du dig stressad över någonting i livet eller mår allmänt psykiskt dåligt? Det kan vara en anledning.

Sover du oregelbundet och/eller sover du lätt?

Tränar du eller tar ut dig så du blir riktigt trött? Det är något kroppen vill att man gör.
Citera
2016-09-03, 22:35
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ballcancer
Undrar om det är fler som upplever detta och framförallt vad gör ni åt det? Ska det behöva va så hela livet? Jag får dem med jämna mellanrum och jag vlir oftast så rädd efteråt att jag inte kan somna om. Vaknar genomsvett och har ont, hhärtat slår jättefort och jag har ibland ont i halsen precis som att jag skrikit. Har även vaknat av mitt eget skrik. Mår skit när jag får det här och det gör att jag ibland är rädd för att somna. Jag bor ensam med vilket gör det ännu otäckare. Kan man få det att sluta??

Jag har haft sömnparalys många gånger. Första gången var jag 12 år. Med åren har det skett allt mer sällan.

Det är INTE farligt. Sömnparalys innebär att man sover / kroppen/ musklerna sover / medan man själv i hjärnan vaknar till liv delvis och känner sig medveten, och vill röra sig men det går inte. Försöker man röra sig "trycks man ännu mer ner i madrassen". Samtidigt så kanske man drömmer och man hör eller känner saker.

Anledningen till detta tror jag är att man vaknar/somnar för fort och någon del av kroppen/hjärnan hänger inte med. Det är en komplicerad process.

När du hamnar i sömnparalys så slappna av. Sen gäller det att snabbt som tusan försöka sätta sig upp. Ibland kan man få hålla på så en stund. Slappna av och pröva igen.

När du väl kommit upp - gå och ta ett glas vatten.

För att förebygga det så rekommenderar jag att inte äta för stora eller tunga måltider, , röka eller dricka för mycket kaffe innan läggdags.
Citera
2016-09-03, 23:05
  #9
Medlem
Pecanpies avatar
Jag har ofta sömnparalys i mina sämre perioder av depression, ångest och stress. Det är fullkomligt värdelöst och på något sätt stänger den rationella delen av hjärnan ner så att det är svårt att skaka av sig det även när man är vaken efteråt. Jag har märkt att för mig går det lättare dels att komma ur paralysen och dels att släppa den efteråt ifall jag inte kämpar emot, utan påminner mig själv om att det är just sömnparalys och att det kommer gå över om en stund. Det tar nån sekund men i alla fall kan jag identifiera att det bara är en sömnparalys-attack, och då är det "bara" att slappna av så gott det går och försöka hitta vad som är verkligheten och hur jag tar mig dit. Sen sover jag faktiskt med lampan tänd efteråt. Känns så jävla fånigt men det gör att jag kan somna om igen i alla fall så då får det vara fånigt.

Kan du identifiera om det är något speciellt som är utlösande eller påverkande faktorer? Typ psykiskt mående eller fysiskt mående?
För mig är det i princip alltid i samband med att jag är uppstressad i en lite längre period och nere i en svacka i min depression och ångest. Det bästa är för mig att försöka förebygga det och alltså inte stressa eller sjunka för lågt men det är inte alltid så lätt. För det mesta märker jag inte ens att jag har hamnat i en dålig period fören sömnparalyserna börjar och då får jag som sagt jobba som fan för att få ner stressen och ångesten.

Lösningen för dig beror också på om det går att hitta vad som utlöser din sömnparalys. En läkare kan säkert hjälpa dig med att luska mer i det, men ofta upplever jag att man kan komma underfund själv med vad som triggar och på så vis själv förebygga.
Skriva "sömnparalys-dagbok" är ett bra sätt att få lite koll på om det finns något samband, dvs när du haft en sån natt så skriv ner saker som är relevanta, tex vad du gjort under dagen, hur du mått, vad du ätit, hur du sovit osv.
Citera
2016-09-04, 02:18
  #10
Medlem
HighwayDelights avatar
Jag sover väldigt oroligt på nätterna, jättemånga ggr man blivit skräckslagen av saker man "sett",
minns att jag i mitt förra hem kollade mot trappan som gick till bottenvåningen, att en man kom gåendes upp för trappan, jag var fast i sängen o kunde inget göra, läskigt som fan..

I mitt fall beror det nog antagligen på stress och oro.

Har även upplevt två ggr att sängen "skakat", sjuk känsla..
Citera
2016-09-04, 10:27
  #11
Medlem
Testa att vänd sömnparalysen till något positivt. Krävs lite träning. Istället för att kämpa för att vakna. Var lugn och finn det harmoniskt i din sömnparalys så kan det övergå till lucida drömmar. Krävs npg träning för att lyckas med det men hjälp hjärnan redan innan du somnar att hände det så "kom ihåg" - var lugn och harmonisk och se vad som händer. Antingen somnar du, eller så hamnar du i en lucid dröm. Kanske vaknar du också men det finner jag mest ologiskt här...
Citera
2016-09-04, 21:39
  #12
Medlem
Tack för så många svar!
Jag äter antidepressiv medicin. eller ja, det är gabapentin, men det är mot mitt mående. Har dock mått väldigt bra pga den medicinen under ett år nästan. Bra tips med dagbok!! Då kanske jag kan se något samband. Som det är nu vet ja faktiskt inte alls om det finns något samband. Tränar regelbundet också. Har haft det stressigt och mycket mentalt påfrestande på jobbet också.. Kanske kan ha nått o göra med saken.

Det värsta är att för mig är det oftast två figurer som återkommer i mina sömnparalyser. Antingen en "stor demon" som ofta skrämmer bort de små filurerna som brukar härja i lägenheten.
Sen är det de små demonerna som härjar o jag hör dem ofta förstöra saker i köket eller så, riva ner böcker etc. Sen kommer dem närmare rummet o härjar nedanför sängen. Vaknar alltid i ren o skär panik då.

Den stora demonen brukar ha ett släpande steg och den brukar också börja med att utforska lägenheten innan dem komemr närmare mitt sovrum. Då vaknar jag också altlid i ren panik.. Jag skriker ofta och undrar om inte grannarna måste höra det för jag har ofta ont i halsen. Svettig och hjärtat slår. Ibland har jag ont i bröstet dagen efter, precis som att hjärtat lixom slagit för hårt.

numera så brukar jag endå vara medveten så fort dethänder, men det är såå verkligt att det är svårt att slappna av o va harmonsik. Ofta är det också väldigt våldsamt om inte det är demonerna som kommer på besök.
Säger demoner eftersom jag inte vet nått annat ord. Dem låter som små monster typ.

Jag ska börja föra dagbok ilafall och se om det är nått mönster. För det är rikitigt otäckt, och man känner sig som sagt fånig att sova med tv:n igång eller nattlampa när man e så pass gammal.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback